Education and modernity in Colombia: a reflection based on the postulates of Fernando Cruz Kronfly

  • Adriana María Galvis Cardona Institución Educativa Técnico Nazareth
Keywords: cultural crisis, education, modernity, literary essay, humanism

Abstract

This paper reflects on the concept of education as a crisis of animist thought and the essay as a manifestation of modernity from the volume of essays La sombrilla planetaria (The Planetary Umbrella) by Fernando Cruz Kronfly. Methodologically, the main essays of this author, in which the concept of crisis is stated, will be taken to later analyse the enlightenment and the rupture of thought that is presented through some essay and literary postulates. An approach to the formal emergence of philosophy in Colombia is generated, taking as reference the social, political and clerical context. The paper concludes with a reflection on the incidence of illustrated thought in the consolidation of an idea of modernity, and through the understanding of the work in human terms and with a perception of its multidimensionality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beade, I. (2011) En torno a la idea de educación: Una mirada desde la reflexión pedagógica kantiana. Sig. Fil, 13(25), 101-120.

Castro, S. (2007). Descolonizar la Universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En: Castro-Gómez, S. y R. Grosfoguel (comps.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Cruz, F, (1998) La Caravana De Gardel. Bogotá: Editorial Planeta.

------- (2016) La sombrilla planetaria: Modernidad y postmodernidad en la cultura. Medellín: Sílaba.

Freire, P. (1978). Pedagogía del oprimido, Madrid: Siglo XXI.

Habermas, J. (2008) El discurso filosófico de la Modernidad. Editorial KATZ.

Hoyos, G. (1999). Medio siglo de filosofía moderna en Colombia. Reflexiones de un participante. Revista de Estudios Sociales 3, (2), 1-17.

Jaramillo, R. (1998). Colombia: la modernidad postergada. Bogotá: Argumentos.

Marcuse, H. (1971). El hombre unidimensional: ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Barcelona: Biblioteca breve de bolsillo 24.

Maya Ambía, C. (2014). Actualidad de la crítica de Karl Polanyi a la sociedad de mercados. Política y cultura, (41), 143-166.

Mélich, J. (2001). El ocaso del sujeto (la crisis de la identidad moderna: Kleist, Nietzsche, Musil). Educação & Sociedade, 22(76), 47-62.

Musil. R. (1968). El hombre sin atributos. España. Seix Barral.

Polanyi, K. (2003). La gran transformación. Los orígenes políticos y económicos de nuestro tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.

Polo, B. (2018). La educación como herramienta de combate: de Sócrates a Paulo Freire. Areté 30 (1),163-188.

Rodó, J. (1990). Ariel. Madrid: Espasa -Calpe.

Kant, I. Foucault, M. (2015). ¿Qué es la Ilustración? Filosofía de la historia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Published
2019-09-16
How to Cite
Galvis Cardona, A. M. (2019). Education and modernity in Colombia: a reflection based on the postulates of Fernando Cruz Kronfly. Sophia, 15(2), 98-110. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.2i.947
Section
Artículos de investigación