Elementos para el desarrollo de estrategias en torno a la gestión empresarial desde la perspectiva de los estudiantes empresarios del CEAD IBAGUÉ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18634/ctxj.10v.1i.1198

Keywords:

business management, entrepreneurship, productive projects, company, entrepreneur, student

Abstract

This article arises from a consistent analysis of the identification ofknowledge needs to strengthen business management focused onstrengthening the entrepreneurial spirit, from the perspective of businessstudents of the Open and Distance Education Center (CEAD) Ibagué.After analyzing the characteristics of the students’ entrepreneurs andcompanies and knowing their main administrative knowledge needs. This research was carried out from a mixed approach on a sample made up of 326 students. For thecollection of information, an online questionnaire was designed and implemented. The results allowedus to conclude that the majority of CEAD Ibagué students are employees and a very low percentagedecides to create their own company. Finally, it was found that the inclusion of entrepreneurship inthe students’ curriculum is essential, as well as developing strategies that allow strengthening skillsin the creation of companies or productive projects, and in the durability of those businesses thatimprove the quality of life. of the CEAD Ibagué students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diana Carolina Verjan Avila, Universidad Nacional Abierta y a Distancia- UNAD
    Ingeniero Industrial (Universidad de Ibagué). Especialista En Pedagogía para el Desarrollo de Aprendizaje Autónomo (Universidad Nacional Abierta y a Distancia- UNAD). Magister en Diseño y Gestión de Proyectos Tecnológicos (Universidad Internacional de la Rioja – España). Docente Ocasional Tiempo Completo de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD - CEAD Ibagué. Investigadora principal. Co-investigador del grupo de investigación Cananguchales.
  • Julio Cesar Hernández Gutiérrez, Universidad Nacional Abierta y a Distancia- UNAD
    Administrador de Empresa (Universidad Nacional Abierta y a Distancia- UNAD), Especialista en Gestión de Proyectos (Universidad Nacional Abierta y a Distancia- UNAD), Docente Ocasional Medio Tiempo de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD – CEAD Medellín. Co-investigador del grupo de investigación Cananguchales

References

Verján, D.C., & Hernández,

J.C (2021) Elementos para el

desarrollo de estrategias en

torno a la gestión empresarial

desde la perspectiva de los

estudiantes empresarios del

CEAD IBAGUÉ. Contexto 10,

-13.

Downloads

Published

2022-06-17

Issue

Section

Artículos Resultado de Investigación

How to Cite

Elementos para el desarrollo de estrategias en torno a la gestión empresarial desde la perspectiva de los estudiantes empresarios del CEAD IBAGUÉ. (2022). Contexto, 10(1), 1-13. https://doi.org/10.18634/ctxj.10v.1i.1198