Comparative public administration: analysis of efficiency in the ministries Mipro and Mintel - Ecuador

Keywords: public administration, Efficiency, quality, productivity, development

Abstract

The present work focuses on obtaining the analysis from the application of research techniques such as: observation and interview, which is carried out towards the relevant actors of two ministries of the Ecuadorian State, the Ministry of Industries and Productivity (MIPRO) and the Ministry of Telecommunications and the Information Society (MINTEL), with the aim of evidencing comparisons in the field of public administration, taking efficiency as the purpose of administration for this activity, with the participation of the New Public Management model, which is applied following the guidelines of the Ecuadorian constitution of 2008. Therefore, this comparison leads to conclusions based on the productive, operational capacity and the development of human talent with the use of the budget and thus, obtain efficiency in the public administration of these two Ecuadorian government organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CEFORCOM (2018): Archivos de CEFORCOM. Disponible en: http://www.uasb.edu.ec/UserFiles/381/File/CEFORCOM.pdf (Consultado 15/01/2020).

C. RAMIÓ y M SALVADOR (2005): Instituciones y Nueva Gestión Pública en América Latina, Fundación CIDOB. pág. 167- 190.

F. Jaime y F Varela (2013): Universidad Nacional Arturo Jauretche, 1ª Ed pag240
J. Molina (2014): Ampliando la visión sobre la base de reivindicar el campo disciplinar. Colombia. Editorial ESAP.
M. Galindo (2000): Teoría de la Administración Pública. México. Editorial Porrúa.
MIPRO (2018): Disponible en: http://www.industrias.gob.ec/el-ministero/ (Consultado 10/12/2019).

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2015): Plan TTI. Disponible en: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/wp- content/uploads/2016/06/PLAN-TTI-2016-2021.pdf (Consultado 16/02/2020).
Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2016): Programas y servicios. Disponible en: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/programas-y-servicios (Consultado 27/12/2019).
Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2017): Programas y calidad Disponible en: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/programas-y-calidad (Consultado 22/01/2010).

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2018): Programas y multiservicios. Disponible en: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/programas-y-multiservicios (Consultado 19/12/2019).

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2019): Programas y proceso. Disponible en: http://www.telecomunicaciones.gob.ec/programas-y-proceso (Consultado 17/02/2020).


Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad (2020): Programas y servicios. Disponible en: www.telecomunicaciones.gob.ec (Consultado 27/01/2020).

Ministerio de Telecomunicaciones y de la Sociedad Programas Social (2020): Programas sociales. Disponible en: www.telecomunicaciones.gob.ec/programas-social (Consultado 08/02/2020).

N. Dassen y J. Vieyra (2012): Gobierno Abierto y Transparencia focalizada, Tendencias y Desafíos para América Latina y el Caribe, código de publicaciones IDB-MG. pág.75.

O. Oszlak (1984): Estado y Sociedad Las Nuevas Fronteras, Pág. 24
Published
2021-03-09
How to Cite
Morejón Santistevan, M. E. (2021). Comparative public administration: analysis of efficiency in the ministries Mipro and Mintel - Ecuador. Contexto, 9(1), 57-65. https://doi.org/10.18634/ctxj.9v.1i.1046
Section
Artículos Resultado de Investigación