Corporate Social Responsibility: a commitment to society or a matter of certification?
Keywords:
corporate social responsibility, companies, commitment, certifications
Abstract
This essay aims to establish a reflection on the current scope of the concept of Corporate Social Responsibility by reviewing the theoretical approach of different authors to establish whether organizations use it from their philosophy or if it is just a brand positioning strategy that has an impact on reputational and economic benefits. Society evidences a series of behaviors in companies that claim to be socially responsible and that go against this philosophy, but for some reason they are ignored or disregarded.Downloads
Download data is not yet available.
References
Aparicio-Tovar, J., & Valdés-de-la-Vega, B. (2009). Sobre el concepto de responsabilidad social de las empresas. Un análisis europeo comparado. Cuadernos de Relaciones Laborales, 1, 53-75. https://revistas.ucm.es/index.php/CRLA/article/view/CRLA0909120053A
Cuevas Moreno, R. (2009). Ética y responsabilidad social de la empresa. Polis. Revista Latinoamericana, 23, Art. 23. https://journals.openedition.org/polis/1752
Freeman, R. E., & Reed, D. L. (1983). Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance. California Management Review, 25(3), 88-106. https://doi.org/10.2307/41165018
Licandro Goldaracena, O. D. (2023). BRECHA ENTRE TEORÍA E INTERPRETACIÓN DE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL INTERNA EN LOS PROFESIONALES DE GESTIÓN HUMANA. Ciencias administrativas, 21, 5-5. https://doi.org/10.24215/23143738e113
Madorran, C., & Garcia, T. (2016). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND FINANCIAL PERFORMANCE: THE SPANISH CASE. Revista de Administração de Empresas, 56, 20-28. https://doi.org/10.1590/S0034-759020160103
Méndez Picazo, M. T. (2005). Ética y responsabilidad social corporativa. Universidad Privada del Norte. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/31847
Muñoz-Martín, J. (2013). Ética empresarial, Responsabilidad Social Corporativa (RSC) y Creación de Valor Compartido (CVC) . Journal of Globalization, Competitiveness and Governability, 7(3), Art. 3. https://doi.org/10.3232/GCG.2013.V7.N3.05
Ramírez, R. I., Alemán, L. S., Herrera, B. A., Antequera, R. R., Ramírez, R. I., Alemán, L. S., Herrera, B. A., & Antequera, R. R. (2022). Dimensiones de la responsabilidad social corporativa: Análisis en las cámaras de comercio. Información tecnológica, 33(4), 93-100. https://doi.org/10.4067/S0718-07642022000400093
Swiatkiewicz, O. (2009). Limites da utilização da ética e da RSE como estratégia empresarial. Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa, 8(4), 2-9. http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1645-44642009000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Valenzuela Fernández, L., Jara-Bertin, M., & Villegas Pineaur, F. (2015). PRÁCTICAS DE RESPONSABILIDAD SOCIAL, REPUTACIÓN CORPORATIVA Y DESEMPEÑO FINANCIERO. Revista de Administração de Empresas, 55, 329-344. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150308
Cuevas Moreno, R. (2009). Ética y responsabilidad social de la empresa. Polis. Revista Latinoamericana, 23, Art. 23. https://journals.openedition.org/polis/1752
Freeman, R. E., & Reed, D. L. (1983). Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance. California Management Review, 25(3), 88-106. https://doi.org/10.2307/41165018
Licandro Goldaracena, O. D. (2023). BRECHA ENTRE TEORÍA E INTERPRETACIÓN DE LA RESPONSABILIDAD SOCIAL INTERNA EN LOS PROFESIONALES DE GESTIÓN HUMANA. Ciencias administrativas, 21, 5-5. https://doi.org/10.24215/23143738e113
Madorran, C., & Garcia, T. (2016). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND FINANCIAL PERFORMANCE: THE SPANISH CASE. Revista de Administração de Empresas, 56, 20-28. https://doi.org/10.1590/S0034-759020160103
Méndez Picazo, M. T. (2005). Ética y responsabilidad social corporativa. Universidad Privada del Norte. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/31847
Muñoz-Martín, J. (2013). Ética empresarial, Responsabilidad Social Corporativa (RSC) y Creación de Valor Compartido (CVC) . Journal of Globalization, Competitiveness and Governability, 7(3), Art. 3. https://doi.org/10.3232/GCG.2013.V7.N3.05
Ramírez, R. I., Alemán, L. S., Herrera, B. A., Antequera, R. R., Ramírez, R. I., Alemán, L. S., Herrera, B. A., & Antequera, R. R. (2022). Dimensiones de la responsabilidad social corporativa: Análisis en las cámaras de comercio. Información tecnológica, 33(4), 93-100. https://doi.org/10.4067/S0718-07642022000400093
Swiatkiewicz, O. (2009). Limites da utilização da ética e da RSE como estratégia empresarial. Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa, 8(4), 2-9. http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1645-44642009000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Valenzuela Fernández, L., Jara-Bertin, M., & Villegas Pineaur, F. (2015). PRÁCTICAS DE RESPONSABILIDAD SOCIAL, REPUTACIÓN CORPORATIVA Y DESEMPEÑO FINANCIERO. Revista de Administração de Empresas, 55, 329-344. https://doi.org/10.1590/S0034-759020150308
Published
2022-12-14
How to Cite
Gutiérrez-Posada, N., & Rodríguez-Nieto, L. M. (2022). Corporate Social Responsibility: a commitment to society or a matter of certification?. Contexto, 11(1). https://doi.org/10.18634/ctxj.11v.1i.1369
Section
Artículos de Reflexión