El The human right to a good public administration in Mexico and Colombia
Abstract
The human right to a good public administration begins to be seen as a possibility for international discussion and debate, thanks to the express recognition of it, made by the Charter of Fundamental Rights of the European Union, issued in 2000, in its article 41 ; but it cannot be ignored that the States have previously dealt with this issue, although many times tacitly, by guaranteeing a series of rights that result in talking about it as human, and therefore, fundamental within their legal systems; for which it is intended with the development of this article, analyze the human right to a good public administration within the Mexican and Colombian legal systems, this being a documentary legal investigation, with a qualitative approach, through which it is intended, in an explanatory way, the analysis of this right in the two legal systems under study.With this investigation, it is possible to understand that both legal systems establish principles that govern the actions of public officials; but these are developed differently, and are contemplated in different norms, of national character for the Colombian case, and in norms of federal and state nature for the Mexican case. In spite of this, it should be noted that even more effective actions by both States are required, in order to recognize more clearly the right to a good public administration, as fundamental or human; and to determine in a more effective way its concept and its application, in order to avoid confusion.Downloads
References
Arana, J. R. (2011). el derecho fundamental a la buena administración y centralidad del ciudadano en el derecho administrativo. EL DERECHO FUNDAMENTAL A LA BUENA ADMINISTRACION Y CENTRALIDAD DEL CIUDADANO EN EL DERECHO ADMINISTRATIVO. ciudad de mexico.
Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución politica de Colombia. 35. Bogota D.C., COLOMBIA.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (1917). Constitución política de los Estados Unidos Mexicanos. Mexico.
CLAD. (2013). Carta Iberoamericana de los Derechos y Deberes del Ciudadano en Relación con la Administración Pública. Panama, Panama.
Congreso de la Republica De Colombia. (2011). Codigo de procedimiento administrativo y de lo contencioso administrativo Ley 1437 De 2011. Bogota D.C, Colombia.
Cuarto Tribunal Colegiado en Materia Administrativa del Primer Circuito. (2013). Tesis aislada I. 4o.A.35. A (10a). México.
Durán Martínez, A. (2010). la buena administración. Estudios de derecho administrativo.
Ferrajoli, L. (2005). Los fundamentos de los derechos fundamentales (2a. ed.). Madrid: Trotta.
Gobierno de Ciudad De Mexico. (2016). Constitución política de la ciudad de México. Ciudad de Mexico.
Gobierno del Estado de México. (1995). Constitución política del Estado libre Y soberano de México. Estado de Mexico.
Hernandez sampieri, r., fernandez collado, c., & baptista lucio, p. (2014). metodología de la investigacion Sexta edición. Mexico D.F: Mcgraw hill.
López Olvera, M. A., & Pahuamba Rosas, B. (2014). Nuevos paradigmas constitucionales (1a. ed.). México: Espress.
Parlamento Europeo. (2000). Carta de los derechos fundamentales. Niza, Francia.
Rodríguez García, A. (2015). derechos fundamentales, participación ciudadana y buena administración. referencia a la Venezuela actual. En J. Rodriguez- Arana Muñoz, & L. J. Béjar Rivera, el derecho administrativo en iberoamérica en homenaje al profesor Mariano Brito tomo I. Mexico: Espress. Especialistas en Responsabilidades S.C.
Rotondo, F. (2015). derechos fundamentales y derecho administrativo tomo 1. En L. J. Bejar Rivera, & J. Rodríguez-Arana Muñoz, El derecho administrativo en iberoamerica. Mexico D.F.: espress.