'Armenian Citizens' Perceptions of Digital Transportation Platforms': A Legal and Economic Interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18634/incj.26v.2i.1546

Keywords:

shared transportation services, carpooling, digital transportation platform, uber, cabify, indrive

Abstract

The primary objective of this article is to conduct a comprehensive evaluation of the current laws that regulate the operation of transportation platforms in Colombia. The analysis will concentrate on identifying points with the potential to exert a substantial influence on the residents of the municipality of Armenia. This will be achieved by considering the imminent arrival of new technologies in the sector and by taking into account factors specific to the region, such as the impact on urban traffic and road safety. The present analysis encompasses a series of pivotal aspects, including job creation, service delivery efficiency, and market effects. The objective of this study is to examine the direct impact of these legal provisions on the perceptions of Armenian residents with regard to employment opportunities and the quality and accessibility of transportation services in the region. To this end, a quantitative research approach was developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bejarano, J. A. (1999). El análisis económico del derecho: Comentarios sobre texto básico. Revista de Economía Institucional, 1(1), 155-167.

Castro, A. Y. O. (2016). El impacto de la economía colaborativa en sector transporte de pasajeros en Colombia.

Correcha, D. A. M. (2024). Análisis de la percepción social que genera el uso de las plataformas digitales de transporte en Villavicencio.

Cruz Caicedo, M., Evaristo López, M. G., Reyes Gaytán, G., Sánchez Acero, D. A., & Tovar Reyes, S. L. (with Universidad Externado de Colombia). (2020). Nuevas tecnologías y derecho del trabajo: Libro de investigación (Primera edición). Universidad Externado de Colombia, Departamento de Derecho Laboral, Centro de Investigaciones Laborales.

DANE - Inicio. (s. f.). Recuperado 19 de agosto de 2024, de https://www.dane.gov.co/

Estrategias de diversificación: Definición y tipos | ESIC. (s. f.). Recuperado 19 de agosto de 2024, de https://www.esic.edu/rethink/management/estrategias-de-diversificacion-definicion-y-tipos

GUIDO, C. (1970). The Cost of Accidents—A Legal and Economic Analysis.pdf. Yale University Press.

Gutiérrez, J. (2021). Derecho de la competencia en América Latina y el Caribe: Evolución y principales retos (pp. 124-152).

La propuesta de Uber para lograr su legalización en Colombia. (s. f.). Portafolio.co. Recuperado 23 de junio de 2024, de https://www.portafolio.co/negocios/empresas/la-propuesta-de-uber-para-lograr-su-legalizacion-en-colombia-528818

Legal | Uber. (s. f.). Recuperado 23 de junio de 2024, de https://www.uber.com/legal/es/document/

METROPOL, G. (s. f.). Transporte público: La historia sin fin de un sector que siempre superó todos los obstáculos | Editorial - GRUPO Metropol. metropol.com.ar. Recuperado 4 de mayo de 2024, de http://www.metropol.com.ar/

Ruiz, N. C., & Lota, L. F. (s. f.). Universidad Externado de Colombia Facultad de Derecho Departamento de Derecho del Transporte e Infraestructura de Transporte.

Sharma, M., & Biswas, S. (2021). Estimation of Passenger Car Unit on urban roads: A literature review. International Journal of Transportation Science and Technology, 10(3), 283-298. https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2020.07.002

Thomson, I., & Bull, A. (2002). La congestión del tránsito urbano: Causas y consecuencias económicas y sociales. Revista de la CEPAL, 2002(76), 109-121. https://doi.org/10.18356/fd4a1f83-es

Portada del artículo

Published

2025-12-07

Issue

Section

Artículos Resultado de Investigación