Some historical approaches to the concept of citizenship

  • Paula Andrea Ceballos Ruiz Profesional en filosofía, Especialista en Filosofía de la ciencia. Docente en la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Corporación Universitaria empresarial Alexander Von Humboldt. Investigadora del grupo de Investigación en derecho “Filius” y tutora del semillero de investigación en formación Ciudadana “Sophia”. Correo Electrónico: pceballos@cue.edu.co, Avenida Bolívar 1-189, Armenia, Quindío.
  • Laura Alejandra Benavides Vanegas Estudiante de X semestre del programa de Derecho de la Corporación Universitaria empresarial Alexander Von Humboldt. Investigadora del semillero de investigación en formación Ciudadana y cultura de la legalidad “Sophia”
  • Vanessa Gutiérrez Giraldo Estudiante de IX semestre del programa de Derecho de la Corporación Universitaria empresarial Alexander Von Humboldt. Investigadora del semillero de investigación en formación Ciudadana y cultura de la legalidad “Sophia”.
  • Nathalia Cano Rodríguez Estudiante de VII semestre del programa de Derecho de la Corporación Universitaria empresarial Alexander Von Humboldt. Investigadora del semillero de investigación en formación Ciudadana y cultura de la legalidad “Sophia”
Keywords: Citizenship, human Rights, Democracy, State, Political.

Abstract

The present paper is part of the theoretical framework around the concept of citizenship that the members of hotbed of research “Sophia†in Citizenship Education and Culture of Legality have made. This document addresses the most significant considerations on the concept of citizenship that have been built from its inception in ancient times to the version of modernity, consolidated in the liberal democracy. This historical tour viewed from the ontological, epistemological and political relations of the concept. Finally, it provides an outline of the characteristics of the context in which the legacy of modernity’s concept is reconfiguring and the ethical and political challenges that this time proposes us for the future with the recovery of citizenship as participation. The researchers in this analysis are expected to contribute to the debate about of citizenship education in historical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2015-12-01
Section
Investigaciones en Ciencias Políticas