Abandonment and permanency in higher education: An application of Founded Theory

  • Jesús Ernesto Urbina Cárdenas Profesor titular tiempo completo adscrito a la Facultad de educación, Artes y Humanidades de la Universidad Francisco de Paula Santander de Cúcuta
  • Gustavo Adolfo Ovalles Rodriguez Docente de Cátedra de la Universidad Francisco de Paula Santander de Cúcuta, adscrito a la Facultad de ciencias básicas.
Keywords: School abandonment, motivation, pedagogy, founded theory. education sciences

Abstract

Academic abandonment being a great problem for education systems, and for the society in general, the purpose of this study is to understand pedagogic factors which impact abandonment and permanency of students of Industrial Engineering Program at Francisco de Paula University – UFPS. Theoretically founded on the Student Integration Model Tinto. It is a comprehensive research, and uses the Founded Theory as a support (Strauss & Corbin, 2006). Results show motivation as the fundamental factor which promotes academic and social integration of the student, which ends in adaptation to the university life. This motivation process is promoted by relationships established by the student with his circle of friends, and it is directly influenced by pedagogic actions developed by teachers, the program, and the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Ernesto Urbina Cárdenas, Profesor titular tiempo completo adscrito a la Facultad de educación, Artes y Humanidades de la Universidad Francisco de Paula Santander de Cúcuta
Profesor titular tiempo completo adscrito a la Facultad de Educación, Artes y Humanidades de la Universidad Francisco de Paula Santander (UFPS) de Cúcuta. Licenciado en Filosofía- letras con título de doctor en ciencias sociales; Posdoctor en educación, ciencias sociales e interculturalidad: y maestría en Pedagogía. Director del Grupo de investigación en estudios sociales y pedagogía para la paz de la UFPS, Cúcuta.
Gustavo Adolfo Ovalles Rodriguez, Docente de Cátedra de la Universidad Francisco de Paula Santander de Cúcuta, adscrito a la Facultad de ciencias básicas.
Ingeniero químico (UIS), Especialista en Estadística Aplicada (UFPS), Magíster en Práctica Pedagógica (UFPS). Docente catedrático de la UFPS (www.ufps.edu.co). Correo: gustavoovalles@hotmail.com. Dirección:  calle 21 nº 4-08 la cabrera, Cúcuta. Celular: 315-3712192.

References

Campo, R & Restrepo, M. (2000). Formación Integral, modalidad de educación posibilitadora de lo humano. Bogotá D.C.: Facultad de Educación, Pontificia Universidad Javeriana.

Carrero, V; Soriano, R & Trinidad, A. (2006). La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Damasio, A. (1994). Descartes Error. Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Grosset/Putnam.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-69.

Deci, E & Ryan, R. (2000b). Self-determinations theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.

Gadamer, H. (2000). Educar es educarse. Barcelona: Paidós.

Glaser, B & Strauss A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine publishing.

Glaser, B. (1978). Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley, C.A: Sociology Press.

Jaramillo, L. & Murcia N. (2008). Investigación Cualitativa “La Complementariedadâ€. Armenia: Editorial Kinesis.

Kohn, A. (1993). Punished by rewards. The trouble with gold stars, incentive plans, A.s, Praise, and other Bribes. Boston: Houghton Mifflin Company.

Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis Conceptual). Revista de Investigación en Psicología. Vol. 9, No. 1, 123-146.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009). Deserción Estudiantil en la Educación Superior Colombiana. Elementos para su diagnóstico y tratamiento. Bogotá.

Moreno, I; Pedraza, A. & Pineda, C. (2011) Efectividad de las estrategias de retención universitaria: la función del docente. Educación, Vol. 14, No.1, 119-135.

Rodríguez, G; Gil, J & García E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Granada: Ediciones Aljibe.

Sistema de Prevención y Análisis a la Deserción en las Instituciones de Educación Superior (Colombia). [En línea]: Sistema de información del Ministerio de Educación Nacional. Disponible desde: http://spadies.mineducacion.gov.co/spadies/consultas_predefinidas.html?2

Swail, W; Redd, K & Perna, L. (2003). Retaining minority students in higher education: A framework for success. ASHE-ERIC Higher Education Report, 2 (30), Jossey-Bass Higher and Adult Education Series

Tinto, V. (1975). Dropout From Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research , 45, 89-125.

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition (2 ed.). Chicago: The University of Chicago Press.

Tinto, V. (2006-2007). Research and practice of student retention: What is next? Journal of College Student Retention, 8, 1-19.

Published
2016-02-27
How to Cite
Urbina Cárdenas, J. E., & Ovalles Rodriguez, G. A. (2016). Abandonment and permanency in higher education: An application of Founded Theory. Sophia, 12(1), 27-37. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.290
Section
Artículos de investigación en Educación Superior