Reasons Why LGBTI People in Bogotá Drop Out of School

Keywords: demography, dropping out, sample survey, statistical models

Abstract

The objective of this paper is to establish the academic traits and the reasons why “people from LGBTI sectors” in Bogotá have abandoned their studies based on the Multipurpose Survey of the District Planning Secretariat of Bogotá and the National Department of Statistics. The complete sample of the survey is 61,725 people representing a universe of 7,794,463 citizens in urban areas. The questions on gender and sexual orientation were applied to people over 18 years of age, so the sample for this work is 172,900 people with an expansion of 6,127,120. With this sample we analyze only the questions that provide information on the traits and academic risk profiles of “people from the LGBTI sectors” using decision trees as the main technique. It is found that for this population group: the literacy rate is 98.8%; the most influential variables, in descending order, when deciding whether or not to study are: age, type of housing tenure, marital status and sex, while the reasons for not studying are considered to be those who have already finished studying, educational costs and the need to work. In addition, men and women from LGBTI sectors, with similar intensity, remain in the educational system, while among heterosexuals it is women who remain in higher percentages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Patricia Barragán Moreno, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
Magister en Ciencias Matemáticas. Profesora asociada II de la Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Grupo Fundamentos y Didáctica de las Ciencias. sandra.barragan@utadeo.edu.co.
Leandro González Támara, Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
Magister en modelado y simulación. Departamento de Ciencias Básicas y Modelado. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Grupo Fundamentos y Didáctica de las Ciencias.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. (10 de Enero de 1993). Decreto 16 de 2013: Por el cual se adopta la estructura

interna de la Secretaría Distrital de Planeación y se dictan otras disposiciones. Recuperado el 8 de Junio

de 2016, de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=51241

Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. (1999). Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. Recuperado el 12 de Octubre de 2018, de

Organigrama: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/organica/tabla_organigrama.html

Barragán, S., & González, L. (2017). Hallazgos sobre la educación en Bogotá con base en la encuesta

Multipropósito 2014. Sophia, 13(2), 13-29.

Colombia. Presidencia de la República. (21 de Julio de 1993). Decreto 1421 de 1993: por el cual se dicta

el régimen especial para el Distrito Capital de Santa Fe de Bogotá”. Recuperado de http://www.

alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=9027

Congreso de la República de Colombia. (8 de Febrero de 1994). Ley 115 de 1994. Recuperado de https://www.

mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Consejo Nacional de Educación Superior. (19 de Agosto de 2014). Ministerio de Educación Nacional.

Recuperado el 27 de Mayo de 2015, de Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de política pública

para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz: http://www.

dialogoeducacionsuperior.edu.co/1750/articles-319917_recurso_1.pdf

Constitución política de Colombia. (1991). Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/

basedoc/constitucion_politica_1991.html

Departamento Nacional de Estadística. (Octubre de 2017). Documento metodológico Encuesta Multipropósito -

EM 2017. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/diseno_metodologico_em2017.pdf

Departamento Nacional de Estadística. (18 de Julio de 2018). Encuesta Multipropósito. Recuperado de

https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/encuestamultiproposito

Hernández, J., Ramírez, J. M., & Ferri, C. (2004). Introducción a la minería de datos. Madrid: Pearson Educación,

S.A.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana.

Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Imprenta Nacional de

Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (Agosto de 2016). Boletín educación Superior en Cifras. Recuperado de

Factores determinantes de la deserción: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-358136_

recurso.pdf

Real Académia de la Lengua Española. (2005). Consultas lingüísticas. Recuperado de Los ciudadanos y las

ciudadanas, los niños y las niñas: http://www.rae.es/consultas/los-ciudadanos-y-las-ciudadanas-losninos-

y-las-ninas

Secretaría de Integración Social. (24 de Junio de 2009). Construyendo la ciudad de derechos. Recuperado

de http://intranetsdis.integracionsocial.gov.co/anexos/documentos/1.3_proc_direc_estrategico/3-

Documento%20Construyendo%20la%20Ciudad%20de%20Derechos%2026%20de%20enero-10.doc

Secretaría Distrital de Planeación. (9 de Junio de 2012). Formulario EM2011. Recuperado el 12 de Octubre de

, de http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/formulario_emb2011.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (Diciembre de 2014). Caracterización socioeconómica. Encuesta Sisbén III.

Recuperado de http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/caracterizacion_sisben-04032015.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (2015). ¿Qué es la encuesta multipropósito? Recuperado el 8 de Junio de

, de http://www.sdp.gov.co/PortalSDP/Encuesta_Multiproposito_2014/Que_es_la_encuesta

Secretaría Distrital de Planeación. (17 de Diciembre de 2015). Documento Lineamiento Conceptual de la

Política Pública LGBTI. Recuperado de http://old.integracionsocial.gov.co/anexos/documentos/2_cdv/

catalogo_2015/Lineamiento%20Conceptual_PP_LGBTI.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (Abril de 2015). Encuesta Multipropósito 2014. Principales resultados en

Bogotá y la región. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/1._boletin_resultados_

encuesta_multiproposito_2014.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (9 de Septiembre de 2015). Formulario EM2014. Recuperado de http://www.

sdp.gov.co/sites/default/files/formulario_em2014.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (2017). Observatorio Política Pública LGBTI. Recuperado de Caracterización

de los sectores: http://www.sdp.gov.co/gestion-socioeconomica/diversidad-sexual/observatorio

Secretaría Distrital de Planeación. (18 de Julio de 2018). Formulario EM2017. Recuperado de http://www.sdp.

gov.co/sites/default/files/formulario_em2017_1.pdf

Secretaría Distrital de Planeación. (Diciembre de 2018). Observatorio Política Pública LGBTI. Recuperado de

Información Preliminar de los resultados de las encuestas Bienal de Culturas y Multipropósito 2017:

http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/boletin_18_informacion_distrital_sectores_lgbti.pdf

Secretaria Técnica Dirección de Diversidad Sexual. (2015). Balances y perspectivas de la política pública LGBTI

-2015. Bogotá: Secretaría Distrital de Planeación. Recuperado de http://www.sdp.gov.co/sites/

default/files/balances_y_perspectivas_2012_2015_0.pdf

Sivakumar, S., Venkataraman, S., & Selvaraj, R. (2016). Predictive modeling of student dropout indicators in

educational data mining using improved decision tree. Indian Journal of Science and Technology, 9(4),

-5. doi: 10.17485/ijst/2016/v9i4/87032

Tan, P.-N., Steinbach, M., & Kumar, V. (2006). Introduction to data mining. Boston: Pearson Education, Inc.

Thomas, E., & Galambos, N. (2004). What satisfies students? Mining Student-Opinion Data with Regression

and Decision Tree Analysis. Research in Higher Education, 45(3), 251-269. doi:doi.org/10.1023/

B:RIHE.0000019589.79439.6e

Published
2021-04-26
How to Cite
Barragán Moreno, S. P., & González Támara, L. (2021). Reasons Why LGBTI People in Bogotá Drop Out of School . Sophia, 17(2), e994. https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.2i.994
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)