Technological Curricular Integration at the Manuel Uribe Angel Educational Institution
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1140Keywords:
curricular integration, multimedia solution design, technical media, basic educationAbstract
This article describes the process of Curricular Integration followed in the Manuel Uribe Angel Educational Institution towards a technological transition for access to knowledge, improving the motivation of students, and the continuation towards a professional and work experience. This curricular integration applies the model of composite intelligence 4.0 at all levels from the implementation of a new Technical High School with the program Technician in Multimedia Design and Integration in agreement with the National Learning Service - SENA. The process is carried out in six phases: recognition of protocols, diagnosis, collection, systematization, and analysis of information. The results show an improvement in the institutional educational quality and the continuity of the unique pedagogical model in the institution: "Learning for my evolution".References
Arbeláez S., O. L. (2020). Enfoque pedagógico institucional y racionalidades desde su implementación. Sophia, 16(2), 196- 206. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.2i.968
Aguerrondo, I. (2017). ¿Por qué innovar en educación? Conferencia. Recuperado de: https://www.youtube.com/ watch?v=pquMSXnWaUw
Bedoya-GonzálezJ. R., Betancourt-CardonaM. O., & Villa-MontoyaF. L. (2018). The creation of a community of practice to qualify teachers in the integration of ICTs into foreign language learning and teaching processes. Íkala, Revista de lenguaje y cultura 23(1) 121-139. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n01a09
CDTISena (2015). Programas de Formación. Comunicación Digital. Técnico en Diseño E Integración De Multimedia. En: Centro de Diseño tecnológico Industrial (sitio web), www.cdtisena.com. Recuperado de: http://www. cdtisena.com/diseno-multimedia.html
Cuadro M., O. (2019). Saberes Emergentes para la cuarta revolución industrial. CorHuila.
Cuadro M., O. F., Carvajal P., L. A. y Díaz F., F. (Comps.). (2019). Saberes emergentes para la cuarta revolución industrial. CorHuila. https://proxy.unap.cl:2417/es/lc/unap/titulos/113275
Gauthier-Umaña, V. (Ed.) (2020). Voces diversas y disruptivas en tiempos de Revolución 4.0. Editorial Universidad del Rosario.
Institución Educativa Manuel Uribe Ángel (2020). Plan Operativo Anual. IE MUA.
Institución Educativa Manuel Uribe Ángel (2020a). Evolución MUA. https://iemanueluribeangel4.wixsite.com/ evolucionmua
Illán R., N., & Molina S., J. (2011). Integración Curricular: respuesta al reto de educar en y desde la diversidad.
Educar em Revista, (41), 17-40. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300003 Martí A., J. (2017). Educación y Tecnologías. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Monestel N., M. L. (2018). Mejoramiento del Currículo desde la Administración Educativa por medio de la integración de una herramienta tecnológica en el desarrollo de los procesos de Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Naturales en décimo nivel del Liceo San Andrés de León Cortés (Tesis de magíster). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica. https://repositorio.uned.ac.cr/reuned/handle/120809/1811
Murillo, J. &. Martínez, C. (2010). Investigación Etnográfica. Métodos de Investigación Educativa. Universidad Autónoma de Madrid.
Navarro R., M., Guzman A., A., & García A., N. (2019). La integración tecnológica en el aula, significaciones desde estudiantes de educación secundaria. 3C TIC. Cuadernos de Desarrollo Aplicados a las TIC, 8(2) 70-83. https://doi.org/10.17993/3ctic.2019.82.70-83
OEI (2017). La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios: Metas Educativas 2021. OEI. O’Kuinghttons, Ú. (2016). Klaus Schwab, el inventor del foro de Davos. En: elpais.com/América. Recuperado de:
https://elpais.com/elpais/2016/12/06/eps/1480979108_148097.html
Quiceno B., F. J., Betancur L., M. J., & Rojas B., H. M. (2020). La enseñanza en ciudadanía: nuevas exigencias para la escuela. Sophia, 16(1), 65-75. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.906
Ramas A., F. (2015). TIC en educación: escenarios y experiencias. Ediciones Díaz de Santos
Rodríguez G., D. Meneses N., J. y Fàbregues F., S. (2014). Técnicas de investigación social y educativa. Barcelona: Editorial UOC. Recuperado de https://proxy.unap.cl:2417/es/ereader/unap/114041?page=163-167.
Ruta N. (s.f.). Cuarta revolución industrial. https://www.rutanmedellin.org/es/cuarta-revolucion-industrial Sánchez I., J. S. (2003). Integración curricular de TICs concepto y modelos. Revista enfoques educacionales, 5(1)
- 65. https://ultimadecada.uchile.cl/index.php/REE/article/view/47512
Siabato P., M. (2013). Gestión integral y desarrollo educativo. Cooperativismo & Desarrollo, 21(103).
Word Economic Forum (2020). Strategic Intelligence. Recuperado de: https://intelligence.weforum.org/topics/ a1Gb0000000LHMsEAO?tab=publications
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0