The inverted image: Training, art and memory in women victims of state violence

Authors

  • Alexander Ruiz Silva National Pedagogical University Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1519

Keywords:

training, art, memory, state violence, engraving

Abstract

The paper is a narrative and analytical reconstruction of the formative experience: printing in memory, carried out during 2019 at the Universidad Pedagógica Nacional, with members of the Mafapo organization, that is, mothers and sisters of young victims of State violence; what the Special Jurisdiction for Peace has called: Murders and forced disappearances presented as casualties in combat by State agents. The study carried out and the subsequent analytical and writing process focused on the artistic production of the mothers, through the technique of engraving, and was based on the information produced with the use of the methodological strategies of participant observation and in-depth interview. The work developed highlights the enormous potential of training in the arts, in a continuous and sustained manner over time, in processes of symbolic reparation, recovery of living memory and updating of demands for justice.

Author Biography

  • Alexander Ruiz Silva, National Pedagogical University
    Professor at the National Pedagogical University. Bogotá, Colombia. Researcher on ethical and political education. Email: aruiz@pedagogica.edu.co

References

Arias, D. (2022). Memorias de estudiantes de colegio sobre el pasado reciente colombiano. Folios, 42-109 – 124. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/12874

Arias, D. (2015). La enseñanza de la historia reciente y la formación moral. Dilemas de un vínculo imprescindible. Folios, 42, 29-41. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/3158

Arias, D., y Ruiz, A. (2016). La identificación con la nación propia de maestros en formación en una universidad pública de Bogotá. Pedagogía y saberes. 45 65 - 78. http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4470/3687

Barton, K., y Levstik, L. (2004). Teaching History for the Common Good. New Yersey: Lawrence Earlbaum Associates. https://www.researchgate.net/publication/271429390_Teaching_History_for_the_Common_Good

Bertaux, D., y Thompson, P. (eds.) (2005). Between generations. Family models, myths and memories. New Brunswick: Transaction Publishers. https://archive.org/details/betweengeneratio0000unse/betweengeneratio0000unse

Bevernage, B. (2011). History, Memory, and State-Sponsored Violence. New York – London: Routledge. https://www.researchgate.net/publication/287484520_History_Memory_and_State-Sponsored_Violence_Time_and_Justice

Cano, I., y Arévalo, B. (2020). Violencia, Estado y sociedad en América Latina. Bogotá: Friedrich Ebert Stiftung. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/la-seguridad/16102.pdf

Carretero, M. (2020). Narrativas maestras, memoria colectiva e historia escolar. Cuadernos de pedagogía, 509, 76-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7608167

Carretero, M. (2007). Documentos de identidad. Buenos Aires: Paidós.

Clastres, P. (2004). Arqueologia da violência. Pesquisas de antropologia política. Sao Paulo: Cosac y Naify. https://we.riseup.net/assets/403951/CLASTRES%2C+Pierre.+Arqueologia+da+violencia+pesquisas+de+antropologia+politica.pdf

Chaux, E.; Ruiz, A.; Rocha, M.A.; Machado, J.; Yunis, J.; Bastidas, L.; Greniez, Ch. (2021). No one can take away my living memory: Teaching about violent. In: T. Louis; M. Molope and S. Peters (eds.) Dealing with the Past Perspectives from Latin America, South Africa and Germany. Baden -Baden: Nomos. https://www.uni-giessen.de/de/fbz/fb01/professuren-forschung/professuren/peters/mediathek/dateien/dealing-with-the-past-openacces.pdf

Esquirol, J.M. (2015). La resistencia íntima. Ensayos de una filosofía de la proximidad. Barcelona: Acantilado. https://www.researchgate.net/publication/351667277_La_Resistencia_intima_Ensayo_De_Una_Filosofi-a_De_La_Proximidad_Esquirol_Josep_Mari-a_2015_Acantilado_Barcelona

Franco, M. y Levi, F. (comps.) (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En: M. Franco y F. Levi. Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós.

Garay, L. (2018). (In)Movilidad social y democracia. Bogotá Desde abajo. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9145892.pdf

García, N.; Arango, Y.; Londoño, J. y Sánchez, C. (2015). Educar en la memoria: Entre la lectura, la narrativa literaria y la historia reciente. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10720

Guber, R. (2005). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/el-salvaje-metropolitano.pdf

Herrera, M. C., & Pertuz Bedoya, C. (2016a). Educación y políticas de la memoria sobre la historia reciente de América Latina. Revista Colombiana De Educación, 1(71), 79.108. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce79.108.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/12574/Educacion%20y%20politicas%20rescates%20WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI. https://books.google.com.cu/books/about/La_lucha_por_el_pasado.html?id=bIBX0QEACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Kriger, M. (2014). Politización juvenil en las naciones contemporáneas. El caso argentino. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(2), 583-596. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2014000200006

Kriger, M. (2010). Jóvenes de escarapelas tomar. Escolaridad, comprensión histórica y formación política en la Argentina contemporánea. La Plata: Edulp. https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/286

LaCapra, D. (2014). Writing History, Writing Trauma. Batimore: Johns Hopkins University Press. Lorenz, F. (2007). Combates por la memoria. Huellas de la dictadura en la historia. Buenos Aires: Capital Intelectual. https://bicyt.conicet.gov.ar/fichas/produccion/1998843

McGrattan, C. (2013). Memory, Politics, and Identiy. London: Palgrave McMIllan. https://www.academia.edu/3309397/McGrattan_C_2013_Memory_Politics_and_Identity_Haunted_by_History_Basingstoke_Palgrave_Macmillan

Prada, M., y Ruiz, A. (2021). Dejando de ser víctimas. El caso de las Madres de Soacha y Bogotá ante asesinatos y desapariciones forzadas presentados como bajas en combate por agentes del Estado. En: KAIROS. Revista de Temas Sociales. Año 25. Nº 48, p.p. 109 – 128. https://revistakairos.org/kairos-48-indice/

Pressler, Ch., y da Silva, F. (1996). Sociology and Interpretation. From Weber to Habermas (Introduction). Albany: State University of New York. https://books.google.com.cu/books/about/Sociology_and_Interpretation.html?id=uJuyJ4QCaX8C&redir_esc=y

Real Academia de la Lengua Española RAE (2014). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: RAE.

Rodríguez, S. (2012). Formación de maestros para el presente: memoria y enseñanza de la historia reciente. Revista Colombiana de Educación. 62, 165–168. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635255010.pdf

Romero-Herrera, J. (2010). Violencia, autonomía militar y procesos de formación del Estado y la constitución de la Nación. Revista Criminalidad, 52(2), 113-131. https://revistacriminalidad.policia.gov.co:8000/index.php/revcriminalidad/article/view/394

Ruiz, A. (2020). “El relato autobiográfico en la investigación social y educativa”. En: El método en discusión (Colección Cátedra Doctoral No. 8). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional p.p. 15 – 38. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/12073

Ruiz, A. (2021). “El Análisis de Contenido en la investigación educativa”. En: A. Torres, A y Jiménez (comps.) La práctica Investigativa en Ciencias Sociales. (2ª edición) Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2016/01/An%C3%A1lisis-de-contenido-en-investigaci%C3%B3n-educativa-UNMP-UNPA-2003.pdf.pdf

Ruiz, A. (2011). Nación, Moral y Narración. Imaginarios sociales en la enseñanza y el aprendizaje de la historia. Buenos Aires: Miño y Dávila. https://books.google.com.cu/books/about/Naci%C3%B3n_moral_y_narraci%C3%B3n_imaginarios_s.html?id=SqcxuAAACAAJ&redir_esc=y

Ruiz, A.; Ávila, A.; Cabezas, D.; Clavijo, J.; Espejo. M.; Galindo, K.; Gutiérrez, M.; Molina, R.; Ortega, A; Patiño G.; y Ramírez, L. (2022). Para que no me olvides. Memoria histórica y educación para la paz en el aula. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/17876

Ruiz Silva, A., & Barrera, E. A. (2020). Grabar en la memoria. Laboratorio de creación. (pensamiento), (palabra). Y Obra, (24), 82–99. https://doi.org/10.17227/ppo.num24-12142

Ruiz, A. y Prada, M. (2012). La formación de la Subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Buenos Aires: Paidós. https://www.researchgate.net/publication/262753502_La_formacion_de_la_subjetividad_politica

Ruiz, A. y Carretero, M. (2010). Ética, narración y aprendizaje de la historia nacional. En: M. Carretero y J.A. Castorina. La construcción del conocimiento histórico. Buenos Aires: Paidós. https://www.calameo.com/books/000997573c49e5f9835f0

Skocpol, T. (1984). “Emerging Agendas and Recurrent Strategies in Historical Sociology”. In: Vision and Method in Historical Sociology. New York, Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/core/books/vision-and-method-in-historical-sociology/C5998918FC7B11B457482D0A170BC06E

Traverso, E. (2007). El pasado, instrucciones de uso. Madrid: Marcial Pons. https://books.google.com.cu/books/about/El_Pasado_instrucciones_de_uso.html?id=b0PhGAAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Published

2025-10-22

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

The inverted image: Training, art and memory in women victims of state violence. (2025). Sophia, 21(1), 1-22. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1519