Social imaginaries on environmental practices from a complementary perspective at the Santa Isabel Rural Educational Institution
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1530Keywords:
complementarity, discourse functions, environmental education, environmental practices, social imaginariesAbstract
This article analyzes the social imaginaries surrounding environmental practices among students in cycle IV at the Santa Isabel Rural Educational Institution in Puerto Asís (Putumayo, Colombia). The study was conducted within a qualitative, critical, and interpretative paradigm, using a hermeneutic methodology based on the complementarity approach. Data were collected through in-depth interviews, focus groups, and document analysis, and were subsequently organized into institutional and social coordinates. Discourse analysis was structured around three language functions—referential, expressive, and pragmatic—enabling the identification of instituted, instituting, and radical social imaginaries. The findings reveal a strong presence of instituted imaginaries in institutional coordinates (educational community and environmental education classes), where normative and legitimized practices predominate. In contrast, social coordinates (waste management and final disposal of waste) show a higher recurrence of the pragmatic function, reflecting aspirations for transformation and critique of the established order. Emotional expressions identified through the expressive function suggest emerging processes of ecological subjectivation. It is concluded that school-based environmental practices are not solely the result of instructional processes but are shaped by complex symbolic tensions. In this context, social imaginaries offer a key lens through which to understand and transform environmental education from a situated, critical, and participatory perspective.References
Baeza, M. A. (2003). Imaginarios sociales, apuntes para la discusión teórica y metodológica. ISBN 956-227-275-3. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa https://doaj.org/article/f674938d5224410f977d1f2110067c10
Castoriadis, C. (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Edición digital: C. Carretero. https://www.solidaridadobrera.org/ateneo_nacho/libros/Cornelius%20Castoriadis%20-%20La%20institucion%20imaginaria%20de%20la%20sociedad.pdf
Castro Cáceres, RA (2018). La educación inclusiva y su configuración desde los imaginarios sociales y la hermenéutica reflexiva. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 1(2), 55–69. https://doi.org/10.22320/reined.v1i2.3621
Gaviria Trujillo, Cesar (1994). Decreto 1860 de 1994. Presidencia de la República. Diario oficial No 41.480. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1362321#:~:text=Todos%20los%20residentes%20en%20el,o%20sin%20%C3%A1nimo%20de%20lucro
Delgadillo-Dávila, A., & Victorino-Ramírez, L. (2016). Educación ambiental para la sustentabilidad en el departamento de Sociología Rural en la Universidad Autónoma Chapingo. (Estado de conocimiento 2002–2012). Conjeturas Sociológicas, 7, 338–356. https://doi.org/10.22458/caes.v7i1.1471
Departamento Nacional de Planeación. (2018). Consejo Nacional de Política Económica y Social (CONPES 3918). https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3918.pdf
Departamento Nacional de Planeación. (2023). Bases del Plan Nacional de Desarrollo. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/portalDNP/PND-2023/2023-05-04-bases-plan-nacional-de-inversiones-2022-2026.pdf
Flowerdew, J. (2002). Computer-assisted analysis of language learner diaries: A qualitative application of word frequency and concordancing software. In S. Foster-Cohen, M. Sharpe & A. Sorace (Eds.), EUROSLA Yearbook, Volume 2 (pp. 231–243). https://doi.org/10.1163/9789004334236_020
Galindo, J. Fernando, Lalander, Rickard, & Durán, Alfredo. (2025). Derechos hidroterritoriales y comunidades indígenas: Resistencias y adaptaciones al proyecto hidroenergético de Misicuni, Bolivia. Revista chilena de derecho y ciencia política, 16, 10. Epub 29 de junio de 2025.https://dx.doi.org/10.7770/rchdcp-v16n1-art452
García-Cepero, M. C., & McCaslin, M. (2020). Ethical issues in educational research with children and young people. International Journal of Educational Research, 99, 101512. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101512
Gupta, A. K., y Gupta, N. (2021). Environment Practices Mediating the Environmental Compliance and firm Performance: An Institutional Theory Perspective from Emerging Economies. Global Journal of Flexible Systems Management, 22(3), 157–178. https://doi.org/10.1007/s40171-021-00266-w
Jiménez-Fontana, R., & García-González, E. (2017). Visibilidad de la educación ambiental y la educación para la sostenibilidad en las publicaciones españolas sobre educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 271–285. https://doi.org/10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2017.V14.I1.20
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 21(1), 133-154. https://www.redalyc.org/pdf/3845/384539803006.pdf
Congreso de la República. (2023, 19 de mayo). Ley 2294 de 2023. Diario oficial No 52.400. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=30046580
Lincoln, Y. S., y Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications. https://books.google.es/books?id.=2oA9aWINeooC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Murcia Murcia, N. V., & Castro Cáceres, R. A. (2022). Reflexión teórica sobre imaginarios sociales, educación ambiental y relaciones de alteridad. Revista de Investigaciones UCM, 22(39). https://doi.org/10.22383/ri.v22i39.189
Murcia, N., y Jaramillo, L.G. (2008). Investigación cualitativa: La complementariedad, una guía para abordar estudios sociales. Editorial Kinesis. https://www.academia.edu/112851979/Murcia_Pe%C3%B1a_N_y_Jaramillo_Echeverry_L_2da_Ed_2008_Investigaci%C3%B3n_Cualitativa_La_Complementariedad_Una_gu%C3%ADa_para_abordar_los_estudios_sociales_Colombia_Kinesis
Murcia Peña, N y Jaramillo, L. (2001). La complementariedad como posibilidad en la estructuración de diseños de investigación cualitativa. Cinta de Moebio, 12. https://www.libreriadeportiva.com/libro/investigacion-cualitativa-la-complementariedad-etnografica_27349
Organización de las Naciones Unidas (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). https://www.cepal.org/es/publicaciones/40155-la-agenda-2030-objetivos-desarrollo-sostenible-oportunidad-america-latina-caribe
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015, 25 de septiembre). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Osorio, V., & Rubio, S. (2017). Investigación-Acción desde un enfoque pedagógico eco-reflexivo: consideraciones para el desarrollo de un programa crítico-hermenéutico. [Revista del Instituto de Investigaciones Educativas y Pedagógicas], (8), 97. https://doi.org/10.25074/07195532.8.460
Pintos, J. L. (2003). El metacódigo" relevancia/opacidad" en la construcción sistémica de las realidades. RIPS. Revista de investigaciones políticas y sociológicas, 2(2), 21-34. https://www.redalyc.org/pdf/380/38020202.pdf
Rodríguez Luna, I. C., & Sánchez Varela, A. (2024). Development of environmental education: As a culture of sustainable development. GSC Biological and Pharmaceutical Sciences. https://doi.org/10.30574/gscbps.2024.29.2.0450
Vega Martínez, A. A., & Mejía, D. (2017). Imaginario del conocimiento de los docentes: fragmentación y parcelación en los procesos de enseñanza en la escuela. Revista Educación y Ciudad, 1(32), 7–21. https://doi.org/10.21897/25394185.1114
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

