Distance education: teachers’ conceptions and democratization of teaching in postgraduate studies at unr

  • Susana Copertari Mg. Esp. Docencia Universitaria, Unviersidad Nacional del Rosario Argentina
  • Natalia Sgreccia PhD. Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación, Unviersidad Nacional del Rosario Argentina
  • Yanina Fantasía Esp. en Tecnología Educativa ,Docente Unviersidad Nacional del Rosario Argentina
Keywords: Distance education - bimodal systems - teachers’ conceptions - democratization - teaching - university.

Abstract

This paper is framed within an interdisciplinary research project (POL148, quadrennial: 2010-2013). We intend to analyze critically and reflexively the academic policies and the different teaching modalities that are being implemented in the UNR in relation to Distance Education (DE), in postgraduate studies, and its implications in the teacher training, in the academic management and in the teaching and learning methodologies to ensure that the university higher education system can be increasingly more inclusive and democratizing. In this production the importance lies in being able to unravel the conceptions that the distance teachers of postgraduate studies have in relation to the changes that occur in the teaching practice generally framed in a bimodal system; where face to face sessions and virtual sessions are blended. Furthermore, it is interesting to learn how to be able to incorporate different devices and didactical aids that might include information and communication technologies (ICT) following a pedagogical and socio-educational sense that would promote the democratization of the teaching.Methodologically, the work is done from an interpretive and critical perspective, applying the continuous comparative method and the inter-methodological triangulation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolsegui, M. y Fuguet Smith, A. (2006). Construcción de un modelo conceptual a través de la investigación cualitativa. Revista Universitaria de Investigación SAPIENS, 7(1). Disponible en: http://www2.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152006000100014&nrm=iso. Consultado el 3 de septiembre de 2009.

Ciberaula (2010). E-Learning con Ciberaula: Un entorno creativo para una educación de calidad. Disponible en: http://elearning.ciberaula.com/articulo/elearning_creativo. Consultado el 30 de agosto de 2013.

Coaten, N. (2003). Blended e-learning. Educaweb, (69). Disponible en: http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181076.asp. Consultado el 6 de octubre de 2013.

Copertari, S. Y Morelli, S. (2013) (Comp.). Experiencias universitarias de enseñanzas a distancia. Praxis, visiones y horizontes. Rosario: Laborde.

Denzin, N. (1978). Sociological methods. Nueva York: McGraw-Hill.

Facundo, A. (2013). El difícil tránsito a la virtualidad. La educación superior a distancia en Colombia luego de tres décadas de desarrollo. En C. Rama y J. Pardo (Eds.). La educación superior a distancia: Miradas diversas desde Iberoamérica. Instituto Tecnológico virtual de educación (pp.45-63). Madrid: Instituto Tecnológico Virtual de Educación.

Guber, R. (2002). Etnografía: método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Norma.

Gvirtz, S. y Necuzzi, C. (2011) Educación y Tecnologías. Las voces de los expertos. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Heinze, A. y Pocter, C. (2004). Reflections on the Use of Blended Learning. Conferencia presentada en Education in a Changing Environment. Manchester, septiembre. Disponible en: http://www.ece.salford.ac.uk/proceedings/papers/ah_04.rtf. Consultado el 18 de febrero de 2011.

Inoue, V. (2009). Entrevista a Marta Mena. Revista Learning Review. Disponible en: http://e-learning-teleformacion.blogspot.com.ar/2009/06/entrevista-marta-mena vicepresidenta.html#.UyWs6Pl5ONY. Consultado el 12 de junio de 2011.

Litwin, E. (Comp.). (2000). La educación a distancia. Temas para el debate de una nueva agenda educativa. Buenos Aires: Amorrortu.

Maggio, M. (2013). Sobre cómo la educación a distancia puede ayudarnos a re-concebir la educación superior. Presentación realizada en el Seminario Regional “Educación a Distancia en el MERCOSURâ€. Montevideo, junio.

Marchisio, S. (2013). Una historia de compromisos, legados y utopías en la búsqueda de caminos para la democratización del saber. En Copertari, S. y Morelli, S. (Comps.) Experiencias Universitarias de Enseñanzas a Distancia. Praxis, visiones y horizontes (pp.99-118). Rosario: Laborde.

Marsh, G.E., Mcfadden, A.C. y Price, B. (2003). Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes. Online Journal of Distance Learning Administration, 6(4). Disponible en: http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.htm. Consultado el 10 de marzo de 2012.

Mena, M. (Comp.). (2007). Construyendo la nueva agenda de la Educación a Distancia. Buenos Aires: Crujía.

Moran, L. y Ãlvarez, G. (2013). Currículum abierto y flexible: análisis del caso de una materia universitaria con integración de TIC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa EDUTEC, (45), 1-14.

Morelli, S. (2013). La Distancia en la Educación Universitaria. En Copertari, S. y Morelli, S. (Comps.) Experiencias Universitarias de Enseñanzas a Distancia. Praxis, visiones y horizontes (pp.37-52). Rosario: Laborde.

Parra Herrera, L.A. (2008). Blended learning. La nueva formación en educación superior. Revista Desarrollo Sostenible y Tecnología AVANCES, (9), 95-102. Disponible en: www.revistaavances.co/objects/docs/...9/a9_art9_blended_learning. Consultado el 2 de octubre de 2010.

Pascual, M.P. (2003). El Blended learning reduce el ahorro de la formación on-line pero gana en calidad. Educaweb, (69). Disponible en: http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181108.asp. Consultado el 6 de octubre de 2004.

Rama, C. (2006). La Tercera Reforma de la Educación Superior en América Latina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teórico-epistemológicos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

How to Cite
Copertari, S., Sgreccia, N., & Fantasía, Y. (1). Distance education: teachers’ conceptions and democratization of teaching in postgraduate studies at unr. Sophia, 10(2), 183-194. Retrieved from https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/252
Section
Artículos de investigación