The curriculum : a critical reflection
Abstract
The present work shows “The Curriculum†as a fundamental object of reflection. The first part, aims to present an analytical vision of education as a social phenomenon, focusing in the teleological and, social aspects and marking the different approaches that, from that field, have conceptualized education, including some references to post-structuralist and post-modern educational views.The second part, highlights the conceptual analysis of curriculum, its scopes and limitations, and its double nature as a whole in the theory-practice relation (PEJ and Pedagogical practice, on one hand; and, the “school†– context relation, on the other hand). Finally, the third part, assumes the curriculum critical vision, the tensions generated towards the cultural relativity and its real possibilities in the generation of an Institutional descontextualization and recontextualization process that tune “school†with the “feelings†of the new century.Downloads
References
BERNSTEIN, Basil. La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata y Fundación Paideia, 1994.
CAMILLONI, Alicia W., et al. Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós, 1996.
CARR, Wilfred y KEMMIS, Stephen. Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca, 1988
CHERRYHOLMES, Cleo H. Un proyecto social para el currículo. San José: C.R. UNED, 1987.
CONTRERAS DOMINGO, José. Enseñanza, currículum y profesorado. Madrid: kal, 1994.
DENGO, María Eugenia. Educación costarricense. San José: UNED. 1995.
DÃAZ BARRIGA, Ãngel. Didáctica y currículum. México: Paidós, 1997.
EISNER, Elliot W. El ojo ilustrado. Barcelona: Paidós, 1998.
FLÓREZ OCHOA, Rafael. Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: McGraw- Hill, 1994.
GIMENO SACRISTÃN, José. El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata, 1995.
GIMENO SACRISTÃN, José. Poderes inestables en educación. Madrid: Morata, 1998.
GIMENO SACRISTÃN, José y PÉREZ GÓMEZ, Ãngel I. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata, 1996.
EL CURRÃCULO: UNA REFLEXIÓN CRÃTICA GIROUX, Henry A. Teoría y resistencia en educación: una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI, 1995.
GIORDAN, André y VECCHI, Gérard de. Los orígenes del saber. Sevilla: Díada, 1995.
GRUNDY, Shirley. Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata, 1998.
KEMMIS, Stephen. El curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata, 1993.
LUNDGREN, Ulf P. Teoría del currículo y escolarización. Madrid: Morata, 1992.
MAGENDZO K., Abraham. Curriculum, educación para la democracia en la modernidad.Bogotá: Instituto para el Desarrollo de la Democracia Luis Carlos Galán, 1996.
PALACIOS GONZÃLEZ, Jesús. La cuestión escolar. Barcelona: Laia. 1980.
PLA I MOLINS, Maria. Currículum y educación: campo semántico de la didáctica. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1997.
POSNER, George J. Análisis del currículo. Bogotá: McGraw-Hill, 1998.
PROGRAMA DE NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO. Educación, la agenda del siglo XXI: hacia un desarrollo humano. Bogotá: PNUD,1998. 366 P.
SALAMÓN, Magdalena. Panorama de las principales corrientes de interpretación de la educación como fenómeno social. México: UNAM, 1980.
Creative Commosn Licence 4.0