Difficulties in academic writing and cognitive functions: review of studies

  • William Rodrigo Avendaño Castro Universidad Francisco de Paula Santander
  • Luisa Stella Paz Montes Universidad Francisco de Paula Santander
  • Gerson Rueda Vera Universidad Francisco de Paula Santander
Keywords: Academic writing, cognitive functions, cognitive deficits, mental operation.

Abstract

The objective of this article is to analyze some of the difficulties of academic writing at postgraduate level, reported in certain studies within the framework of the cognitive functions concept developed by Reuven Feuerstein and other works, which allow to evidence the possible relationship between these two phenomena. To do this, we explored the conceptual framework of cognitive functions and mental operations, based on the theory of Feuerstein, et al. (1994); later, it was performed a synthesis of the difficulties described by Carlino (2007), Slafer (2009) and Hernández (2009); finally, it was established evidence of the relationship between cognitive functions and difficulties in academic writing. The results show that the different difficulties evidenced in the writing processes at postgraduate level have their source in the cognitive deficits presented in each phase of the mental act (entry, elaboration and output). It is concluded that the difficulties in academic writing recorded in the studies have a close link with cognitive functions of the elaboration and output stages of thought, even though they are only associated with the input phase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brailovsky, D. (2008). Estética, identidad y enseñanza de la escritura académica. Revista Científica de UCES, 12 (2), 26-36.

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, 8 (26), 321-327.

Carlino, P. (2005). Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de América del Norte. Revista de Educación, (336), 143-168.

Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura económica.

Carlson, S.M. (2005). Developmentally sensitive measures of executive function in preschool children, Developmental Neuropsychology, 28, 595-616.

Castelló, M. (2008). Usos estratégicos de la lengua en la universidad: tácticas de regulación de la escritura académica en estudiantes de doctorado. En: Camps, A. Milian, M. (Coords.). Investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües (75-90). Barcelona: Graó. 283 p.

Castelló, M., Bañales, G., y Vega, N. (2010). Enfoques en la investigación de la regulación de escritura académica: Estado de la cuestión. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8 (3), 1253-1282.

Castelló, M.; Corcelles, M.; Iñesta, A.; Vega, N.; y Bañales, G. (2011). La voz del autor en la escritura académica: Una propuesta para su análisis. Signos, 44 (76), 105-117.

Feuerstein, R.; Klein, P. y Tannenbaum, A. (1994). Mediated Learning Experience (MLE): theoretical, psychosocial and learning implications. Israel: Freund Publishing House Ltd. 391 p.

Feuerstein, R.; Naegelé, B.; Pépin, J. y Lévy, P. (1997). Frontal lobe-related cognitive functions in patients with sleep apnea syndrome before and after treatment. Acta Neurológica Bélgica, 97 (2), 96-107.

Feuerstein, R. (1980). Instrumental Enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Park Press. 436 p.

Feuerstein, R.; Rand, Y. y Rynders, J. (1988). Don’t accept me as I am: Helping “retarded†people to excel. New York: Plenum Press. 322 p.

Gutierrez, D. (2007). Las estrategias cognitivas y metacognitivas que utilizan los estudiantes de posgrado para la elaboración de su trabajo de grado. Tesis Doctoral, Instituto Universitario Anglo Español, Durango, México.

Hayes, J. (1996). A new frame work for understating cognition and affect in writing. En: Levy, M. y Ransdell, S. The science of writing (pp. 1-27). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Hayes, J. y Flower, L. (1980). Identifying the organization of writing processes. En Gregg, L. y Steinberg, E. (Eds.). Cognitive processes in writing (pp. 3-30). New York: Erlbaum.

Hernández, G. (2009). Escritura académica y formación de maestros ¿por qué no acaban la tesis? Tiempo de Educar, 10 (19), 11-40.

Hessen, J. (2006). Teoría del conocimiento. Losada: Capital Federal. 171 p.

Ivanic, R. (1998). Writing and Identity: The discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins Publishing. 373 p.

Jurado, F. (2007). La dimensión pragmática de la escritura en el contexto universitario. I Encuentro Nacional de Discusión sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura en la Educación Superior. Universidad Sergio Arboleda, 26-27 de abril, Bogotá, Colombia.

Martínez, J. (2012). Perspectiva socio-cognitiva de la escritura. Infancias Imágenes, 11(2), 31-43.

Moyano, E. (2004). La escritura académica: una tarea interdisciplinaria a lo largo del curriculum universitario. Texturas, 4 (4), 109-120.

Moyano, E. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: Un programa institucional. Signos, 43 (74), 465-488.

Myers, D. (2005). Psicología. Buenos Aires: Medica Panamericana. 980 p.

Noguez, S. (2002). El desarrollo del potencial de aprendizaje. Entrevista a Reuven Feuerstein. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (2). Recuperado el 13/05/2012 de:

http://redie.ens.uabc.mx/vol4no2/contenido-noguez.html

Parada, A. (2012). La Modificabilidad Estructural Cognitiva y su contribución a la educación. Tesis de Maestría, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia.

Parada, A. y Avendaño, W. (2012). El mapa cognitivo en los procesos de evaluación del aprendizaje. Investigación y Desarrollo, 20 (2), 334-365.

Pereira, C. y Di Stefano, M. (2007). El taller de escritura en posgrado: Representaciones sociales e interacción entre pares. Signos, 40 (64), pp. 405-430.

Piaget, J. (2005). Inteligencia y afectividad. Buenos Aires: Aique.

Prieto, M. (1989). Modificabilidad Cognitiva y PEI. Madrid: Bruño. 350 p.

Risso, A., García, M., Durán, M., Brenlla, J., Peralbo, M. y Barca, A. (2015). Un análisis de las relaciones entre funciones ejecutivas, lenguaje y habilidades matemáticas Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Vol. Ext. (9).

Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42 (1), 97-122.

Slafer, G. (2009); ¿Cómo escribir un artículo científico? Revista de Investigación en Educación, (6), 124-132.

Thompson, J. (1998); Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Buenos Aires: Paidós Ibérica.

Zúñiga, L. (2007); El cálculo en carreras de ingeniería: un estudio cognitivo. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10 (01). Recuperado el 13/05/2012 de: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/335/33500107.pdf

Published
2017-03-07
How to Cite
Avendaño Castro, W. R., Paz Montes, L. S., & Rueda Vera, G. (2017). Difficulties in academic writing and cognitive functions: review of studies. Sophia, 13(1), 132-143. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.457
Section
Artículo de Reflexión