Learning strategies in higher education

  • Adel Mendoza Mendoza Universidad del Atlántico
  • Delimiro Visbal Cadavid Universidad del Magdalena
  • Sandra Díaz Santana Universidad del Magdalena
Keywords: Learning strategy, academic performance, higher education, logistic regression, decision trees.

Abstract

This work presents a study carried out with students of the faculty of engineering in a university, in which there are identified the learning strategies used by them and the relation with the variables: academic performance, gender, social stratum, type of school and type of engineering studies. In this study, several statistical tools were used to analyze the information obtained through a survey, such as descriptive analysis, logistic regression and decision trees; the results obtained in each of the statistical analysis were compared among them; in addition, there are presented several proposals resulting from data analysis.In the logistic regression, it was evaluated the relation between the students’ academic performance and the other study variables, with a 61.3% prediction of correct cases; as for the results obtained with the decision tree, it was observed a coherence with what was shown by logistic regression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adel Mendoza Mendoza, Universidad del Atlántico
Universidad del Atlàntico. Departamento de Ingenierìa Industrial
Delimiro Visbal Cadavid, Universidad del Magdalena
Universidad del Atlàntico. Departamento de Ingenierìa Industrial

References

Acevedo, C; Chiang, M; Madrid, V; Montecinos, H; Reinicke, K & Rocha, F (2009). Estrategias de aprendizaje en alumnos universitarios y de enseñanza media. Revista Estilos de Aprendizaje. Vol. 4, No. 4, 114-126.

Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de educación, No. 332, 55-73.

Bahamón, M; Vianchá, M; Alarcón, L & Bohórquez, C. (2013). Estilos y estrategias de aprendizaje relacionadas con el logro académico en estudiantes universitarios. Pensamento Psicológico, Vol. 11, No. 1, 115-129.

Del Valle, M & Urquijo, S. (2015). Relaciones de las estrategias de codificación mnésica y la capacidad de aprendizaje con el desempeño académico de estudiantes universitarios. Psicología Educativa, Vol. 21, No. 1, 27-37.

Fariñas, G. (1995).Maestro, una estrategia para la enseñanza, Editorial Academia, La Habana.

González, D & Díaz, Y. (2006). La importancia de promover en el aula estrategias de aprendizaje para elevar el nivel académico en los estudiantes de psicología. Revista Iberoamericana de Educación, Vol. 40, No. 1, 1-17.

Ibarra, M & Michalus J. (2010). Análisis del rendimiento académico mediante un modelo Logit. Ingeniería Industrial, Vol. 9, No.2, 47-56.

Lima Orbegoso, Luz Marina (2009). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje del idioma inglés. Universidad Nacional Federico Villareal. Tesis de Grado Facultad de Educación.

Ley 115 de 1994, Ley General de Educación. Disponible en: http://www.mineducacion. gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf. pdf.

Martínez, Ã, & Rentería Pérez, E. (2007). Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad en el mercado del trabajo de profesionales recién egresados. Universitas psychologica, Vol. 6, No. 1, 89-104.

Monroy, F., Pina, F. H. (2014). Factores que influyen en los enfoques de aprendizaje universitario. Una revisión sistemática. Educación XX1, Vol. 17, No. 2, 105-124.

Montanha, M. (2013). Las transformaciones en la educación formal de los jóvenes estudiantes frente al mundo del trabajo: un estudio comparativo de la política de educación en Brasil y en Venezuela. Revista HISTEDBR On-Line, Vol. 13, No. 52, 4- 16.

Peculea, L., & Bocos, M. (2015). The Role of Learning Strategies in the Development of the Learning-to-learn Competency of 11 th Graders from Technical Schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 203, 16-21.

Pizano, G. (2004). Las estrategias de aprendizaje y su relevancia en el rendimiento académico de los alumnos. Revista de investigación educativa, Vol. 8, No. 14, 27-30.

Pozo, J & Postigo, Y. (1993). Las estrategias de aprendizaje como contenido del currículo. Estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Domenech.

Rinaudo, M. C., & González, A. (2002). Estrategias de aprendizaje, comprensión de la lectura y rendimiento académico. Lectura y vida, Vol. 23, 1-12.

Ríos, J; Rengifo R & Cardona, H. (2012). Estrategias de aprendizaje académico para la comprensión y diseño de laboratorios de docencia en Colombia. Revista Sophia-Universidad La Gran Colombia, Vol. 8, No. 1, 163-173.

Verdugo Rojas, W. (2007) ¿Qué es educación? (o qué representa). Instituto pedagógico de Posgrado de Sonora

Published
2017-06-30
How to Cite
Mendoza Mendoza, A., Visbal Cadavid, D., & Díaz Santana, S. (2017). Learning strategies in higher education. Sophia, 13(2), 70-81. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.461
Section
Artículos de investigación