Competence of Inclusive Practices: ICT and Inclusive Education in Professional Teacher Development

  • Erika Viviana Laiton Zarate Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Sergio Eduardo Gómez Ardila Universidad de La Salle
  • Román Eduardo Sarmiento Porras Universidad Autónoma de Bucaramanga
  • Carolina Mejía Corredor Universidad Escuela de Administración de Negocios
Keywords: ICT skills, inclusive practices, professional development, educational innovation.

Abstract

The objective of this study was to design the “Competence of Inclusive Practices†which was articulated to the route of the “ICT Competences for Professional Teacher Development,†of the Ministry of Education of Colombia (2013), and thus to fully evaluate 30 teachers of an educational institution in the city of Bucaramanga, in order to recognize their individual or collective training needs, and to formulate appropriate interventions. The research was supported theoretically in guidelines offered by the Ministry of Education of Colombia, the Index for Inclusive Education (Booth and Ainscow, 2011), and empirical researches developed in Latin American countries, including Colombia. The research approach was quantitative, with a descriptive design, which allowed to establish that Inclusive Practices Competence integrated pertinently postures of inclusive education and criteria of the functional framework of Information and Communication Technologies (ICT) in education; in addition, it made it possible to know teachers’ perception of the level of competence in relation to the competence level they were (placed); they stated to be located at a low level (explorer) in the development of skills for Inclusive Practices Competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre de la Rosa, O. (2010). Capacidades docentes para atender la diversidad. Una propuesta vinculada a competencias básicas. Revista Educación Inclusiva, 3(3), 137-139.

Ãlvarez, S., Cuéllar, C., López, B., Adrada, C., Anguiano, R., Bueno, A , y Gómez , S. (2011). Actitudes de los profesores ante la integración de las TIC en la práctica docente. Estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (35), 1-19.

Andújar, C., & Rosoli, A. (2014). Enseñar y aprender en la diversidad: el desarrollo de centros y aulas inclusivas. Recueprado de http://www.oei.es/publicaciones/Metas_inclusiva.pdf.

Bolívar, A. (2008). Evaluación de la práctica docente. Una revisión desde España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2), 56-74.

Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Guía para la inclusión educativa: Desarrollando el Aprendizaje y la Participación en las Escuelas (3° ed.). (Y. Muñoz, & I. Figueroa, Trads.) Santiago de Chile, Chile: Fundación Creando Futuro.

Carneiro, R., Toscano, J., & Díaz, T. (2012). La sociedad de la información y del aprendizaje en Iberoamérica. En O. d. Iberoamericanos, Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana.

Claro, M. (2011). El papel de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación inclusiva. Santiago de Chile: CEPAL.

Durán, D., & Giné, C. (2011). La formación del profesorado para la educación enclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 153-170.

Fernández, J. (2011). Abandono escolar y prácticas educativas inclusivas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 43-58.

Fernández, J. García(2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 82-96.

García, M., & López, R. (2012). Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado Revista de curriculum y formación del profesorado, 16(1), 277-293.

Gutiérrez, P., Tosina, Y., Delgado, C., & Fustes, L. (2011). Buenas prácticas en el desarrollo de trabajo colaborativo en materias TIC aplicadas a la educación. Revista currículum y formación del profesorado, 15(1), 179-194.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F: McGraw-Hill.

Marchesi, Ã., Durán, D., Giné, C., & Hernández , L. (2009). Guía para la reflexión y valoración de prácticas inclusivas. Obtenido de Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura: http://www.oei.es/inclusivamapfre/Guia.pdf.

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Educación de calidad, el camino para la prosperidad. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/1621/propertyvalue-35424.html.

---------. (2013). Competencias TIC Para el Desarrollo Profesional Docente. Obtenido de Colombia Aprende: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf.

---------. (21 de Noviembre de 2014). Centro Virtual de Noticias de la Educación. Obtenido de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-347189.html.

Moya, A. (2009). Las nuevas tecnologías en la educación. Revista Digital de Innovación y Experiencias Educativas, (45), 1-9.

Ramírez, C. (2010). Con las TIC desde pequeños. Obtenido de Altablero: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-242228.html.

Riascos, A. (10 de Noviembre de 2014). Programa Departamental de Educación Inclusiva de la Gobernación de Nariño. Obtenido de PEI Incluyente IE Chachagui, experiencia significativa ganadora, somos ejemplo de inclusión en Latinoamérica: http://eduinclusiva.org/web/archivos/1515.

Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B., & Aliaga, F. (2010). Las competencias en TIC del profesorado y su relación con el uso de los recursos tecnológicos. Red de revistas científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 18(10), 1-33.

Sunkel, G. (2012). Buenas prácticas de TIC para una educación inclusiva en América Latina. En CEPAL, Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina (págs. 27-47). Santiago de Chile: Naciones Unidas.

Tardif, M. (2004). El saber del los docentes en su trabajo. En Los saberes del docente y su desarrollo profesional (págs. 25-42). Madrid, España: Vozes Ltda.

Tejedor, F., & García, A. (2006). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus conocimientos y actitudes. Revista Española de Pedagogía, 64 (233), 21-43.

Tello, J., & Aguaded, J. (2009). Desarrollo profesional docente ante los nuevos retos de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en los centros educativos . Revista de Medios y Educación, (34), 31-47.

Unesco. (2006). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Santiago de Chile: Andros Impresiones.

---------. (2008). Estándares en competencias TIC para docentes. Obtenido de Organización de Estados Iberoamericanos: http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf.

Published
2017-06-30
How to Cite
Laiton Zarate, E. V., Gómez Ardila, S. E., Sarmiento Porras, R. E., & Mejía Corredor, C. (2017). Competence of Inclusive Practices: ICT and Inclusive Education in Professional Teacher Development. Sophia, 13(2), 82-95. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.502
Section
Artículos de investigación