Literacy in coexistence and citizenship: A documentary review of citizen education for the resolution of violence and socio-cultural conflict

  • Víctor Hugo Garcés Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords: citizenship, education for citizenship, school coexistence, school violence, conflict processing

Abstract

This article explores the relationship between citizenship training and school coexistence. Based on a documentary tracking, the trends that guide research on this relationship were defined. As a result of this qualitative methodology, of an interpretative order, it was possible to trace the different approaches that address education in citizen coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Víctor Hugo Garcés, Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Magíster en Comunicación-Educación, Licenciado en Educación Básica en Ciencias Sociales y Docente de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, adscrito al grupo de investigación Derechos Humanos en la Escuela (DHELE). Correo:  vhgarces.edu@gmail.com

References

Caballero, L. (2015). La formación ciudadana en la" Bogotá Humana" (2012-2014) en el contexto de las políticas públicas nacionales de educación. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 101-122.

Bogoya, N. y Santana C. (2013). Hacia una pedagogía para la ciudadanía. Revista Infancias Imágenes, 5 (1), 24-27.

Gómez, J. y Cabrera, M. (2005). Las competencias ciudadanas en el contexto de Bogotá como ciudad educadora. Revista Enunciación, 10 (1), 40-46.

Guerra, L. (2014). Prácticas democráticas en la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 1 (1), 33-44.

Herrera, M., Pinilla, A., Díaz, C. e Infante, R. (2005). La construcción de cultura política en Colombia: proyectos hegemónicos y resistencias culturales. Bogotá D. C.: UPN.

Huertas, O. (2016). Incidencia de la educación desde un paradigma complejo en la formación de ciudadanos/as. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 125-139.

IPAZUD (2009). Derechos y Deberes Ciudadanos: entre la ciudad y la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 2 (2), 79-98.

Muñoz, P., Gamboa, A. y Urbina, J. (2014). Deberes ciudadanos y diversidad cultural: comprensión de los discursos de estudiantes y docentes desde la alteridad y la subjetividad. Revista Infancias imágenes, 13 (2), 23-32.

Pinilla, A. y Torres, J. (2006). De la educación para la democracia a la formación ciudadana, una década de incertidumbres. Bogotá: UPN – IDEP.

Puig, M y Morales, J. (2010). Los proyectos de innovación educativa y el desarrollo de la educación para la ciudadanía. Revista Infancias imágenes, 9 (1), 29-39.

Published
2020-01-30
How to Cite
Garcés, V. H. (2020). Literacy in coexistence and citizenship: A documentary review of citizen education for the resolution of violence and socio-cultural conflict. Sophia, 16(1), 4-18. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874
Section
Artículos de investigación