Literacy in coexistence and citizenship: A documentary review of citizen education for the resolution of violence and socio-cultural conflict
Abstract
This article explores the relationship between citizenship training and school coexistence. Based on a documentary tracking, the trends that guide research on this relationship were defined. As a result of this qualitative methodology, of an interpretative order, it was possible to trace the different approaches that address education in citizen coexistence.Downloads
References
Caballero, L. (2015). La formación ciudadana en la" Bogotá Humana" (2012-2014) en el contexto de las políticas públicas nacionales de educación. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 101-122.
Bogoya, N. y Santana C. (2013). Hacia una pedagogía para la ciudadanía. Revista Infancias Imágenes, 5 (1), 24-27.
Gómez, J. y Cabrera, M. (2005). Las competencias ciudadanas en el contexto de Bogotá como ciudad educadora. Revista Enunciación, 10 (1), 40-46.
Guerra, L. (2014). Prácticas democráticas en la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 1 (1), 33-44.
Herrera, M., Pinilla, A., Díaz, C. e Infante, R. (2005). La construcción de cultura política en Colombia: proyectos hegemónicos y resistencias culturales. Bogotá D. C.: UPN.
Huertas, O. (2016). Incidencia de la educación desde un paradigma complejo en la formación de ciudadanos/as. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 125-139.
IPAZUD (2009). Derechos y Deberes Ciudadanos: entre la ciudad y la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 2 (2), 79-98.
Muñoz, P., Gamboa, A. y Urbina, J. (2014). Deberes ciudadanos y diversidad cultural: comprensión de los discursos de estudiantes y docentes desde la alteridad y la subjetividad. Revista Infancias imágenes, 13 (2), 23-32.
Pinilla, A. y Torres, J. (2006). De la educación para la democracia a la formación ciudadana, una década de incertidumbres. Bogotá: UPN – IDEP.
Puig, M y Morales, J. (2010). Los proyectos de innovación educativa y el desarrollo de la educación para la ciudadanía. Revista Infancias imágenes, 9 (1), 29-39.
Creative Commosn Licence 4.0