Interculturality from Daily Actions in the Classroom

Authors

  • Clarivel Bustamante Álvarez Fundación Universitaria Luis Amigo Author
  • María Isabel Holguín Guisao Universidad Católica Luis Amigó Author
  • Natalia Andrea Alzate Alzate Universidad Católica Luis Amigó Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1159

Keywords:

Socialization, Teacher, School, Student, Intercultural Education

Abstract

This article presents the results of a research conducted in the classroom with children in the fifth grade of primary school, in a public educational institution in the city of Medellin. This space is affected by complex relational dynamics, as it is tensioned and problematized by cultural diversity. The qualitative research assumes an ethnomethodological theoretical posture, energized through interactive techniques of data collection. As a result, it is found that there is a loss of the family-school connection, because the school context tends to become the only place where the child can build an idea of culture and social relationships, and values such as tolerance, respect, and acceptance of others are circumscribed to the classroom experience.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clarivel Bustamante Álvarez, Fundación Universitaria Luis Amigo
    Magister en intervenciones psicosociales Universidad Católica Luis Amigó y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Católica Luis Amigó. Coordinadora de la Especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Integrante del grupo de investigación Educación Infancia y Lenguas extranjeras de la misma universidad.  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6189-4162
  • María Isabel Holguín Guisao, Universidad Católica Luis Amigó
    Magister en Intervenciones psicosociales Universidad Católica Luis Amigó y Licenciada en Educación Preescolar del Tecnológico de Antioquia. Coordinadora de prácticas del programa Licenciatura en Educación infantil de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia.  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0069-616X
  • Natalia Andrea Alzate Alzate, Universidad Católica Luis Amigó
    Doctora en Literatura de la Pontificia Universidad Católica de Chile y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Católica Luis Amigó. Coordinadora de la línea Didáctica de las lenguas en el Doctorado en Educación de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Integrante del grupo Jurídicas y Sociales de la misma Universidad.   ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8047-9709

References

Arón, M., Sánchez, and Subercaseaux (2017). Construyendo juntos: claves para la convivencia escolar.https:// bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4487/Convivencia_escolar.pdf.

Arroyo, G. M. J. (2017). Intercultural education: a path towards educational inclusion. Journal of Inclusive Education, 6(2), 144-159. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/download/186/180

Bolívar, A. (2006). Family and school: two worlds called to work together. Revista de educación. 336, 119 -146. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/68682/0082007300093 2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Capera, E. C. T., Pardo, A. L. A., Torres, S. E. D., & García, G. Z. del P. (2017). Intercultural education process in early childhood: educate your child program-Cuba-and community welfare homes program-HBC-Colombia. Praxis Pedagógica, 17(21), 119-142. https://revistas.uniminuto.edu/index. php/praxis/article/view/1500

Cardona (2010). Education for peace in Colombia: a responsibility of the Social State of Law.

Via Iuris Magazine. 9, 141 - 160. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3432200

Cerdas-Aguero, E. (2015). Challenges of peace education towards the construction of a culture of peace.

Educare Electronic Journal 19 (2), 135 - 154.

Galeano, M. E. (2018). Qualitative social research strategies: the turn in the gaze. Fondo Editorial FCSH. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/ proyectos_I/m%c3%b3dulo%202/Tecnicas%20Interactivas%20-%20Quiroz.pdf.

García, M. M. A., and Cantero, C. L. (2018). Interculturalidad de las Etnias en Colombia. https://www.cecar.edu.co/ documentos/editorial/e-book/interculturalidad-de-las-etnias-en-colombia.pdf.

García, B. González S. Quiroz, A. and Velásquez A. (2002). Interactive techniques for qualitative social research (1st ed.) Fundación Universitaria Luis Amigó.

Garita Pulido, A. V. (2014). Intercultural orientation: A perspective to favor coexistence in multicultural contexts. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. https://www.scielo.sa.cr/scielo. php?pid=S1409-42582014000100014&script=sci_arttext

Garzón, V. G. P. (2019). Análisis de los contenidos curriculares sobre educación intercultural en el texto escolar" Alto Rendimiento" ciencias sociales del tercer año de educación general básica de la Unidad Educativa La Inmaculada. (Bachelor's thesis), Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. http://dspace.ups.edu.ec/ handle/123456789/18117

Gnade, M. J. R. (2010). Slippery interculturality in indigenous school materials in.

Mexico. Antíteses, 3(5), 171-191. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5026729

Gutiérrez, M. D., and Pérez, A. E. (2015). STRATEGIES TO GENERATE SCHOOL COEXISTENCE. Ra Ximhai, 11(1),

-81. https://www.redalyc.org/pdf/461/46139401004.pdf

Heller, A. (1998). Sociology of everyday life (No. 316). Ediciones Península.

Hernández, Luna, and Cadena (2017). Culture of peace: a construction from education. Revista Historia de la Educación Latinoamericana http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-72382017000100009&s cript=sci_abstract&tlng=pthttps://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/4487/ Convivencia_escolar.pdf?sequence=1

Leiva, O. J. J. (2010). Intercultural education and coexistence from a teacher's perspective. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 14(3), 251-274. https://www.redalyc.org/ pdf/567/56715702017.pdf.

Leiva, O. J. J. J. (2017). La Escuela Intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas/Intercultural Education today: pedagogical reflections and perspectives. Revista Complutense de Educación, 28(1),

https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/download/48589/50121

Rojas, A. (2011). Gobernar (se) en nombre de la cultura. Interculturality and education for ethnic groups in Colombia. Revista colombiana de antropología, 47(2), 173-198. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid

=S0486-65252011000200008&script=sci_abstract&tlng=pt

Rojas, C. T. (2019). A look at the processes around education with indigenous peoples in Colombia. Voices and silences. Revista Latinoamericana de Educación, 10(1), 9-34. https://revistas. uniandes.edu.co/doi/abs/10.18175/vys10.1.2019.03.

Salas, R. A., Urbano, C. A., Prada, E. E., Palomar, J. V., Suárez, G. N., Zapico, R. R., Guatierri, C. J., Díez, G. E. J. (2012). Intercultural education: teacher perceptions and attitudes. Iberoamerican Journal of Education. 58 (1), 1 -15 https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/184647

Uribe, P. M. (2020). Conceptions of science teachers in initial training on interculturality and its relation to teaching: reflections in the Colombian context. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (47), 53-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-38142020000100053&script=sci_abstract&tlng=en.

Williamson, G. (2004) Multicultural education, intercultural bilingual education, indigenous education or intercultural education? Cuadernos interculturales, 2(3), 23-34. https://www.redalyc.org/pdf/552/55200303.pdf

Published

2023-09-15

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Interculturality from Daily Actions in the Classroom. (2023). Sophia, 19(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1159