STEAM approach integration: Mathematics learning in propaedeutic engineering education cycles
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1492Keywords:
preparatory cycles, engineering education, STEAM approach, interdisciplinarity, mathematics learningAbstract
This qualitative research aimed to characterize the perceptions of engineering students in preparatory courses regarding the STEAM approach and its relationship to mathematics learning at an educational institution in Barranquilla, Atlántico (Colombia). A single-case study design was applied with a purposive sample of eight mechatronics, systems, and electronics engineering students, using semi-structured interviews as the primary data collection technique. The qualitative analysis revealed that the students recognize the STEAM approach as an integrative framework that strengthens mathematical understanding by linking it to other disciplines. Participants identified key benefits such as the development of creative thinking, the contextualized application of mathematical concepts, the strategic use of technological tools, and the promotion of collaborative work. Overall, the findings demonstrate a positive assessment of the STEAM approach as a pedagogical strategy that promotes essential interdisciplinary competencies for 21st-century engineering education.References
Acendra Pertuz, J. M., & Conde Carmona, R. J. (2024). STEAM para el desarrollo del pensamiento matemático: Una revisión documental. Praxis, 20(2), 351–370. https://doi.org/10.21676/23897856.5783
Belbase, S., Mainali, B., Kasemsukpipat, W., Tairab, H., Gochoo, M., & Jarrah, A. (2021). At the dawn of science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education: Prospects, priorities, processes, and problems. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(11), 2919–2955. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1922943
Caratozzolo, P., & Álvarez, Á. (2020). Desarrollo de pensamiento creativo en ingeniería usando el enfoque STEAM. En Memorias del Congreso Internacional de Innovación Educativa (CIIE 2019) (pp. 348–354). Tendencias Educativas.
Cardona, M., Arias, V., Trujillo, C., & Carmona, J. (2020). Divulgación de la ingeniería en estudiantes de secundaria por medio del diseño ingenieril y la educación maker: Una experiencia de campamento bajo el enfoque de educación STEAM (3.ª ed., Vol. 2). Instituto Antioqueño de Investigación.
Casado, R., & Checa, M. (2020). Robótica y proyectos STEAM: Desarrollo de la creatividad en las aulas de educación primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 51–69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.73672
Castro, A., López, J., & García, M. (2020). El aprendizaje activo y sus beneficios en el desarrollo de competencias. Revista de Educación, 12(4), 87–102. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/1242/1427
Charres, H., Villalaz, J., & Martínez, J. (2018). Triangulación: Una herramienta para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. Revista FAECO Sapiens, 1(1). https://portal.amelica.org/ameli/journal/221/2211026002/html/
Conde-Carmona, R. J. (2025). La integración del enfoque STEAM en la enseñanza de la estadística para estudiantes de Ciencias Económicas y Administración. En Contexto, 13(24), 67–95. https://doi.org/10.53995/23463279.1808
Conde-Carmona, R. J., & Padilla-Escorcia, I. A. (2025). La inteligencia artificial en educación matemática: Percepciones de futuros docentes sobre expectativas, prácticas y desafíos. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 16(2), 1–26. https://doi.org/10.18175/VyS16.2.2025.1
Conde-Carmona, R. J., & Bolívar, N. (2023). Modelo didáctico para la formación docente en pensamiento matemático, tecnológico y pedagógico en el marco de la resolución de problemas y la planificación. Revista de Gestão e Secretariado, 14(12), 21796–21817. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i12.3186
Diego, J., Arcera, Ó., Blanco, T. F., & Lavicza, Z. (2019a). An engineering technology problem-solving approach for modifying student mathematics-related beliefs: Building a robot to solve a Rubik’s cube. International Journal for Technology in Mathematics Education, 26(2), 55–64. https://www.researchgate.net/publication/335106090_An_Engineering_Technology_Problem-Solving_Approach_for_Modifying_Student_Mathematics-Related_Beliefs_Building_a_Robot_to_Solve_a_Rubik%27s_Cube
Diego-Mantecón, J. M., Arcera, Ó., Blanco, T. F., & Lavicza, Z. (2021). An engineering technology problem-solving approach for modifying student mathematics-related beliefs: Building a robot to solve a Rubik’s cube. International Journal of Technology and Design Education, 32(4), 1869–1893. https://doi.org/10.1007/s10798-021-09672-3
Garnica, A., & Ramos, D. X. (2023). Pensamiento computacional y enfoque STEAM como estrategia para fortalecer las competencias en matemáticas. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(39), 16–31. https://doi.org/10.47189/rcct.v23i39.595
Greca, I. (2018). La enseñanza STEAM en la educación primaria. En I. M. Greca & J. A. Meneses (Coords.), Proyectos STEAM para la educación primaria: Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 19–39). Dextra Ediciones.
Hernández, J., Villota, C., & Jiménez, J. (2021). Metodología lúdica para la enseñanza de la ingeniería de requisitos basada en esquemas preconceptuales. Revista EIA, 18(35), 1–15. https://doi.org/10.24050/reia.v18i35.1394
Hernández, S., & Duana, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 9(17), 51–53. https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6019
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1.ª ed.). McGraw-Hill Education. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Allyn & Bacon. https://www.researchgate.net/publication/284470831_Learning_Together_and_Alone
Kant, J., Burckhard, S., & Meyers, R. (2018). Engaging high school girls in Native American culturally responsive STEAM activities. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 18(5), 15–25. https://jstem.org/jstem/index.php/JSTEM/article/download/2210/2062/7283
Lasa, A., Abaurrea, J., & Iribas, H. (2020). Mathematical content on STEM activities. Journal on Mathematics Education, 11(3), 333–346. https://doi.org/10.22342/jme.11.3.11327.333-346
Leikin, R., & Pitta-Pantazi, D. (2013). Creativity and mathematics education: The state of the art. ZDM Mathematics Education, 45(2), 159–166. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0459-1
Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: Pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Díaz-Noci, & L. Codina (Eds.), Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social (n.º 1, pp. 88–97).
Lu, X., & Kaiser, G. (2022). Creativity in students’ modelling competencies: Conceptualisation and measurement. Educational Studies in Mathematics, 109(2), 287–311. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10055-y
Maeda, J. (2013). STEM + art = STEAM. The STEAM Journal, 1(1), 1–3. https://doi.org/10.5642/steam.201301.34
Méndez-Parra, C., & Conde-Carmona, R. J. (2025). Integración de STEAM y la realidad aumentada en la enseñanza de la traslación de figuras geométricas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 74, 69–92. https://doi.org/10.35575/rvucn.n74a4
Padilla-Escorcia, I. A., Conde-Carmona, R. J., Valbuena-Duarte, S., & Berrio-Valbuena, J. D. (2025). Conocimiento del contenido pedagógico tecnológico (TPACK) de profesores de matemáticas en formación inicial de Barranquilla, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 15(2), 233–250. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/10327413.pdf
Quigley, C. F., Herro, D., & Jamil, F. M. (2020). Developing a conceptual model of STEAM teaching practices. School Science and Mathematics, 117(1–2), 1–12. https://doi.org/10.1111/ssm.12201
Roys, J., & Pérez, Á. (2018). Estrategias de aprendizaje significativo en estudiantes de educación superior y su asociación con logros académicos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID, 19), 1–19. https://doi.org/10.17561/reid.v0i19.3570
Sanjuan, L. (2019). La observación participante. Oberta UOC Publishing. https://www.studocu.com/ca-es/document/universitat-oberta-de-catalunya/metodos-de-investigacion-cuantitativa/la-observacion-participante/23470673
Santillán, J., Jaramillo, E., Santos, R., & Cadena, V. (2020). STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista Científico–Profesional, 5(8), 467–492. https://doi.org/10.23857/pc.v5i8.1599
Silva, M., Rodrigues, J., & Alsina, Á. (2022). Conectando matemáticas e ingeniería a través de la estadística: Una actividad STEAM en educación primaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 5(1), 9–31. https://doi.org/10.5377/recsp.v5i1.15118
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.
Valbuena-Duarte, S., Márquez-Herrera, L., Conde-Carmona, R., & Chiquillo-Varela, M. F. (2024). Enfoque STEAM y modelo TPACK en los métodos numéricos aplicados con software. Tecnura, 28(82), 27–47. https://doi.org/10.14483/22487638.22481
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctvjf9vz4
Yakman, G., & Lee, H. (2012). Exploring the exemplary STEAM education in the U.S. as a practical educational framework for Korea. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(6), 1072–1086. https://www.researchgate.net/publication/263634773_Exploring_the_Exemplary_STEAM_Education_in_the_US_as_a_Practical_Educational_Framework_for_Korea
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

