STEAM approach integration: Mathematics learning in propaedeutic engineering education cycles

Authors

  • Robinson Conde-Carmona Universidad del Atlántico Author
  • María Fernanda Chiquillo Varela Universidad del Atlántico Author
  • Ellery Gregorio Chacuto López Universidad del Magdalena Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1492

Keywords:

preparatory cycles, engineering education, STEAM approach, interdisciplinarity, mathematics learning

Abstract

This qualitative research aimed to characterize the perceptions of engineering students in preparatory courses regarding the STEAM approach and its relationship to mathematics learning at an educational institution in Barranquilla, Atlántico (Colombia). A single-case study design was applied with a purposive sample of eight mechatronics, systems, and electronics engineering students, using semi-structured interviews as the primary data collection technique. The qualitative analysis revealed that the students recognize the STEAM approach as an integrative framework that strengthens mathematical understanding by linking it to other disciplines. Participants identified key benefits such as the development of creative thinking, the contextualized application of mathematical concepts, the strategic use of technological tools, and the promotion of collaborative work. Overall, the findings demonstrate a positive assessment of the STEAM approach as a pedagogical strategy that promotes essential interdisciplinary competencies for 21st-century engineering education.

Author Biographies

  • Robinson Conde-Carmona, Universidad del Atlántico
    A graduate in mathematics, specializing in applied numerical methods, currently pursuing a specialization in data analytics, and holding a PhD in mathematics education. He is a Senior Researcher, categorized by the Ministry of Science, Technology and Innovation (MinCiencias), and a Professor and Researcher at the University of the Atlantic, affiliated with the GIMED Research Group. Email: Rjconde@mail.uniatlantico.edu.co
  • María Fernanda Chiquillo Varela, Universidad del Atlántico
    Undergraduate student in Mathematics at the University of the Atlantic. Email: mfchiquillo@mail.uniatlantico.edu.co
  • Ellery Gregorio Chacuto López, Universidad del Magdalena
    He holds a Bachelor's degree in Physical and Mathematical Sciences from the University of Magdalena, a specialization and Master's degree in Mathematics from the University of the North, and a Doctorate in Mathematics Education from the Antonio Nariño University. He is currently a full-time professor at the University of Magdalena, with over twenty years of teaching experience. Email: echacuto@unimagdalena.edu.co

References

Acendra Pertuz, J. M., & Conde Carmona, R. J. (2024). STEAM para el desarrollo del pensamiento matemático: Una revisión documental. Praxis, 20(2), 351–370. https://doi.org/10.21676/23897856.5783

Belbase, S., Mainali, B., Kasemsukpipat, W., Tairab, H., Gochoo, M., & Jarrah, A. (2021). At the dawn of science, technology, engineering, arts, and mathematics (STEAM) education: Prospects, priorities, processes, and problems. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(11), 2919–2955. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1922943

Caratozzolo, P., & Álvarez, Á. (2020). Desarrollo de pensamiento creativo en ingeniería usando el enfoque STEAM. En Memorias del Congreso Internacional de Innovación Educativa (CIIE 2019) (pp. 348–354). Tendencias Educativas.

Cardona, M., Arias, V., Trujillo, C., & Carmona, J. (2020). Divulgación de la ingeniería en estudiantes de secundaria por medio del diseño ingenieril y la educación maker: Una experiencia de campamento bajo el enfoque de educación STEAM (3.ª ed., Vol. 2). Instituto Antioqueño de Investigación.

Casado, R., & Checa, M. (2020). Robótica y proyectos STEAM: Desarrollo de la creatividad en las aulas de educación primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 58, 51–69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.73672

Castro, A., López, J., & García, M. (2020). El aprendizaje activo y sus beneficios en el desarrollo de competencias. Revista de Educación, 12(4), 87–102. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/1242/1427

Charres, H., Villalaz, J., & Martínez, J. (2018). Triangulación: Una herramienta para las investigaciones en las ciencias administrativas y contables. Revista FAECO Sapiens, 1(1). https://portal.amelica.org/ameli/journal/221/2211026002/html/

Conde-Carmona, R. J. (2025). La integración del enfoque STEAM en la enseñanza de la estadística para estudiantes de Ciencias Económicas y Administración. En Contexto, 13(24), 67–95. https://doi.org/10.53995/23463279.1808

Conde-Carmona, R. J., & Padilla-Escorcia, I. A. (2025). La inteligencia artificial en educación matemática: Percepciones de futuros docentes sobre expectativas, prácticas y desafíos. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 16(2), 1–26. https://doi.org/10.18175/VyS16.2.2025.1

Conde-Carmona, R. J., & Bolívar, N. (2023). Modelo didáctico para la formación docente en pensamiento matemático, tecnológico y pedagógico en el marco de la resolución de problemas y la planificación. Revista de Gestão e Secretariado, 14(12), 21796–21817. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i12.3186

Diego, J., Arcera, Ó., Blanco, T. F., & Lavicza, Z. (2019a). An engineering technology problem-solving approach for modifying student mathematics-related beliefs: Building a robot to solve a Rubik’s cube. International Journal for Technology in Mathematics Education, 26(2), 55–64. https://www.researchgate.net/publication/335106090_An_Engineering_Technology_Problem-Solving_Approach_for_Modifying_Student_Mathematics-Related_Beliefs_Building_a_Robot_to_Solve_a_Rubik%27s_Cube

Diego-Mantecón, J. M., Arcera, Ó., Blanco, T. F., & Lavicza, Z. (2021). An engineering technology problem-solving approach for modifying student mathematics-related beliefs: Building a robot to solve a Rubik’s cube. International Journal of Technology and Design Education, 32(4), 1869–1893. https://doi.org/10.1007/s10798-021-09672-3

Garnica, A., & Ramos, D. X. (2023). Pensamiento computacional y enfoque STEAM como estrategia para fortalecer las competencias en matemáticas. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(39), 16–31. https://doi.org/10.47189/rcct.v23i39.595

Greca, I. (2018). La enseñanza STEAM en la educación primaria. En I. M. Greca & J. A. Meneses (Coords.), Proyectos STEAM para la educación primaria: Fundamentos y aplicaciones prácticas (pp. 19–39). Dextra Ediciones.

Hernández, J., Villota, C., & Jiménez, J. (2021). Metodología lúdica para la enseñanza de la ingeniería de requisitos basada en esquemas preconceptuales. Revista EIA, 18(35), 1–15. https://doi.org/10.24050/reia.v18i35.1394

Hernández, S., & Duana, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, 9(17), 51–53. https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6019

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1.ª ed.). McGraw-Hill Education. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Allyn & Bacon. https://www.researchgate.net/publication/284470831_Learning_Together_and_Alone

Kant, J., Burckhard, S., & Meyers, R. (2018). Engaging high school girls in Native American culturally responsive STEAM activities. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 18(5), 15–25. https://jstem.org/jstem/index.php/JSTEM/article/download/2210/2062/7283

Lasa, A., Abaurrea, J., & Iribas, H. (2020). Mathematical content on STEM activities. Journal on Mathematics Education, 11(3), 333–346. https://doi.org/10.22342/jme.11.3.11327.333-346

Leikin, R., & Pitta-Pantazi, D. (2013). Creativity and mathematics education: The state of the art. ZDM Mathematics Education, 45(2), 159–166. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0459-1

Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: Pasos para un análisis cualitativo eficaz. En C. Lopezosa, J. Díaz-Noci, & L. Codina (Eds.), Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social (n.º 1, pp. 88–97).

Lu, X., & Kaiser, G. (2022). Creativity in students’ modelling competencies: Conceptualisation and measurement. Educational Studies in Mathematics, 109(2), 287–311. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10055-y

Maeda, J. (2013). STEM + art = STEAM. The STEAM Journal, 1(1), 1–3. https://doi.org/10.5642/steam.201301.34

Méndez-Parra, C., & Conde-Carmona, R. J. (2025). Integración de STEAM y la realidad aumentada en la enseñanza de la traslación de figuras geométricas. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 74, 69–92. https://doi.org/10.35575/rvucn.n74a4

Padilla-Escorcia, I. A., Conde-Carmona, R. J., Valbuena-Duarte, S., & Berrio-Valbuena, J. D. (2025). Conocimiento del contenido pedagógico tecnológico (TPACK) de profesores de matemáticas en formación inicial de Barranquilla, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 15(2), 233–250. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/10327413.pdf

Quigley, C. F., Herro, D., & Jamil, F. M. (2020). Developing a conceptual model of STEAM teaching practices. School Science and Mathematics, 117(1–2), 1–12. https://doi.org/10.1111/ssm.12201

Roys, J., & Pérez, Á. (2018). Estrategias de aprendizaje significativo en estudiantes de educación superior y su asociación con logros académicos. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID, 19), 1–19. https://doi.org/10.17561/reid.v0i19.3570

Sanjuan, L. (2019). La observación participante. Oberta UOC Publishing. https://www.studocu.com/ca-es/document/universitat-oberta-de-catalunya/metodos-de-investigacion-cuantitativa/la-observacion-participante/23470673

Santillán, J., Jaramillo, E., Santos, R., & Cadena, V. (2020). STEAM como metodología activa de aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista Científico–Profesional, 5(8), 467–492. https://doi.org/10.23857/pc.v5i8.1599

Silva, M., Rodrigues, J., & Alsina, Á. (2022). Conectando matemáticas e ingeniería a través de la estadística: Una actividad STEAM en educación primaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 5(1), 9–31. https://doi.org/10.5377/recsp.v5i1.15118

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.

Valbuena-Duarte, S., Márquez-Herrera, L., Conde-Carmona, R., & Chiquillo-Varela, M. F. (2024). Enfoque STEAM y modelo TPACK en los métodos numéricos aplicados con software. Tecnura, 28(82), 27–47. https://doi.org/10.14483/22487638.22481

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctvjf9vz4

Yakman, G., & Lee, H. (2012). Exploring the exemplary STEAM education in the U.S. as a practical educational framework for Korea. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(6), 1072–1086. https://www.researchgate.net/publication/263634773_Exploring_the_Exemplary_STEAM_Education_in_the_US_as_a_Practical_Educational_Framework_for_Korea

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

STEAM approach integration: Mathematics learning in propaedeutic engineering education cycles. (2025). Sophia, 21(1), 1-31. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1492