Interculturality from daily actions in the classroom

  • Clarivel Bustamante Álvarez Fundación Universitaria Luis Amigo
  • María Isabel Holguín Guisao Universidad Católica Luis Amigó
  • Natalia Andrea Alzate Alzate Universidad Católica Luis Amigó
Keywords: Socialization, Teacher, School, Student, Intercultural Education

Abstract

This article presents the results of a research conducted in the classroom with children in the fifth grade of primary school, in a public educational institution in the city of Medellin. This space is affected by complex relational dynamics, as it is tensioned and problematized by cultural diversity. The qualitative research assumes an ethnomethodological theoretical posture, energized through interactive techniques of data collection. As a result, it is found that there is a loss of the family-school connection, because the school context tends to become the only place where the child can build an idea of culture and social relationships, and values such as tolerance, respect, and acceptance of others are circumscribed to the classroom experience.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarivel Bustamante Álvarez, Fundación Universitaria Luis Amigo
Magister en intervenciones psicosociales Universidad Católica Luis Amigó y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Católica Luis Amigó. Coordinadora de la Especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Integrante del grupo de investigación Educación Infancia y Lenguas extranjeras de la misma universidad.  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6189-4162
María Isabel Holguín Guisao, Universidad Católica Luis Amigó
Magister en Intervenciones psicosociales Universidad Católica Luis Amigó y Licenciada en Educación Preescolar del Tecnológico de Antioquia. Coordinadora de prácticas del programa Licenciatura en Educación infantil de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia.  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0069-616X
Natalia Andrea Alzate Alzate, Universidad Católica Luis Amigó
Doctora en Literatura de la Pontificia Universidad Católica de Chile y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Católica Luis Amigó. Coordinadora de la línea Didáctica de las lenguas en el Doctorado en Educación de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Integrante del grupo Jurídicas y Sociales de la misma Universidad.   ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8047-9709
Published
2023-09-15
How to Cite
Bustamante Álvarez, C., Holguín Guisao, M. I., & Alzate Alzate, N. A. (2023). Interculturality from daily actions in the classroom. Sophia, 19(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1159
Section
Artículos de investigación