Learning the Decimal Metric System in the New and Graded School Model. An Epistemic Configuration.

  • July Tatiana Gutiérrez Jiménez Universidad del Quindío
  • Eliécer Aldana Bermúdez Universidad del Quindío
  • Linda Poleth Montiel Buriticá Universidad del Quindío

Abstract

The purpose of this research was to identify the difficulties, errors and obstacles that were present in the learning process of the decimal metric system in fifth grade students under the new school model and sixth grade under the graduated school model of two educational institutions in the department of Quindío: La Popa, in the municipality of La Tebaida and El Caimo in the municipality of Armenia; through the application and analysis of a diagnostic task, with the purpose of describing an epistemic configuration focused on the elements of the most opportune intended institutional meanings of the decimal metric system, articulating the two educational models. This study was developed under the qualitative methodology of Bisquerra (2004), since it was made known how students constructed personal meanings and through this process how they arrived at the institutional meanings, in which the cognitive and emotional aspect was involved. Therefore, it was possible to conclude that through the elaboration of the epistemic configuration and the construction of semiotic functions, the understanding of the decimal metric system was reached.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

July Tatiana Gutiérrez Jiménez, Universidad del Quindío
Estudiante de Maestría en Ciencias de la Educación. Universidad del Quindío, ColombiaORCID https://orcid.org/0000-0002-7146-3008
Eliécer Aldana Bermúdez, Universidad del Quindío
Doctor en Educación Matemática, Universidad de Salamanca, España. Magister en Administración de la Educación, Énfasis en Dirección, Universidad del Valle. Licenciado en Matemáticas, Universidad del Quindío, líder del grupo de investigación GEMAUQ, Facultad de ciencias de la Educación. Universidad del Quindío, Colombia. ORCID: https://orcid.org/orcid-search/search?searchQuery=0000-0003-1691-2699  
Linda Poleth Montiel Buriticá , Universidad del Quindío
Estudiante de Doctorado en Matemática Educativa.Magíster en Ciencias de la Educación, Facultad de ciencias de la Educación Universidad del Quindío, Colombia. Licenciada en Matemáticas, Universidad del Quindío. ORCID https://orcid.org/0000-0002-1654-7284.

References

Aznar, A., Baccelli, S., Figueroa, S., Distéfano, M. y Anchorena, S. (2016). Las Funciones Semióticas como instrumento de diagnóstico y abordaje de errores. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30, 670-690. https://www.scielo.br/j/bolema/a/Ds9xYwrSDGbRDpzPR4hPNHC/?format=html&lang=es

Berchialla, M. (2016). Función semiótica: creación y uso de signos compartidos. I. Sáenz, y S. Gabini, Escritos PSI, 105-120. https://uai.edu.ar/media/109477/saenz-gabini-escritos-psi.pdf#page=105

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. (2nd ed.). Editorial La Muralla. https://books.google.com.co/books?id=VSb4_cVukkcC&printsec=frontcover&dq=bisquerra+metodolog%C3%ADa+cualitativa&hl=es-419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Carpio Rico, A. M., Vertel Sánchez, G., González Arteta, I. D. C., & Cuesta Mosquera, M. D. C. (2022). Fortalecimiento de las competencias de cálculo matemático en la etapa 4 de procesamiento artesanal de alimentos lácteos, mediante el aprendizaje basado en problemas, creando un app híbrida denominada Edualimentos para estudiantes de la media Institución Educativa departamental Rural de Ricaurte Guamal-Magdalena [Tesis Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/15062/TGF_Alba%20Carpio_Gryselys%20Vertel_Ingrid%20Gonzalez_Maria%20Cuesta.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Cerezo Gamarra, M. I. (2021). Desarrollo del sentido de la medida en Educación Primaria. Un estudio de caso para la magnitud capacidad. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/13795/CEREZO%20GAMARRA,%20MARIA%20ISABEL.pdf?sequence=1

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1195&context=te

Chamorro, M. D. C. (2003). Didáctica de las Matemáticas para Primaria. PEARSON EDUCACIÓN. https://en.calameo.com/read/00488797288f8593e0ca8

Chamorro, M. D. C. (2005). Didáctica de las matemáticas para educación infantil. PEARSON EDUCACIÓN. https://unmundodeoportunidadesblog.files.wordpress.com/2016/02/didactica-matematicas-en-infantil.pdf

Fernández, T., Cajaraville, J. y Godino, J. (2007). Configuraciones epistémicas y cognitivas en tareas de visualización y razonamiento espacial. http://funes.uniandes.edu.co/1252/1/Fernandez2008Configuraciones_SEIEM_189.pdf

García, L. I. y Osorio, A. M. (2008) Modelos mentales sobre el concepto de medida. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 4(2) 135-150. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134112597008.pdf

González Patiño, J. P. (2019). Diseño e implementación de una estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento métrico a partir del cuerpo humano. Facultad de Ciencias. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/76594/8164160.2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Godino, J., Giacomone, B., Batanero, C. y Font, V. (2017). Enfoque Ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. https://www.scielo.br/j/bolema/a/jQy8nXFVBd9wPYY5R38JFYw/?lang=es&format=pdf

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2007). Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135. http://funes.uniandes.edu.co/558/1/sintesis_eos_10marzo08.pdf

Konic, P., Godino, J., y Rivas, M. (2010). Análisis de la introducción de los números decimales en un libro de texto. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 74, 57-74. http://funes.uniandes.edu.co/3546/

López López, D. (2013) El entorno, pieza fundamental en el momento de desarrollar el pensamiento métrico en los estudiantes de grado octavo a través de situaciones problema contextualizadas en su realidad. [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio Institucional de la Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/21157

Martínez Jurado, L. (2018) Análisis del concepto de número decimal en figuras educativas del INEA. https://tesis.ipn.mx/bitstream/handle/123456789/27088/An%c3%a1lisis%20del%20concepto%20de%20n%c3%bamerio%20decimal%20en%20figuras%20educativas%20del%20INEA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Moñino Sánchez, V. (2013). Dificultades en el aprendizaje de los números decimales [Tesis de pregrado, Universidad Pública De Navarra] Academica-e https://hdl.handle.net/2454/8117

Moreno, B., Muñoz, M., Cuellar, J., Domancic, S. y Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista clínica de periodoncia, implantología y rehabilitación oral, 11(3), 184-186. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0719-01072018000300184&script=sci_arttext

Ortiz Lemos, J. (2012) Enseñanza del concepto de proporcionalidad en el grado 5º de primaria [Tesis de maestría, Universidad Nacional De Colombia] Repositorio Institucional de la Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/10728

Oviedo Polanía, C. (2018). Solución de situaciones de estructura aditiva con números decimales a través del empleo de procesos de regulación metacognitiva [Tesis de maestría, Universidad autónoma de Manizales]. Archivo digital https://repositorio.autonoma.edu.co/bitstream/11182/818/1/Soluci%C3%B3n_situaciones_estructura_aditiva_n%C3%BAmeros_decimales_empleo_procesos_regulaci%C3%B3n_metacognitiva.pdf

Paladines Ordoñez, B. V. (2019). Una propuesta de aula desde el enfoque de la educación matemática realista para el aprendizaje de algunos principios de sistema de numeración decimal en estudiantes de segundo grado de la educación básica. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/21249/CB%200525969-3469.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Quemba, L. S. (2019). Magia, humor y creatividad en el aula para potenciar el Pensamiento matemático. Educación y Ciencia, (22), 415-426. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10061

Saza, F., Manosalva, J., Restrepo, B., y Buitrago, P. (2020). Correr y medir: El desarrollo del pensamiento métrico en el contexto de la Educación Física Militar a través del Modelo de Aprendizaje Alostérico y las Redes Asociativas Pathfinder. Latin-American Journal of Physics Education, 14(3), https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7803871

Scaglia, S. y Martínez, I. (2019). Educación matemática y democracia. Experiencia para el estudio del SIMELA. Revista Contextos de Educación, 26(19) http://200.7.136.16/ojs/index.php/contextos/article/view/928

Toledo Chicaiza, Z. (2017). Una propuesta para la enseñanza de los números decimales en un contexto agrícola [Tesis de maestría, Universidad Del Valle de Colombia]. Archivo digital. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/12755

Published
2023-12-13
How to Cite
Gutiérrez Jiménez, J. T., Aldana Bermúdez, E., & Montiel Buriticá , L. P. (2023). Learning the Decimal Metric System in the New and Graded School Model. An Epistemic Configuration. Sophia, 19(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1197
Section
Artículos de investigación