Systemic curriculum for teaching water sustainability in the colombian Amazon

  • Jalber Flórez Sterling Universidad de la Amazonia
  • Alba Leonilde Suárez Arias Universidad del Quindío
  • Javier García Gómez Universidad de Valencia
  • Diana Alí García Capdevilla Universidad de la Amazonia

Abstract

The water problem in the Colombian Amazon is rooted in: deforestation, water wastage, water pollution and the absence of education aimed at the protection of water systems. In this context, the objective of the research is to propose a systemic curriculum for the teaching of water sustainability based on the conceptions of middle school teachers of the Amazonian Agroecological Educational Institution (IEAA) of El Paujil Caquetá. With emphasis on the action research method, an interview validated by four experts with doctoral training was applied. The information was analyzed through grounded theory. The result of the research is a systemic curricular structure based on lesson plans, contents, didactic strategies, research processes, interdisciplinary work and evaluation processes.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jalber Flórez Sterling , Universidad de la Amazonia
Candidato a Doctor en Educación y Cultura Ambiental, Universidad de la Amazonia. Profesor de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de la Amazonia. Integrante Grupo de Investigación Lenguajes, Representaciones y Educación de la Universidad de la Amazonia. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2664-0199. Correo electrónico: ja.florez@udla.edu.co
Alba Leonilde Suárez Arias , Universidad del Quindío
Doctora en Educación Ambiental, Universidad Valencia, España. Profesora Titular, Facultad de Ciencias Humanas y Bellas Artes, Universidad del Quindío. Integrante del Grupo de Investigación en No Violencia Paz y Desarrollo Humano. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8982-8781. Correo electrónico: alsuarez@uniquindio.edu.co
Javier García Gómez , Universidad de Valencia
Profesor Investigador Estructura de Investigación Interdisciplinar en Sostenibilidad (ERI – Sostenibilidad) Universidad de Valencia, España.  ORCID: https://orcid.org/0009-0007-2889-1457. Correo electrónico Javier.Garcia-Gomez@uv.es
Diana Alí García Capdevilla, Universidad de la Amazonia
Doctora en Educación y Cultura Ambiental, Universidad de la Amazonia. Profesora de la Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas, Universidad de la Amazonia. Integrante Grupo de Investigación en Innovación y Mercadeo "INMER" del Programa de Administración de Empresas de la Universidad de la Amazonia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1672-6653. Correo electrónico: dia.garcia@udla.edu.co
Published
2023-09-13
How to Cite
Flórez Sterling , J., Suárez Arias , A. L., García Gómez , J., & García Capdevilla, D. A. (2023). Systemic curriculum for teaching water sustainability in the colombian Amazon. Sophia, 19(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1229
Section
Artículos de investigación