Challenges of Secondary Education in Argentine: Thinking together some necessary and possible transformations

  • Horacio Ademar Ferreyra Universidad Católica de Córdoba Universidad Nacional de Villa Maria Subsecretaria de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba
Keywords: Organization change, secondary education, education policy, government policy, education sciences

Abstract

Parting from the knowledge acquired in a study on characteristics and processes of Secondary Education in Argentine, within the period of time 2000-2010, carried out in order to identify the main challenges and possibilities of this part of the education system; this article presents some proposals for change, which involve the necessary and possible transformations, to contribute to reorganization of this education level, as an alternative to a hierarchic approach up-bottom or bottom-up, which places governments in the upper part, and those working at school in the bottom, other logic and dynamics are proposed for these relationships. From such relationships, some priority actions are included for education policies at school, (micro), provincial, (meso), and federal, (macro), with special attention to their interactions. The central idea is the need of a truly implementation of changes agreed at federal level by the subjects, (individuals and institutions), which are the reason of education existence: jurisdiction and schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Horacio Ademar Ferreyra, Universidad Católica de Córdoba Universidad Nacional de Villa Maria Subsecretaria de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba
Horacio Ademar FERREYRA. Doctor en Educación (UCC). Posdoctorado en Ciencias Sociales (Centro de Estudios Avanzando CEA, Universidad Nacional de Córdoba  y Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco –UAMx- México). Realizó estancias investigativas en la Universidad Complutense de Madrid y  Oviedo,  España. Especialista en Currículo y prácticas en Contexto (FLACSO-ARGENTINA). Licenciado en Ciencias de la Educación con Especialización en Planeamiento, Organización y Supervisión Educativa (UCC). Actualmente, Subsecretario de Estado de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa del ME Córdoba y docente e investigador en la UCC-Facultad de Educación – y de la UNVM  Ciencias Sociales de Argentina y Profesor Invitado de la USTA-Colombia e  ITEC Guadalajara México, UNIVA-México. (E-Mail: hferreyra@coopmorteros.com.ar  y web: www.horacioaferreyra.com.ar)

References

Blanco, R; Aguerrondo, I; Calvo, G; Cares, G; Cariola, L; Cervini, R…Zorilla, M. (2008). Eficacia escolar y factores asociados en América Latina y el Caribe. Santiago: Orealc/Unesco Santiago. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163174s.pdf.

Blejmar, B. (2005). Gestionar es hacer...que las cosas sucedan. Buenos Aires: Noveduc.

Bolívar, A. (2003a). Si quiere mejorar las escuelas, preocúpese por capacitarlas: el papel del rendimiento de cuentas por estándares en la mejora. En Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, V.7, Nº 1- 2, 79-94. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/567/56770205.pdf.

---------. (2003 b). Evaluación de centros: ¿Estándares para una mejora interna? En Moreno, J.M. (coord.) Organización y gestión de centros educativos. Madrid: UNED.

--------. (2009). La gestión integrada e interactiva. En Romero, Cl. (comp.). Claves para mejorar la Escuela Secundaria (pp. 41-59). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Crear buenas escuelas para todos. Barcelona: Ariel.

Ferreyra, H. y Peretti, G. (comps.) (2006). Diseño y gestión de una Educación Auténtica. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Ferreyra, H; Cingolani, M., Eberle, M., Ferreyra, H., Gallo, G., Larrovere, C., Luque, M., Pasut, M., Peretti, G. y Rimondino, R. (2009). Educación Secundaria Argentina. Propuestas para superar el diagnóstico y avanzar hacia su transformación. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas y Academia Nacional de Educación.

Ferreyra, H. (2012). Entramados, análisis y propuestas para el debate. Aproximaciones a la Educación Secundaria en la Argentina (2000-2010). Córdoba, Argentina: Comunic-Arte-UCC [CD Rom].

Lombardi, G. y Vollmer, M.I. (2010). La formación docente como sistema: de la formación inicial al desarrollo profesional. Reflexiones a partir de la experiencia argentina. En Vélaz de Medrano, C. y Vaillant, D. (coords.) Aprendizaje y Desarrollo profesional docente (pp.59-66). Madrid: OEI .Fundación Santillana.

Lugo, M. T y Kelly, V (2011). El modelo 1 a 1: un compromiso por la calidad y la igualdad educativas. La gestión de las TIC en la escuela secundaria: nuevos formatos institucionales. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Marcelo, C. (2009). La evaluación del desarrollo profesional docente: de la cantidad a la calidad. En Revista Brasileira de Formação De Professores. 1 (1): 43-70.

Martinic, S. (2001). Conflictos políticos e interacciones comunicativas en las reformas educativas en América Latina. En Revista Iberoamericana de Educación, Nº 27, 18-19.

Orealc/Unesco (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. En REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 5( 3): 1-21.

Romero, C. (2009). Claves para mejorar la escuela secundaria. La gestión, la enseñanza y los nuevos actores. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Terigi, F. (2005). Collected papers: sobre las decisiones en el gobierno de la educación. En Frigerio, G. y Diker, G. (comps.) Educar: ese acto político. Buenos Aires: Del Estante.

Vezub, L. (2009). El desarrollo profesional docente centrado en la escuela. Concepciones, políticas y experiencias. Buenos Aires: Iipe Unesco.

Published
2016-02-27
How to Cite
Ferreyra, H. A. (2016). Challenges of Secondary Education in Argentine: Thinking together some necessary and possible transformations. Sophia, 12(1), 13-24. https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.1i.174
Section
Artículo de Reflexión