Académic texts: a chállenle for tacheros and stunts

  • Patricia Roa Rodríguez (E) Mg. en Pedagogía de la Lengua Materna de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords: academic text, writing, learning, teaching

Abstract

The production of academic texts involves discourse and communicative competences and certain cognitive processes, in which students almost always have difficulties.Such difficulties are reinforced by instruction, and this is because, students are not guided during the writing process. It’s my desire that through this article we can recover theoretical contributions about text production in academic genres, and on the basis of reflection on my teaching experience, to offer some orientations for its teaching. Specifically, some suggestions focus on the learners ability to carry out writing tasks, taking into account the type of test requested, the explanation and grounds for the learning objectives, the personal goals for writing and the details account of the processes implied. Aspects that should be developed in the context of collaborative work among peer and teachers.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carlino, P. (2005). La escritura en el nivel superior. En Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Bue nos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2008). Revisión entre pares en la formación de posgrado. Lectura y Vida, 29

Cassany, D. (2000). Construir la escritura. Barcelona: Paidós.

Castelló, M. (2003). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Signos, XXXV, 52-53, 149-162.

Castelló, M. (2009). Aprender a escribir textos académicos: ¿copistas, escribas, compiladores o escritores? En J.I. Pozo & M. del C. Pérez Echeverría, (Coords.) Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. s.l.: Ediciones Moratas.

Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo emocional en la escritura. The Science of Writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, pp.1-27.

Lacon de De Lucia, N. & Ortega de Hocevar, S. (2008). Cognición, metacognición y escritura. Signos, 41(67), 231-255.

Morales, A. (2003). Desarrollo de habilidades para la escritura eficiente. Lectura y Vida, XXIV, 3, 34-39.

Tapia, M., Burdiles, G. & Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académico universitarios. Signos, 36 (54), 249-257.

Vázquez, A. (2005) ¿Alfabetización en la universidad? Colección de Cuadernillos de actualización para pensar la Enseñanza Universitaria. Año1. No 1. Universidad Nacional de Río Cuarto. Río Cuarto. Córdoba.

Villalobos, J. (2005) Estrategias de revisión. Estrategias utilizadas por escritores en el nivel universitario. Lectura y vida, 26(2), 42-53.

How to Cite
Roa Rodríguez, P. (1). Académic texts: a chállenle for tacheros and stunts. Sophia, 10(2), 239-245. Retrieved from https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/257
Section
Artículo de Reflexión