Processes of research training in the university: what is left for the students?

  • Hector Mauricio Rojas Betancur Universidad Industrial de Santander
  • Raquel Méndez Villamizar Universidad Industrial de Santander
Keywords: Training, research, attitude, students, universities.

Abstract

Research training is a central component in the education of young university students in today’s society, and the attitude toward this training can be an indicator on the quality of the training processes and the possibility of early entry of students into university research systems and training of scientists. In the present cross-correlational study, the attitude of the young persons is evaluated based on three elements: self-perception, incidence of teachers and incidence of universities on research training at undergraduate level. A structured instrument was applied to students from eight universities in the metropolitan area of Bucaramanga, Colombia, by simple random sampling. It is highlighted the high value that students assign to learning about research in the university, but the low projection and attitude of the majority towards the scientific subjects. In addition, it was found that teachers have a high level of impact on the student’s attitude toward research, while social and institutional factors do not have a serious incidence. Finally, the study shows a downward trend in the attitude toward higher level research at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hector Mauricio Rojas Betancur, Universidad Industrial de Santander
Sociólogo, Magíster en Salud Pública, Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud.
Raquel Méndez Villamizar, Universidad Industrial de Santander
Trabajadora Social, Magister en Estudios del Desarrollo,  Candidata a Doctorado en Ciencias Sociales.

References

Aparicio, P. C. «Educación y jóvenes en contextos de desigualdad socioeconómica. Tendencias y perspectivas en América Latina .» Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17 (12). Recuperado [Octubre 07 de 2010] de http://epaa.asu.edu/epaa/, 2009: 2-37.

Bolin, B.L, K. H. Lee, L.F. GlenMaye, y D. P. Yoon. «Impact of research orientation on the research anxiety of social work students. .» Journal of Social Work Education. Vol. 48 Issue 2, 2012: 223-243.

Chakrabarti, Bhupati. «Physics students’ attitude towards theoretical and experimental research.» Current Science, Vol 100, No. 3, 2011: 279.

Christensen, Clayton M., y Henry Eyring. “The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out†(“La universidad innovadora: cambiando el ADN de la educación superior de adentro hacia afueraâ€. USA: Jossey-Bass Higher and Adult Education Series, 2011.

Craney, C., T. McKay, A. Mazzeo, J. Morris, C. Prigodich, y R. Groot. «Cross-Discipline perceptions of the undergraduate research experience.» The Journal of Higher Education, Vol. 82, No.1 , 2011: 92-113.

Denofrio, L. A., B. Russell, D. Lopatto, y Y. Lu. «Linking student interests to science curricula.» Science, No. 318, 2007: 1872-1873.

Duit, Reinders. «La investigación sobre enseñanza de las ciencias.» Revista Mexicana de Investigación Educativa, Vol 11, No. 30, 2006: 741-770.

Fortoul, María. «Los grupos de investigación: un acercamiento desde una mirada ética.» Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (2), 2011: 105-142.

Garzón, O., y J. Gómez. «Diálogos entre la articulación curricular y la formación inevstigativa.» Revista Científica Guillermo de Ockham. Vol. 8, No. 2, 2010: 85-99.

Grau, Ramón. «¿Qué es lo que hace difícil una investigación?» Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, No. 2, 1994: 27-36.

Hilarraza, Yaritza. «La investigación pedagógica: un aporte a la gestión de la formación docente desde un punto de vista socio cultural.» Revista Didasc@lia: didáctica y educaicón, Vol. 3 (1), 2012: 25-39.

MEN. Perfiles educativos departamentales, Santander. Bogotá: MEN, 2012.

Olmedo Estrada, Carlos. «Educación y Divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica.» Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, Vol. 8 (2), 2011: 137-148.

Ortega Ruíz, Pedro. «La investigación en la fiormación de actitudes: problemas metodológicos y conceptuales.» Toría de la Educación, Vol. 1 (18), 1986: 111-125.

Papanastasiou, Elena. «Factor structure of the “Attitudes toward Research†Scale.» Statistics Education Research Journal, Vol. 4, No.1, 2005: 16-26.

Patiño, L. La docencia universitaria. Elementos para su práctica. . Ibagué: Universidad de Ibagué, 2007.

Prince, Michael, Rochard Felder, y Rebecca Brent. «Does faculty research improve undergraduate teaching? an analysis of existing and potencial synergies.» Journal of Engineering Education, 96 (4), 2007: 283-294.

Restrepo, Bernardo. «Investigación de aula, formas y actores.» Revista Educación y Pedagogía. 21 (53), 2009: 103-112.

Rojas, M., R. Méndez, y Ã. Rodriguez. «Ãndice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado.» Entramado, Vol. 8, No.2, 2012: 216-229.

Rojas, M., y J. Linares. «Formación universitaria en salud: más calidad, mejor futuro.» Revista UIS Humanidades. Vol. 39, No. 1, 2011: 77-91.

Rojas, M., y R. Méndez. «Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria.» Educación y Educadores, Vol. 16, No. 1, 2013: 95-108.

Rojas, M. «Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos.» Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud. Vol. 7, No. 2, 2009: 1595-1618.

Rosovsky, Henry. La Universidad. Manual del rector. Pelermo: Fundación Universidad de Palermo, 2010.

Salazar, Mónica, Diana Lucio-Arias, Cristina Ruíz, y Jorge Lucio. Indicadores de ciencia y tecnología, Colombia 2011. Bogotá: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología, 2012.

Spiegel, M.R., J. Schiller, y R.A. Srinivasan. Probabilidad y Estadística [Schaum's Outline of Theory and Problems of Probability and Statistics]. Schaum (2ª edición). México: McGraw-Hill, 2007.

Stenhouse, L. La investigación como base de la enseñanza. Selección de textos por J. Rudduck y David Hopkins, 5a edición. Madrid: Morata, 2004.

Trejo, María del Rosario, y Fernando García. «Pedagogía de la investigación.» Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 1(1), 2009: 135-141.

Vázquez, A., y M. Manassero. «Actitudes relacionadas con la ciencia: una revisión conceptual.» Enseñanza de las Ciencias, Vol. 13, No. 3, 1995: 337-346.

Ziman, John. ¿Qué es la ciencia? Madrid: Cambridge University Press, 2003.

Published
2017-06-30
How to Cite
Rojas Betancur, H. M., & Méndez Villamizar, R. (2017). Processes of research training in the university: what is left for the students?. Sophia, 13(2), 53-69. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.261
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)