Good practices in virtual higher education based on specifications for e-Learning standards
Abstract
Free courses, full academic programs, and partially and totally virtual universities are now offered, which shows an increase in the offer and coverage in higher education. With growth, new needs emerge from questions about the quality of education, which depends on many factors; for example, the standardization of online or virtual academic spaces. This research proposed the creation of a set of technical, administrative, communicative and pedagogical specifications to improve virtual training at the University of Quindío, which serves as a reference for good practices for university teachers. In this process, significant experiences were collected and, as a final result, a proposal was built in the light of categories created by international organizations specialized in standards. This led to standardization processes, which contribute to the strengthening of the quality of education.Downloads
References
Adell, J. Bellver, A & Bellver C. (2007). Entornos virtuales de aprendizaje y estándares e-Learning. Centre d’Educació i Noves Tecnologies (CENT) Universitat Jaume I.
Agudelo Benjumea, N. M. (Marzo de 2013). Colombia Aprende. Recuperado en Marzo de 2014, del Ministerio de Educación Nacional: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/men/docsoac3/ 0301_metadatos.pdf.
Aldana, M. F. (Noviembre de 2003). Metodología para la construcción de Ambientes Virtuales como soporte para la Educación presencial en la Universidad de los Andes. Ingenieria(18).
Barberá, E. (2008). Aprender eLearning. Fuenlabrada, Madrid, España: Paidós Ibérica.
Carmona Suárez, E. J., & Gallego Berrío, L. M. (2008). Dashboard digital del docente. Armenia, Quindío: Elizcom.
Carrasco Vargas, S., & González Escobar, V. (2011). Concepción de e-Learning en el contexto del país: Un uevo concepto de mundo, de empresa y de educación. En C. Rama, & J. Domínguez Granada, El aseguramiento de la calidad de la educación Virtual. Chimbote, Perú: Gráfica Real.
Facundo, A. (2011). Análisis del aseguramiento de la calidad de la educación superior. En C. Ramos, & J. Domínguez Granada, El aseguramiento de la calidad de la educación virtual. Chimbote, Perú: Gráfica Real.
Fernandez-Majon, M., Moreno, G., Sierra, J., & Martínez-Ortiz, I. (2007). Uso de estándares aplicados a TIC en Educación. Informe 16 CNICE. España: CNICE. Obtenido de Fernández-Manjón, B., Moreno-Ger, P., Sierra, J. L. y Martínez-Ortíz, I. (2007). Uso de estándares aplicados a TIC en Educación. Informe Nº 16. CNICE.
Hilera González, J. R., & Hoya Marín, R. (2010). Estandares ELearning: Guía de consulta. Alcalá, España: Universidad de Alcalá.
ISO. (2009). International Organization for Standarization. Obtenido de www.iso.org
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (20 de Abril de 2012). Recursos Educativos Abiertos. Bogotá: Colombia: Graficando Servicios Integrados.
Rodríguez, N., & Sierra, C. (2007). Experiencia de virtualización en la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Congreso observatorio para la Cibersociedad, conocimiento abierto y sociedad libre.
Sierra, H. (2009). Modelo pedagógico Humanista tecnológico de la Dirección Nacional de Servicios Académicos Virtuales UN Virtual. Obtenido de www.virtual.unal.edu.co/unv/portal/articles.
Viscay, C. E. (2005). Los estándares de e-Learning. (U. d. Virtual, Ed.) Ciencia y Tecnología.
Wiley, D. (2007). Estándares de e-learning. En el libro Buenas prácticas en e-learing. Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA.
Zapata, D. (2003). Contextualización de la enseñanza virtual en la educación superior. Instituto Colombiano para la Educación Superior ICFES.
Creative Commosn Licence 4.0