Innovating college class through Dipro 2.0

  • Verónica Marín Díaz PhD. Pedagogía, docente Universidad de Córdoba (España), miembro del grupo de investigación e2i, vmarin@uco.es. Facultad de Ciencias de la Educación (Departamento de Educación), Avda. San Alberto Magno s/n, 14004-Códoba (España)
  • Julio Cabero Almenara PhD. Ciecnias de la Educación, docente Universidad de Sevilla , grupo de investigación GID, , Facultad de Ciencias de la Educación (Departamento de Didáctica y Organización Educativa), Calle Pirotecnia s/n, 41018-Sevilla (España)
Keywords: university pupils, internet, university, Learning platform, Social networks

Abstract

The raise has meant that new ways of Higher Education lean on the new technologies, converting it in an indispensable tool in the new online techniques teaching. One of the stronger tools is the online platforms, also called Learning Management System. This article expound a methodological experience of formative character relating to the teaching of Web Quest in the classroom of 1st Primary Education Grade, in the Educational Sciences Faculty in the University of Cordoba developed through Desing, production and assessment in a learning environment 2.0 (Dipro 2.0) e-learning platform during the course 2011-2012. For does this proposal of teaching innovation we did a cuasiexperimental research, applying a test until to do the methodology innovating the which give us information about the previous understanding of the pupils about the thematic to work and after we apply a posttest by to see if this know had been favored or not after of development the methodology action. The principal result we obtained indicated the knowledge of the tool WebQuest was seen extended and/or get in the majority pupils, with this we can conclude that the training trough the learning platform is recourse useful by better the process de learning of the university students of Grade of Primary Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/moodle/file.php/12/Jordi_

Adell-Internet_en_el_aula-2004.pdf

Ahmadi, S., Keshavarzi, A., & Foroutan, M. (2011). The application of information and communication technologies (ICT) and its relationship with improvement in teaching and learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 28, 475-480.

Area, M. (2005). Webquest: Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basada en el uso de internet. Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=

hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=7374.

Brown, S. A. (2012). Seeing Web 2.0 in context: a study of academic perceptions. Internet and Higher Education, 15, 50-57.

Cabero, J., & Marín, V. (2010). La red como instrumento de formación del profesorado. Algunas ideas para su acción. Innovación Educativa, 20, 131-141.

Cabero, J., Barroso, J., & Llorente, M. C. (2010). El diseño de Entornos Personales de Aprendizaje y la formación de profesores en TIC. Digital Education Review, 18, 26-37. Recuperado de http://greav.ub.edu/der/index.php/der/article/view/169/298.

Cabero, J., & Marín, V. (2011).Campus virtuales compartidos (CVC): Análisis de una experiencia. Revista Educación XX1, 14(2), pp. 111-132. En: http://www.uned.es/ educacionXX1/ultimonumero.htm.

Cabero, J., Marín, V., & Infante, A. (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una experiencia. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/pdf/Edutec-e_38_

Cabero_Marin_Infante.pdf

Cabero, J. (2012). Tendencias para el aprendizaje digital: de los contenidos cerrados al diseño de materiales centrado en las actividades. El Proyecto DIPRO 2.0. RED. Revista de Educación a Distancia, 32. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/32.

Carrera, J., & Paredes, J. (2009). Cambio tecnológico, uso de plataformas de e-learning y transformación de la enseñanza en las universidades españolas: la perspectiva de los profesores. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 261-278.

How to Cite
Marín Díaz, V., & Cabero Almenara, J. (1). Innovating college class through Dipro 2.0. Sophia, 11(2), 155-168. Retrieved from https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/348
Section
Artículos de investigación