Environmental education as a necessary strategy for planning new regional approaches in the department of Meta
Abstract
The research had as main objective to analyze the evolution of the processes of environmental education in the Department of Meta, emphasis on establishing strategies under the Sustainable Development of new regional planning approaches that can easily be replicated in other sectors. The methodology has been addressed in two stages: the first is related to the literature review and analysis of some instruments of territorial and environmental planning, considering the current legislation in the country for the theme. Subsequently, an inquiry to the case study method, which describes and analyzes a local reality presented in the basin of river Melua arises. Techniques and research tools were applied to a representative sample of the educational community, participatory assessments are generated, spatial analysis, interviews, talking map, social mapping, relationship matrices, SWOT analysis, mapping institutional, public, private actors and groups outside the law. The main findings are that exist for river basin Melua challenges in the field of environmental, associated with the educational level, the synergistic work of the actors, to a greater institutional and state support, integration of strategies that emphasizes the need to incorporate environmental education theme holistically in this territory from government policies; the care and conservation of ecosystem resources, and finally the need to generate citizen participation schemes, deeply linked to the issue of identity and territorial appropriation. The comprehensive analysis of the issue allowed the categorization of developing problems in the area, establishing a network map of relations between actors and jointly contributes to the territorial building from the way environmental education.Downloads
References
Abello, R. (2009). La investigación en ciencias sociales: sugerencias prácticas sobre el proceso.
En: Revista investigación y desarrollo vol. 17, n° 1.
Centro de estudios ambientales. (CEA). (2008). Universidad Autónoma de Manizales.
Municipio de Puerto López. Departamento del Meta.
Comité Técnico Interinstitucional de Educación Ambiental del Meta. Colombia, (Cidea).
(2008). Villavicencio.
Corporación para el Desarrollo Sostenible del Ãrea de Manejo Especial la Macarena
“Cormacarenaâ€. Ajuste Plan de Acción 2007/2011Colombia, Cormacarena. (2007).
Villavicencio.
Decreto 1743/1994. Ley General de Educación 115/94 (1994). Colombia. Acuerdo 166/2005.
Decreto 1860/94. Bogotá.
Educación Visión 2019. (2006). Colombia, Ministerio de Educación Nacional.
Evaluación de la articulación del Plan Educativo del departamento del Meta con el Plan
Sectorial y el Plan Decenal de Educación. Plan de Desarrollo 2008-2011 “Unidos
gana el Metaâ€. Componente Educativo.
Guzmán, L (2009). Influencia de los factores aceleradores del conflicto armado del Meta en la
dificultad del desarrollo del departamento. Facultad de Ciencia Política y Gobierno
Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.
Leff E. (2004): Educación Ambiental: Perspectivas desde el Conocimiento, la Ciencia, la Ética,
la Cultura, la Sociedad y la Sustentabilidad. I Congreso Nacional de Educación
Ambiental para el desarrollo sustentable de la Argentina, CTERA, Córdoba, mayo,
Abello, R. (2009). La investigación en ciencias sociales: sugerencias prácticas sobre el proceso.
En: Revista investigación y desarrollo vol. 17, n° 1.
Centro de estudios ambientales. (CEA). (2008). Universidad Autónoma de Manizales.
Municipio de Puerto López. Departamento del Meta.
Comité Técnico Interinstitucional de Educación Ambiental del Meta. Colombia, (Cidea).
(2008). Villavicencio.
Corporación para el Desarrollo Sostenible del Ãrea de Manejo Especial la Macarena
“Cormacarenaâ€. Ajuste Plan de Acción 2007/2011Colombia, Cormacarena. (2007).
Villavicencio.
Decreto 1743/1994. Ley General de Educación 115/94 (1994). Colombia. Acuerdo 166/2005.
Decreto 1860/94. Bogotá.
Educación Visión 2019. (2006). Colombia, Ministerio de Educación Nacional.
Evaluación de la articulación del Plan Educativo del departamento del Meta con el Plan
Sectorial y el Plan Decenal de Educación. Plan de Desarrollo 2008-2011 “Unidos
gana el Metaâ€. Componente Educativo.
Guzmán, L (2009). Influencia de los factores aceleradores del conflicto armado del Meta en la
dificultad del desarrollo del departamento. Facultad de Ciencia Política y Gobierno
Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.
Leff E. (2004): Educación Ambiental: Perspectivas desde el Conocimiento, la Ciencia, la Ética,
la Cultura, la Sociedad y la Sustentabilidad. I Congreso Nacional de Educación
Ambiental para el desarrollo sustentable de la Argentina, CTERA, Córdoba, mayo,
Ley 388. Colombia, (1997). Tomado de: http://www.alcaldiabogota. gov.co/.
Objetivos de Desarrollo del Milenio (ODM). (2009). Secretaria de planeación y desarrollo
territorial. Organización de Naciones Unidas.
Plan Básico de Ordenamiento Territorial. (1999). Diagnostico urbano, municipio de Puerto
López Colombia, PBOT.
Plan de Acción Regional en Biodiversidad de la Cuenca del Orinoco 2005-2015. Colombia,
Cormacarena. (2005). Villavicencio.
Plan de acción trienal 2007-2009. Síntesis ambiental Corporación para el desarrollo sostenible
del área de manejo especial la macarena. Cormacarena.
Plan de Desarrollo económico y social del departamento del Meta 2102-2015. Colombia,
“juntos construyendo sueños.
Plan de gestión ambiental regional del departamento del Meta 2010/2019 www.meta.gov.co/
wp-content/uploads/2013/.../Plan-de-Acción-2013.pdf.
Plan Decenal de Educación 2006-2016. Colombia. Ministerio de Educación Nacional.
Plan Nacional de Desarrollo. Prosperidad para todos PND. (2010). Colombia, Sostenibilidad
ambiental y prevención del riesgo, cap. 6. Bogotá.
Plan Sectorial 2006-2010 de la política de Revolución Educativa. Colombia. Ministerio de
Educación Nacional.
Rivarosa, A. (2004) Los proyectos escolares en la educación ambiental: su potencial educativo
y transformador. Tomado de: http//www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargasrivarosa02.
pdf.
Secretaria de planeación y desarrollo territorial. Colombia, Gobernación del Meta. (2009).
Sistema integral de información departamental (SIID). Villavicencio.
Torres C. M. (1996). La dimensión ambiental: un reto para la educación de la nueva sociedad:
Proyecto ambientales escolares una estrategia para la inclusión de la dimensión
ambiental en la escuela. Bogotá Colombia, Ministerio de Educación Nacional.
Creative Commosn Licence 4.0