Contradictions and proposals for education in the knowledge society

  • Josefina Bailey Moreno Tecnológico de Monterrey
  • Ma. Guadalupe Rodríguez Bulnes Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Manuel Flores Fahara Tecnológico de Monterrey
  • Petra Eufracia González Rivera Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 19B
Keywords: knowledge society, teaching profession, democratization, teachers’ beliefs.

Abstract

Education in today’s society is seen as contradictory. On the one hand, as promoter of the development of lifelong learning skills, which brings with it changes in the way of teaching and learning, that is, in the transition from a teacher-centered teaching to a student-centered learning. On the other hand, as a consequence of globalization, it is promoted the design and development of competence-based curricula; the emphasis on academic performance and the search for effectiveness, which lead to control in educational management and its impact on the exercise of teaching. In this paper, we review from sociology and critical pedagogy the meaning of knowledge society and its relation to globalization as economic-political and ideological processes. The effects of these processes, as well as suggestions to face them, are examined, particularly in the university education area. Teaching proposals for the development of critical thinking and knowledge generation are highlighted; in addition, for teacher learning, there are proposed reflection and analysis of their educational beliefs as a way for professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josefina Bailey Moreno, Tecnológico de Monterrey
Profesora de la maestría en educación, Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales.
Ma. Guadalupe Rodríguez Bulnes, Universidad Autónoma de Nuevo León
Doctora en Educación Ph.D. Profesora e investigadora miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Universidad Autónoma de Nuevo León.
Manuel Flores Fahara, Tecnológico de Monterrey
Doctor en Filosofía Ph.D. Profesor e investigador  en la Escuela Nacional de Educación Humanidades y Ciencias Sociales del Tecnológico de Monterrey.  Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI).
Petra Eufracia González Rivera, Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 19B
Doctora en Educación, EdD. Profesora e investigadora Universidad Pedagógica Nacional Unidad 19B

References

Arnau, A. (2008). Tlamatini. Origen, evolución y situación actual de la profesión docente en México. Secretaría de Educación en Veracruz. Xalapa, Ver. México: Talleres el sumidero.

Bauman, Z. (2006). Vida Líquida. Barcelona, España: Paidós.

Cantú, R. (2011). La innovación como política: su impacto en la docencia universitaria y en la configuración de los roles del profesor. En M. de la Torre (Ed.), La docencia universitaria frente al cambio (pp. 183-204). México: Grafo Print Editores, S. A.

Covarrubias, P., y Casarini, M. (2013). Los actores del currículo en México. Un campo de conocimiento en constitución (2001-2011). En Díaz-Barriga, A. (Ed.), La investigación curricular en México. La primera década del siglo XXI (pp. 197-262). México: ANUIES.

Davis, H., y Andrzejewski, C. (2009). Teacher Beliefs. In E. Anderman & L. Anderman. (Eds.). Psychology of classroom learning: An encyclopedia (PCL). Volume 2 (pp. 909-915). New York, NY, EE.UU: Macmillan Reference.

Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea.

Day, C., y Qing, G. (2012). Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Madrid, España: Narcea.

Díaz-Barriga, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 1(1), 37-57. Recuperado de https://ries.universia.net/article/view/32/profesores-innovaciones-curriculares

Ertmer, P. A. (2006). Teacher pedagogical beliefs and classroom technology use: A critical link. Paper presented at the American Educational Research Association. Recuperado de http://www.edci.purdue.edu/ertmer/docs/aera06_tchrbeliefs.pdf

Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de investigación Educativa, 9(021), 403-424. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/140/14002106.pdf

Flecha, R., y Tortajada, I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada del siglo. En Imbernón, F. (Ed.), La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato (pp.13-27). Barcelona, España: Graó.

Flores Fahara, M., Rodríguez Bulnes, M.G., y García Quintanilla, M. (2015). Building a professional learning community: A way of teacher participation in Mexican public elementary schools. International Journal of Educational Leadership and Management, 3(2), 112-141. doi:10.4471/ijelm.2015.09.

Fullan, M., y Stiegelbauer, S. (2000). El cambio educativo. Guía de planeación para maestros. Ciudad de México, México: Trillas

Gimeno, J. (1999). Políticas y prácticas culturales en las escuelas: los abismos de la etapa posmoderna. Revista electrónica Heuresis, 2(1), s/p. Recuperado de http://www2.uca.es/HEURESIS/heuresis99/v2n1.html#ancla12

Gimeno, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Madrid, España: Morata.

Giroux, H. (1999). Pedagogía crítica como proyecto de profecía ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. En Imbernón, F. (Ed.), La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato (pp. 53-62). Barcelona, España: Graó.

Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. La educación en la era de la inventiva. Barcelona, España: Octaedro.

Held, D., y McGrew, A. (2003). La globalización/antiglobalización. Sobre la reconstrucción del orden mundial. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Jarauta Borrasca, B., Medina Moya, J. L., y Mentado Labao, T. (2016). La transformación del saber en la enseñanza universitaria. Una aproximación desde el estudio del CDC. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 471-485. doi:10.6018/rie.34.2.221711.

Jarvis, P. (2001). Universidades corporativas: Nuevos modelos de aprendizaje en la sociedad global. Madrid, España: Narcea.

Kagan, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65-90. doi:10.1207/s15326985ep2701_6

Krüger, K. (2006). El concepto de “Sociedad del conocimientoâ€. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. (Serie documental de Geo Crítica).

Universidad de Barcelona, 11(683), s/p. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/b3w-683.htm

Mansour, N. (2009). Science Teachers’ Beliefs and Practices: Issues, Implications and Research Agenda. International Journal of Environmental & Science Education, 4(1), 25-48. Recuperado de http://www.ijese.com/IJESE_v4n1_Mansour.pdf

Mateo, J. (2006). Sociedad del conocimiento. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. 182 (718), 141-151. doi: 10.3989/arbor.2006.i718.18

Morin, E. (2001). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, España: Gedisa.

Nespor, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19(4), 317-328. doi: 10.1080/0022027870190403

Ornelas, J. (2009). Neoliberalismo y capitalismo académico. En P. Gentili, G. Frigotto, R. Leher y F. Stubrin (Eds.), Políticas de privatización, espacio público y educación en América Latina (pp. 83-119). Buenos Aires, Argentina: CLACSO- Homo Sapiens Ediciones.

Pajares, F. (1992). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct. Review of Educational Research. University of Florida, 62(3), 307-332. doi: 10.3102/00346543062003307

Pérez, S., y Castaño, R. (2016). Funciones de la Universidad en el siglo XXI: humanística, básica e integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 191-199. doi: 10.6018/reifop.19.1.202451

Richards, J., Gallo, P., y Renandya, W. (2001). Exploring Teacher´s Beliefs and the Processes of Change. PAC Journal, 1(1), 41-62. Recuperado de http://www.pac-teach.org/jrnl-v1/

Tedesco, J. (2003). Los pilares de la educación del futuro. Ponencia presentada en Debates de educación. Fundación Jaume Bofill, UOC, Barcelona, España. Ponencia en línea recuperada de http://www.uoc.edu/dt/20367/index.html

Torres, de la M. (2013). La universidad, institución milenaria en busca de sentido: la crítica y el humanismo como finalidades universitarias. Autor (Ed.), La Universidad que necesitamos: Reflexiones y debates (pp. 21-48). México: Juan Pablos editor.

Torres, J. (2001). Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid, España: Morata.

Tünnermann, B. C., y de Souza, M. (2003). Desafíos de la universidad en la sociedad del conocimiento, cinco años después de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior. UNESCO Forum Occasional Paper Series, 4(5), 1-28. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001344/134422so.pdf

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento (Informe mundial de la UNESCO, 2005). (pp. 17-24 y 75-94). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf

Woolfolk, H. A., Davis, H., y Pape, S. J. (2006). Teacher knowledge and beliefs. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds.), Handbook of Educational Psychology (2nd ed) (pp. 715- 737). Mahwah, NJ, EE.UU: Erlbaum Asociates, In.

Published
2017-06-30
How to Cite
Bailey Moreno, J., Rodríguez Bulnes, M. G., Flores Fahara, M., & González Rivera, P. E. (2017). Contradictions and proposals for education in the knowledge society. Sophia, 13(2), 30-39. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.571
Section
Artículos de investigación