Some considerations about literary canon books
Abstract
The following article shows the way in which classic literature works, also known as canon books, widen the inner life of those who read them. The permanence and extension, both in time and space, that make a book a classic work, spread itself into the reader expanding her own self toward life experiences that go beyond her biographical, social, and cultural boundaries. In this sense, using four classic works as an example – Sophocles’ Oedipus Rex, Thomas Mann’s Death in Venice, Octavio Paz’ Labyrinth of Solitude, and Vicente Huidobro’s Altazor- we present an interpretation on how classic works have the power of deepening and enriching the common experiences of their readers, opening thought’s boundaries and possibilities.ÂDownloads
References
Aristóteles. (1979). El órganon. México: Porrúa.
Bloom, H. (2012). Genios, un mosaico de cien mentes creativas y ejemplares. Barcelona: Anagrama.
Bloom, H. (2002). El canon occidental. Barcelona: Anagrama.
--------- (2011). La anatomía de la influencia. Madrid: Taurus.
Borges, J. L. (1985). Borges oral. Barcelona: Bruguera.
Descartes, R. (1983). Discurso del método. Barcelona: Orbis.
Calvino, I. (2009). Por qué leer los clásicos. Madrid: Siruela.
Eagleton, T. (2009). Una introducción a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica.
Gil, R. (2012). La mirada cultural. Sophia 8. Armenia: Universidad La Gran Colombia.
Huidobro, V. (1931). Altazor o viaje en paracaídas. Madrid: Compañía Iberoamericana de Publicaciones.
Kundera, M. (2006). El arte de la novela. Barcelona: TusQuets.
----------- (2008). La insoportable levedad del ser. Barcelona: TusQuets.
Mann, T. (1983). La muerte en Venecia. Bogotá: Oveja Negra.
Mann, T. (2016). Relato de mi vida. Madrid: Hermida editores.
Martínez, F. (2014). Entrevista al maestro Fernando Cruz Kronfly. Recuperado de: http://silaba.com.co/resena/entrevista-al-maestro-fernando-cruz-kronfly/.
Nietzsche, F. (2014). El origen de la tragedia. Barcelona: Austral.
Paz, O. (1994). El laberinto de la soledad. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Platón. (2003). Apología de Sócrates. México: Porrúa.
Schiller, F. (1795). Cartas sobre la educación estética del hombre. Recuperado de: https://clasesparticularesenlima.files.wordpress.com/2015/10/schiller-cartas-sobre-la-educacic3b3n-estc3a9tica-del-hombre-1795.pdf.
Schopenhauer, A. (2004). Pensamiento, palabras y música. Madrid: Edaf.
Sófocles. (2010). Edipo Rey. Madrid: Gredos.
Creative Commosn Licence 4.0