Learning of two semiotic concepts for movies’ analysis

  • María Fernanda Fernández Villa Universidad del Quindío
  • Angie Tatiana Gutiérrez Ospina Estudiante de la Licenciatura en Literatura y Lengua Castellana de la Universidad del Quindío. Angietatiana28@outlook.es
  • Diego Arias Cortés Docente investigador de la Universidad del Quindío, Master Universitario en Estudios Hispánicos. ennadaismo@gmail.com
Keywords: semiology, education, pedagogy, cinema, short film

Abstract

Semiotics is the science that studies communication systems within human societies by analyzing the general properties of sign systems as a basis for the understanding of all human activity. The objective of this text is to present a semiotic analysis of a short movie, El más fuerte (the strongest one), from the movie Wild Tales (2014), using two concepts: ocularization and auditive representation, with which the movie narrator, through the choice of planes, angles, music and time, among others, tells a story. To achieve this, we use two great exponents of film semiotics: Jost, Metz and Paz Gago, who throughout their lives have made different contributions to semiotic studies of cinema. For them, cinema allows new ways of hearing, seeing, feeling and thinking, because it requires multiple ways for the elaboration of its meaning. By way of conclusion, it can be affirmed that the mentioned concepts, if taken to secondary school classrooms, may enable students to recognize how extra-linguistic aspects influence the intention of discourses and the construction of their meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, F. (2002). “El cine como asignatura en el Bachilleratoâ€. Tarbiya, Revista de investigación e innovación educativa, (31): 107-113.

Andrei, D. (2009). Análisis semiótico de la película Corazón Salvaje; de David Lynch. Blog dedicado a profesionales en el área de la comunicación. Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Bettetini, G. (1984). La conversación audiovisual. Madrid: Cátedra.

Gago Paz, J. (2001). Teorías semióticas y semiótica fílmica. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. 17, 371-387.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico, Cine y narratología. Barcelona: Ediciones Paidós.

Gómez Padilla, M. (1997). “El espacio, en el café de doña rosa; el cinerradorâ€. En Gómez Blanco, C.J (ed.) Literatura y cine: perspectivas semióticas: actas del I Simposio de la Asociación Galega de Semiótica. disponible en: http://hdl.handle.net/2183/9597

González, I. (2012). Lo que la camara muestra y lo que el personaje ve. El espectador Imaginario, 37, 1-4.

Mendoza, M. (2013).Los espacios del ver en la película Volver de Pedro Almodóvar. DeSignis, 20, 79-87

Telam (2015) Relatos Salvajes va al Oscar como mejor película extranjera., consultado en http://www.telam.com.ar/notas/201501/91987-relatos-salvajes-nominada-al-oscar-a-mejor-pelicula-extranjera.html

Szifron, D. (2014). Relatos Salvajes. Argentina: Kramer & Sigmall Film

Viarengo, M. (2001). Algunos elementos de cine. Pulso Audiovisual. 1, 45.

Published
2019-03-29
How to Cite
Fernández Villa, M. F., Gutiérrez Ospina, A. T., & Arias Cortés, D. (2019). Learning of two semiotic concepts for movies’ analysis. Sophia, 15(1), 109-118. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.907
Section
Artículos de investigación