Appropriation of research skills in Nursing and Social Work students

Authors

  • Andrea Analía Benavídez Universidad Nacional de San Juan Author
  • Gabriela Belén Trad Malmod Universidad Nacional de San Juan Author
  • Cecilia Luna Universidad Nacional de San Juan Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1073

Keywords:

Research skills, academic literacy, Higher Education

Abstract

The current challenges facing universities in terms of academic literacy and research skills are a great challenge for the entire university community. Different works state that both the appropriation of capacity for research and the work of academic literacy in university education must be incorporated into teaching and learning.The aim of this paper is to analyze the appropriation of the pedagogical proposal focused on strengthening students' research skills, coordinating transversal contents and specific contents in two undergraduate subjects, Epistemology of Social Sciences and Philosophy II.Both degrees of the Universidad Nacional de San Juan have in common that they focusthe profile of their graduates in the professional practice of social and health intervention.The methodological design begins with a first phase of background research and analysis of weaknesses in the students' research competencies based on theoretical and empirical studies. The second phase focuses on the justification of the implementation of pedagogical practices, student orientation, use of techniques and strategies related to research and the integration of research and literacy competencies. In the last phase, an evaluation of the students' perception of the appropriation of these tools is carried out. For this purpose, a mixed qualitative-quantitative questionnaire on research skills was implemented, consisting of 33 closed items and 2 open-ended questions to which 52 students who participated in the study voluntarily responded. In conclusion, we seek to reflect in the conclusions the forms assumed by the students' self-perception in relation to the appropriation of specific university literacy competencies and research competencies for the handling of sources. The challenge that arises from these issues shows the need to advance in the construction of tools that cooperate in the strengthening of the research profiles of graduates.

Author Biographies

  • Andrea Analía Benavídez, Universidad Nacional de San Juan
    Docente Titular de Lic. en Enfermería y de la Lic. en Trabajo Social de la Universidad Nacional de San Juan. Doctora en Estudios Literarios. Integrante del grupo de investigación, proyecto CICITCA-UNSJ. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8990-9645.
  • Gabriela Belén Trad Malmod, Universidad Nacional de San Juan
    Docente de Lic. en Enfermería de la Universidad Nacional de San Juan. Lic. Prof. Sociología. Becaria CICITCA-UNSJ 2020-2022. Integrante del espacio de académico Sociología Feminista (RES. 0804 – FCS – 2018), perteneciente al  Gabinete de Estudios e Investigaciones Sociológicas, UNSJ.
  • Cecilia Luna, Universidad Nacional de San Juan
    Docente de Lic. en Trabajo Social de la Universidad Nacional de San Juan. Lic. En Trabajo Social. Becaria de CONICET. Doctoranda en Doctorado de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de San Juan. Miembro del PETAS (Programa de Estudio, del Trabajo, el Ambiente y la Sociedad). (lunaceciliasj@gmail.com).

References

Aspiazu, E. (2017). Las condiciones laborales de las y los enfermeros en Argentina: entre la profesionalización y la precariedad del cuidado en la salud. Trabajo y sociedad, (28), 11-35. En: https://www.redalyc.org/pdf/3873/387349334002.pdf

Aquin, N. (1996). La relación sujeto-objeto en trabajo social. En M. Ludi (Comp.), La especificidad del Trabajo Social y la formación profesional (pp. 67-82). Argentina: Federación Argentina de Unidades Académicas de Trabajo Social. Espacio.Baron, J. (1985). Rationality and intelligence. Cambridge, England: Cambridge University Press.Baron, J. (1993). Why teach thinking? Applied Psychology: An International Review, 42, 191-237. Barrera, R. E., De la Rosa, H., y Chang, J. M. Z. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Revista Publicando, 4(1), 395-405. En: https://core.ac.uk/download/pdf/236644238.pdfCarlino, P. (2020, 14 de agosto). El mundo de la investigación a tu alcance. [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Jh06mt0KXvg&feature=youtu.be&t=1361Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381. En: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000200003Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la vida académica. Buenos Aires: Fondo de cultura económica. Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420. En: https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdfCermeño, E. O., Morales, S. B., y Benavidez, A. (2020). La integración de competencias de investigación en la docencia universitaria. En La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (pp. 1084-1093). Barcelona: Octaedro. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7668017Cortés, J. A. N., y Errázuriz, M. C. (2020). Panoramas de la alfabetización académica en el ámbito iberoamericano: Aportes para la calidad de la Educación Superior. Tendencias pedagógicas, (36), 1-8. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7615123Deguer, G. y Llull, G. (2017). Nociones de lectura y escritura académicas. San Juan, Argentina: EFU.Durán, M. M. (2018). Una mirada hacia afuera: proyección de enfermería para el 2050. Aquichan, 18(1).García, J. N., Conde, M., Inciarte, A., Sánchez, E., Marín, F., y Garcia, J. (2019). Revisión de estudios internacionales sobre evaluación y metodologías docentes universitarias. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology.3(1), 273-282. En: http://dehesa.unex.es/handle/10662/11040Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista educación, 31(1), 43-63. En: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/1252Grassi, E. (2011). La producción en investigación social y la actitud investigativa en el trabajo social. Revista Debate Público, 1(1), 127-139.

Gavilán, D., y Martínez, R. (2020). El pensamiento abierto activo para promover competencias de investigación en los futuros maestros. En La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (pp. 1044-1052). Barcelona, España: Octaedro.Guajardo, L., Guillén, M., Rocha, V. (2011) Las competencias en investigación como puentes cognitivos para un aprendizaje significativo. Razón y Palabra, (77).Hernández, C. (2005). ¿Qué son las competencias científicas? Foro educativo nacional Competencias científicas. Bogotá.Klein, I. (2007). El taller del escritor universitario. Buenos Aires: Prometeo, 2007.Merma, G., y Gavilán Martín, D. (2018). ¿Cómo se promueven las competencias de investigación y de dominio de contenidos en la formación de los maestros? En R. Roig-Vila (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 999-1009). Barcelona: Octaedro. En: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/87968Metz, S. (2017). Epistemic practices in adults and adolescents. University of Pennsylvania: Penn Libraries. Recuperado de https://repository.upenn.edu/dissertations/AAI10260294/Natale, L., y Stagnaro, D. (2018). La lectura y la escritura en las disciplinas. Colección Educación. Núñez Cortés, J.A. y Errázuriz Cruz, M.C. 2020. Panoramas de la alfabetización académica en el ámbito iberoamericano: Aportes para la calidad de la Educación Superior. Tendencias Pedagógicas. 36, (jul. 2020), 1–8. DOI:https://doi.org/10.15366/tp2020.36.01.Natale, L., y Stagnaro, D. (2017). Alfabetización académica, un camino de inclusión hacia el nivel superior. Acción Pedagógica, 26(1), 192-193. Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.Navarro, F., Aparicio, G., Montolío, E., Eiras, M., Galván, C., Moragas, F. y Rusell, G. S. (2018). Manual de lectura, escritura y oralidad académicas para ingresantes a la universidad. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.Nebra, J. (2018). Feminización del Trabajo Social: implicancias en la construcción del perfil y la identidad profesional en estudiantes y docentes de la Universidad de Buenos Aires. Trabajo y sociedad: Indagaciones sobre el empleo, la cultura y las prácticas políticas en sociedades segmentadas, (31), 261-284.Ramírez, N. A., Quintana, M., Sanhueza, O., y Valenzuela, S. V. (2013). El paradigma emancipatorio y su influencia sobre el desarrollo del conocimiento en Enfermería. Enfermería global, 12(30), 410-421. En: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n30/revision4.pdfRojas, M., y Méndez, R. (2017). Procesos de formación en investigación en la universidad: ¿qué le queda a los estudiantes? Sophia13(2), 53-69. En: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-89322017000200053&script=sci_abstract&tlng=ptRoig-Vila, R. (2019). Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas. Barcelona: Octaedro. En: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/98731

Stanovich, K. E., y West, R. F. (1997). Reasoning independently of prior belief and individual differences in actively open-minded thinking. Journal of Educational Psychology, 89(2), 342. En: https://psycnet.apa.org/record/1997-06271-012Stanovich, K. E., y West, R. F. (2000). Individual differences in reasoning: Implications for the rationality debate? Behavioral and brain sciences, 23(5), 645-665. En: https://static1.squarespace.com/stat-ic/5a7e4a6f2278e72dc7c946fe/t/5c3bac3a1ae6cfa74d6832cd/1547414588659/gone_with_the_wind_individual_differences_in_heuristics_and_biases_undermine_the_implication_of_systematic_irrationality.pdfVargas Franco, A. (2020). De la alfabetización académica a las literacidades académicas: ¿Teorías y métodos en disputa? Folios, (51), 63-77. En: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/8429

Published

2022-09-16

Issue

Section

Artículo de Reflexión

How to Cite

Appropriation of research skills in Nursing and Social Work students. (2022). Sophia, 18(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.1i.1073