Higher education and the reflective transit to the evaluative reality

Authors

  • Juan Sanchez Universidad del Quindío Author
  • Eliana-Marcela Suarez-Cárdenas Universidad del Quindío Author
  • Diana María García-Cardona Universidad del Quindío. Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1290

Keywords:

quality of education, higher education, evaluation

Abstract

Higher education in its multiple missionary scenarios and in general the training of professionals for society, has discussed the forms, methods and strategies of teaching and learning that, the curriculum, didactics and pedagogy, focus the attention of all the community, but there is an element that is perhaps the most important but at the same time the least taken into account since it is the most used and almost technically does not require a deep reflection on its development, and understanding. This article of reflection seeks to go through the state of university higher education and on the way to meet the evaluation and a reflection of the importance that it has for us that it can be discussed but also the evaluative forms are updated and some imaginary and concepts are changed already outdated on it, so that new evaluation strategies can emerge in the hands of teachers and with the participation of students.

Author Biographies

  • Juan Sanchez, Universidad del Quindío
    PhD (c) in Educational Sciences. Faculty of Educational Sciences. Bachelor's Program in Physical Education, Recreation, and Sports. Director of the Etnoepisteme Research Group.
  • Eliana-Marcela Suarez-Cárdenas, Universidad del Quindío
    Master's Degree in Education and Human Development. Faculty of Education Sciences. Bachelor's Program in Physical Education, Recreation, and Sports. Member of the Etnoepisteme Research Group.
  • Diana María García-Cardona, Universidad del Quindío.
    PhD in Biomedical Sciences.Faculty of Educational Sciences. Bachelor's Program in Physical Education, Recreation, and Sports. Director of the GIFAS Research Group.

References

Alcaraz, N. (2015). Aproximación Histórica a la Evaluación Educativa: De la Generación de la Medición a la Generación Ecléctica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 11- 25. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2973

Ali, M., Mustapha, T. I., Osman, S. B., & Hassan, U. (2020). University social responsibility (USR): An Evolution of the concept and its thematic analysis. Journal of Cleaner Production, 124931. doi:10.1016/j.jclepro.2020.124931. https://www.researchgate.net/publication/345350446_University_social_responsibility_US R_An_Evolution_of_the_concept_and_its_thematic_analysis

Anijovich, R. (2010). La evaluación significativa. Buenos Aires: Paidós. 129-147. https://books.google.com.cu/books/about/La_evaluaci%C3%B3n_significativa.html?id=_ uGxcQAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Boisier, S. (2001). Sociedad del conocimiento, conocimiento social y gestión territorial, Sociedade do conhecimento , conhecimento social e gestão territorial Sergio Boisier. 2, 9-28. https://interacoesucdb.emnuvens.com.br/interacoes/article/view/583/620

Borrero, A. (2008). La universidad. Estudios sobre sus orígenes, dinámicas y tendencias. Editoral Pontificia Universidad Javeriana. https://books.google.com.cu/books/about/La_universidad_Estudios_sobre_sus_or%C3% ADge.html?id=-pwxDwAAQBAJ&redir_esc=y

Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, 79-91.

Chaverra, L. M., Arango, E. P., & Alzate, A. F. (2019). Prácticas de gestión de directivos universitarios: una mirada desde los principios del paradigma emergente y un camino de oportunidades por explorar. Revista Latinoamérica de Estudios https://www.redalyc.org/journal/270/27058155009/html/ Educativos, XLIX(1), 67-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27058155009

Daviet, B. (2016). Revisar el principio de la educación como bien público. Investigación y prospectiva en educación. Documentos de trabajo. 17, 1-16. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245306_spa

Lyotard, J.-F. (1999). La Condición postmoderna. En Grandes obras del pensamiento contemporáneo. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Martínez Bonilla, C. A., & Sanchez Muñoz, J. C. (2011). Lo superior de la Universidad: como educación superior. Editorial Universidad Santiago de Cali.

Melo-Becerra, L., Ramos-Forero, J., Hernández-Santamaría, P. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Desarro. soc. 78, 59-111. https://doi.org/10.13043/DYS.78.2 https://www.redalyc.org/journal/1691/169149895003/html/

Montemayor, L. E. (2011). Para La Educación Superior Basada En Competencias. Revista de Investigación Educativa, 29, 205-218. https://posgrado.utn.edu.ec/wp- content/uploads/2021/04/Libro-Educaci%C3%B3n-superior-basada.pdf

Ortega y Gasset, J. (2008). Rebelión de las masas. Editorial Andrés Bello. p. 168

Peña Borrero, L. B. (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior. Mineducacion.Gov.Co. https://filosofiauacm.wordpress.com/wp- content/uploads/2010/02 /jose_ortega_y_gasset_-_la_rebelion_de_las_masas.pdf

Prieto, M., & Contreras, G. (2008). Las concepciones que orientan las practicas evaluativas de los profesores: Un problema a develar. Estudios Pedagógicos, 34(2), 245-262. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514136014&tab=3

Ramírez-Gutiérrez, J., García-Cardona, DM. (2024). Tecnologías disruptivas, convergencia y aceleración: Deporte y las implicaciones tecnológicas. Revista Olimpia. 21(2), 30-40. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/download/4390/10628/22656?inline =1

Roco, MC. (2002). Coherence and divergence of megatrends in science and engineering. Journal of Nanoparticle Research. 4(12): 919. https://doi.org/ 10.1023/A:1020157027792.

Royo Hernández, S. (2007). Tres apuntes sobre una Entrevista a Lyotard 20 años después de ser realizada. A Parte Rei: revista de filosofía, 49, 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4067385

Saavedra, M., & López, R. (2022). La conexión epistémica entre formación humanista y educación profesional universitaria. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 32, 275-297. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.09

Touraine, A. (2012). Modernity and modernization. En International Comparative Social Studies. https://doi.org/10.1017/9781316771303.070

Vélez Medina, B., Cifuentes Wchima, X., & Montoya López, J. (2011). Convergencia entre el conocimiento, el contexto y la perspectiva de humanidad para la reforma curricular en la Universidad La Gran Colombia - Armenia: Relato de una experiencia. Sophia. https://doi.org/10.18634/sophiaj.7v.1i.117

Zuleta, E. (1985). Educación un campo de combate. Editorial Fundación Estanislao Zuleta. https://rednelhuila.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/09/la-educacion-un-campo -de-combate-1.pdf

Zuleta, E. (2004). Elogio de la dificultad. Praxis Pedagógica, 4(5), 87-91. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.4.5.2004.87-91

Published

2025-04-21

Issue

Section

Artículo de Reflexión

How to Cite

Higher education and the reflective transit to the evaluative reality . (2025). Sophia, 21(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1290