Transformations and Didactic Strategies in the Teaching of Philosophy in Colombian Secondary Education: A Documentary Review (1994–2024)

Authors

  • Isaac Clemente Nieto Mendoza Universidad del Atlántico Author
  • Camilo Morón Castro Universidad del Atlántico Author
  • Luis Eugenio Ribón Pérez Universidad del Atlántico Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1433

Keywords:

education, quality of education, significance, international organizations

Abstract

The teaching of philosophy in Colombia has lost relevance in secondary education due to overly theoretical pedagogical approaches that overlook students’ interests and the practical meaning of philosophical knowledge. This study analyzed the evolution and didactic strategies applied between 1994 and 2024 through a qualitative documentary review based on the PRISMA protocol, including 33 selected studies. The findings show that the lack of specialized teacher training and the perception of philosophy as a secondary subject limit its educational impact. It is proposed to integrate social issues and innovative methods—such as literature, film, debates, and games—to make philosophy teaching more meaningful and participatory. It is concluded that renewing didactic strategies and connecting philosophy with students’ realities are essential to strengthening its role in Colombian secondary education.

Author Biographies

  • Isaac Clemente Nieto Mendoza, Universidad del Atlántico
    Philosopher and Master in Educational Psychology. Professor in the Bachelor's Degree Program in Art Education, University of the Atlantic (Barranquilla, Colombia). Email: icnieto@mail.uniatlantico.edu.co
  • Camilo Morón Castro, Universidad del Atlántico
    Philosopher and Master in Creative Writing. Researcher in the Philosophy program at the University of the Atlantic (Barranquilla, Colombia). Email: camilomoron@mail.uniatlantico.edu.co.
  • Luis Eugenio Ribón Pérez, Universidad del Atlántico
    Philosopher and Master of Philosophy. PhD candidate in Educational Sciences. Professor in the Philosophy program at the University of the Atlantic (Barranquilla, Colombia). Email: luisribon@mail.uniatlantico.edu.co

References

Angulo-Menco, J. (1999). Rasgos de la filosofía en Colombia. Editorial Antillas.

Avilés, M., & Balladares, J. (2015). El símbolo en la experiencia latinoamericana y su incidencia para la enseñanza de la filosofía. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 19(2), 173–188. https://revistas.ups.edu.ec/index.php/sophia/article/view/19.2015.08

Castro, L., Cruz, I., & Ojeda, A. (2021). Conocimiento didáctico del contenido y enseñanza de la filosofía. Praxis & Saber, 11(27), e10613. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n27.2020.10613

Cavallé, M. (2006). La sabiduría recobrada: Filosofía como terapia. Ediciones Martínez Roca.

Correa, L. (2012). La enseñanza de la filosofía y sus contribuciones al desarrollo del pensamiento. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (12), 67–82. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846101005.pdf

Cuartas, J. (2017). Voces de la filosofía en Colombia. Editorial Universidad EAFIT. https://books.google.com.cu/books/about/Voces_de_la_filosof%C3%ADa_en_Colombia.html?id=-C-jDwAAQBAJ&redir_esc=y

Cubillos, J. (2016). Reflexiones sobre la enseñanza de la filosofía: Formar “la actitud filosófica” y enseñar a pensar. Revista Cuerpo e Infancia, 11(23–24), 231–243. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/325087/20782592

Díaz, J., & Pulido, O. (2019). Desafíos actuales de la enseñanza de la filosofía. Cuestiones de Filosofía, 5(24), 11–18. https://doi.org/10.19053/01235095.v5.n24.2019.9750

Dilthey, W. (1968). Historia de la pedagogía. Losada.

Eslava, E. (2022). ¿Es retirar la filosofía de las escuelas un acto de injusticia epistémica? Universitas Philosophica, 39(79), 209–235. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/34247

Figueroa, A. (2021). La enseñanza de la filosofía y el pensamiento crítico en la educación media en San Juan de Pasto, Colombia. Revista

Conrado, 16(77), 244–251. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-244.pdf

Gadamer, H.-G. (1984). Verdad y método I. Sígueme.

Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A., & Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1, 1–6. https://www.uv.es/joguigo/valencia/Recerca_files/el_articulo_de_revision.pdf

Gómez, M. (2008). La discusión en el campo de la educación y la discusión en el campo de la enseñanza de la filosofía: Una perspectiva para la solución de conflictos. Revista Colombiana de Educación, (55), 166–187. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635249009.pdf

Jaeger, W. (2001). Paideia. Fondo de Cultura Económica.

Jaramillo, C. (2008). Reflexiones de una profesora de secundaria sobre la enseñanza de filosofía. Magistro, 2(4), 99–116. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/12256

Moreno, O. (2015). Respuesta a la pregunta: ¿A qué apunta la educación en filosofía en Colombia? Saga, (28), 58–63. https://revistas.unal.edu.co/index.php/saga/article/view/55977/55144

Nieto, I., Ribón, L., Ortiz, M., Cárdenas, L., Villasmil, M., & Camargo, L. (2023). Cuando el estudiantado habla: Percepciones y miradas sobre las metodologías de enseñanza de la filosofía en educación media. Revista Educación, 47(2), 538–565. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442023000200538

Oñate-Rojas, R. (2013). La aburrida clase de filosofía: Factores de inconformidad entre estudiantes de educación media en el Atlántico. Cambios y Permanencias, (4), 1–12. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7404

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2009). Enseñanza de la filosofía en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185119_spa

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L. A., … Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas / The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790–799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Paredes, D., & Villa, V. (2013). Enseñanza de la filosofía en Colombia: Hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Revista Nodos y Nudos, 4(34), 37–48. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2282/2147

Pineda, E. (2015). Algunas consideraciones sobre la importancia y utilidad de la filosofía y su enseñanza [Ponencia]. Tercer Congreso Colombiano de Estudiantes de Filosofía, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/69318/2008-Memorias_3_Congreso_Colombiano.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Platón. (2001). Diálogos. Porrúa.

Prada, M. (2024). Reducción de la filosofía: Dos décadas de políticas públicas en la construcción de la enseñanza de la filosofía en Colombia. Estudios de Filosofía, 69, 177–198. https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudios_de_filosofia/article/view/353222/20811988

Rodríguez, D. (2016). Análisis del plan de área de filosofía en la Institución Educativa San Vicente para su actualización. Revista PACA, (8), 171–185. https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/2050/3200

Tozzi, M. (2007). La philosophie à l’école primaire dans le monde. En UNESCO, Philosophie, une école de la liberté. UNESCO.

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Transformations and Didactic Strategies in the Teaching of Philosophy in Colombian Secondary Education: A Documentary Review (1994–2024). (2025). Sophia, 21(1), 1-15. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1433