The legal training process from the current law as literature

Authors

  • Ivonne Maritza Jiménez Torres Universidad de Manizales Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1439

Keywords:

construction of meaning, knowledge, law, dialectics, interdisciplinarity, legal education, literature

Abstract

Reading literature related to legal topics encourages argumentative and hermeneutical faculties in jurists, developing skills such as understanding historical moments, literary and legal reading, the ability to write texts, spelling skills, knowledge of powers. political, economic, legal and social, appreciation of law from a broader perspective, providing the jurist with the ability to understand and analyze currents of thought, allowing the possibility of witnessing the evolution of the different political powers and the social implications that this entails. Likewise, the study of law in literature encourages the construction of better societies and allows the reconstruction of the social fabric; makes it possible to see a reality that for many is invisible, and present the reader with a vision of law in a calmer way, applying this alternative as an instrument of legal argumentation and interpretation and as a method of written expression of justice.

Author Biography

  • Ivonne Maritza Jiménez Torres, Universidad de Manizales
    Lawyer, Specialist in Labor Law and Social Security, Master in Public Law from the University La Gran Colombia, Armenia Section, PhD candidate in Law at the University of Manizales, doctoral research project on "LAW AS NARRATOLOGY IN CONTEMPORARY LEGAL EDUCATION IN COLOMBIA", currently a professor at the University La Gran Colombia, Armenia Section.

References

Agudelo, C. A. (2018). El amor por el derecho. Dialéctica, retórica y dogmática jurídica sobre la enseñanza del Derecho. Bogotá: Grupo Editorial Ibáñez. https://books.google.com.cu/books/about/El_amor_por_el_derecho.html?id=qTU0EQAA QBAJ&redir_esc=y

Bonorino, P. R. (2011). Sobre el uso de la literatura en la enseñanza del derecho. Revista Jurídica de Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época, 73-90. https://doi.org/10.24310/REJIE.2011.v0i4.7860

Botero, A. (2009-II). El Quijote y el Derecho: Las relaciones entre la disciplina jurídica y la obra literaria. RJUAM (20), 37-65. https://revistas.uam.es/revistajuridica/article/download/6031/6491/0

Caicedo, J. P. (2009). El imperio de la interpretación: aportes de la teoría literaria contemporánea y la interpretación del derecho como integridad de Ronald Dworkin. Universitas Estudiantes (6), 275-283. https://repository.javeriana.edu.co/items/6326d4d4-c339-4802-a860-cc042ba74f29

Caravelo, L. M. (1991). Una visión sobre la interdisciplinariedad y su construcción en los currículos profesionales. Cuadrante (Nueva Época), (5-6). https://ambiental.uaslp.mx/historico/docs/LMNC-AN-9108-InterdisCurric.pdf

Carreras, M. (1996). Derecho y Literatura. Persona y Derecho (34), 33-61. https://doi.org/10.15581/011.32527

Curto, J. C. (2022). El uso de la literatura como herramienta pedagógica en la enseñanza del derecho. Academia: revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires, 20(38), 51-70. http://revistas.derecho.uba.ar/index.php/academia/article/view/368

Dorantes, F. J. (2016). Derecho y literatura. Una reflexión desde el lenguaje jurídico. Revista de la Facultad de Derecho de México, 66(266), 73-97. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2016.266.58999

Ferralli, C. (2007). La filosofía del derecho contemporánea. Los temas y desafíos. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=923792

Fuentes-Contreras, Édgar Hernán, & Cárdenas Contreras, Luz Eliyer. (2023). Ficciones constitucionales. Elementos introductorios para el estudio de las ficciones jurídicas en las constituciones del nuevo constitucionalismo latinoamericano. Problema anuario de filosofía y teoría del derecho, (17), 251-278. Epub 24 de junio de 2024.https://doi.org/10.22201/iij.24487937e.2023.17.18216

Gadamer, H.-G. (1989). Destruktion y deconstrucción. Destruktion and deconstruction. Dialogue and Deconstruction, Destruktion and deconstruction. Dialogue and Deconstruction: The Gadamer-Derrida Encounter, 102-113. https://books.google.com.cu/books/about/Dialogue_and_Deconstruction.html?id=cGF_u e2S9h8C&redir_esc=y

Gadamer, H.-G. (1998). Destruktion y deconstrucción. Cuaderno gris (3), 65-74.

Gadamer, H.-G. (2000). La dialéctica de Hegel. Cinco ensayos hermenéuticos. Madrid: Ediciones https://filosevilla2012.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/gadamer-hans- georg-la-dialc3a9ctica-de-hegel-1971.pdf Cátedra.

García, J. A. (2003). Filosofía hermenéutica del Derecho. Azafea: revista de filosofía (5), 191-211. https://revistas.usal.es/dos/index.php/0213-3563/article/view/3775

García Jiménez, Leonarda. (2008). Aproximación epistemológica al concepto de ciencia: una propuesta básica a partir de Kuhn, Popper, Lakatos y Feyerabend. Andamios, 4(8), 185-202. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870- 00632008000100008&lng=es&tlng=es.

García, M., & Ceballos, M. A. (2019). La profesión jurídica en Colombia. Bogotá: Ediciones Antropos Ltda. https://www.dejusticia.org/publication/la-profesion-juridica-en-colombia/

García, S. M. (2011). El Derecho como ciencia. Revista de investigación académica, 14(26), 13-38. https://www.redalyc.org/pdf/877/87717621002.pdf

Habermas, J. (2003). Teoría de la acción comunicativa. España: Taurus Humanidades. https://pics.unison.mx/doctorado/wp-content/uploads/2020/05/Teoria- de_la_accion_comunicativa-Habermas-Jurgen.pdf

Holmes, O. W. (2012). La senda del derecho. Marcial Pons. https://books.google.com.cu/books/about/La_senda_del_derecho.html?id=TVX_EAAAQ BAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Kennedy, D. (2006). La crítica de los derechos en los Critical Legal Studies. Revista Jurídica de la Universidad de Palermo, 47-90. https://www.palermo.edu/derecho/publicaciones/pdfs/revista_juridica/n7N1- Julio2006/071Juridica02.pdf

Kennedy, D. (2012). La enseñanza del derecho como forma de acción política. Siglo XXI Editores S.A. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332014000100014

Lazo, P. (2011). Formación jurídica, competencias, y métodos de enseñanza: Premisas. Revista Ius et Praxis, 17(1), 249-261. https://www.redalyc.org/pdf/197/19719406011.pdf

Leiter, B. (2015). Realismo Jurídico Estadounidense. En J. L. Fabra & Á. Núñez (Eds.), Enciclopedia de Filosofía y Teoría del Derecho (Vol. 1, pp. 241-276). UNAM. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/8/3875/10.pdf

López, E. L. (2011). Derecho y Argumentación. Ibáñez. https://books.google.com.cu/books/about/Derecho_y_Argumentaci%C3%B3n.html?id=eS WjDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

López, H. (2004). La semántica interpretativa analógica. Ronald Dworkin y la relación entre derecho y literatura. Ars Iuris (31), 337-360. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2656291

Molina, A. (2015). Estudios Críticos del Derecho. En J. L. Fabra, & Á. Núñez, Enciclopedia de Filosofía y Teoría del Derecho, volumen 1 (págs. 435-458). UNAM. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=708849

Molina-Saldarriaga, C. A. (2012). La enseñanza clínica del derecho. Presupuestos metodológicos y teóricos para la inclusión de la interdisciplinariedad en la formación jurídica. Ratio Juris, 7(15), 81-104. https://www.redalyc.org/pdf/5857/585761338005.pdf

Nino, C. S. (2003). Introducción al Análisis del Derecho. Buenos Aires: Astrea. https://inecipcba.wordpress.com/wp- content/uploads/2013/08/introduccion_al_analisis_del_derecho_- _carlos_santiago_nino.pdf

Obando, K. d. (2022). La relación entre el Derecho y la Literatura: Entrevista a Jorge Luis Roggero. Iuris Dictio (29), 167-174. https://doi.org/10.18272/iu.v29i29.2703 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8548133

Ost, F. (2006). El reflejo del Derecho en la literatura. DOXA. Cuadernos De Filosofía Del Derecho, (29), 333–348. https://doi.org/10.14198/DOXA2006.29.17

Pérez, A. (2022). La constitución tiene quien le escriba. Buenos Aires: Ediar. https://www.praxisjuridica.com.ar/productos/la-constitucion-tiene-quien-la-escriba-autor- perez-velasco- andres/?srsltid=AfmBOoqi0Fc4iH8q61U3FXKMhUqD0vY4w_WhesZ8pw9Oqlkg2PjMtjuD

Picontó, T. (1992). Teoría general de la interpretación y hermenéutica jurídica: Betti y Gadamer. Anuario de Filosofía del Derecho, IX, 223-248. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/142224.pdf

Rodríguez, C. (1997). La Decisión Judicial. Bogotá: Siglo de los Hombres Editores. https://www.casadellibro.com/libro-la-decision-judicial-el-debate-hart- dworkin/9789586650045/823713?srsltid=AfmBOoqjS9m2pfUK02rNmqckOQFWUlCGjmyjF OqlAD4JHt5Rfm3j9sLp

Trindade, A. K., & Magalhães, R. (2009). Derecho y Literatura: acercamientos y perspectivas para repensar el derecho. Revista Electrónica del Instituto de Investigaciones Jurídicas y Sociales, Ambrosio Lucas Gioja(4), 164-213. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4358035.pdf

Vega, L. (2015). Introducción a la teoría de la argumentación, problemas y perspectivas. Palestra. https://books.google.com.cu/books/about/Introducci%C3%B3n_a_la_teor%C3%ADa_de_l a_argumen.html?id=36HNDwAAQBAJ&redir_esc=y

Vigo, R. L. (2006). La interpretación (argumentación) jurídica en el Estado de derecho constitucional. Buenos Aires: Editorial Tirant lo Blanch. https://biblioteca.corteidh.or.cr/tablas/33293.pdf

Published

2025-04-21

Issue

Section

Artículo de Reflexión

How to Cite

The legal training process from the current law as literature. (2025). Sophia, 21(1), 1-30. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1439