From Tradition to Experience: Hannah Arendt and the Enigmas of the Present in Human Rights Education
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1461Keywords:
critical culture, human rights, forced disappearance, traditionAbstract
From the fall of the great paradigms arises the “shock of reality” (“astonishment” at “the indescribable horror, not the beauty, that marks contemporary experience). The action that produces war, terror and horror, in addition to other forms of dispossession of life, which, although it may seem senseless, demand their explanation, more or less plausible, through the revision of our own philosophical and political tradition. For this reason, we need to equip and prepare ourselves, conceptually and methodologically, to revise our concepts and meanings. Naturally, the assumption of this task demands an exercise of collective thought that refuses the old hostility of the philosopher and the jurist towards the concrete, resolutely facing the “enigmas of present experience”. It is no coincidence that Hannah Arendt (in addition to Weil, Benjamin, Adorno, Horkheimer, Marcuse, Neumann, Foucault) tear us away from the realm of abstraction, throwing us into the vicissitudes of reality. and its extreme situations. This article thus presents a call for new forms of reflection and political orientation on the present, and a proposal for thinking and practicing philosophy of human rights, particularly in contexts of violence and the disqualification of life.References
Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Península. https://books.google.com.cu/books/about/Entre_el_pasado_y_el_futuro.html?id=leimAAAACAAJ&redir_esc=y
Arendt, H. (1998). Crisis de la República. Taurus. https://books.google.com.cu/books/about/Crisis_de_la_Rep%C3%BAblica.html?id=kh9lnQAACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Attali, J. (1995). Ensayo sobre la economía política de la música. Siglo XXI. https://books.google.com.cu/books?id=TSABbRncdAsC&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento. Herder. https://books.google.com.cu/books/about/Una_herencia_sin_testamento_Hannah_Arend.html?id=3fFFEQAAQBAJ&redir_esc=y
Benjamin, W. (1971). Angelus novus. Edhasa. https://books.google.com.cu/books/about/Angelus_novus.html?id=5ohDAAAAYAAJ&redir_esc=y
Campillo, N, (2013). Hannah Arendt: lo filosófico y lo político. Universitat de València. https://www.casadellibro.com/libro-hannah-arendt-lo-filosofico-y-lo-politico/9788437089836/2240543?srsltid=AfmBOoq3XJvY2A0ZF-uYQiaWIRpp52dTXWRTQwtVz3PPF81-2arPPngM
Campillo, N. (2002). Comprensión y juicio en Hannah Arendt. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 26, 125–140. https://revistas.um.es/daimon/article/view/11911
Catalán, J. (2014). “Hannah Arendt: pensar la política después de Auschwitz; pero, ¿cómo?”. Realidad: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 139, 105-152. https://acortar.link/49bzJW
Clua, M. (2019). “La metáfora en Hannah Arendt: pensamiento, comprensión y constelaciones”. Alfa: revista de la Asociación Andaluza de Filosofía, 35, 497-511. https://acortar.link/iMogpy
Comisión de la Verdad, (2022). “Cifras de la Comisión de la Verdad presentadas junto con el Informe Final” (informe, 11 de julio de 2022, https://acortar.link/5uCrjq)
Courtine-Denamy, S. (1997). Tres mujeres en tiempos sombríos: Edith Stein, Hannah Arendt, Simone Weil o Amor fati, amor mundi. Edaf. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=95432
de Assis, M. (2009). “Hannah Arendt: notas para pensar la crisis de la educación contemporánea”. Contextos: Estudios de humanidades y ciencias sociales, 21, 145-156. https://acortar.link/Jc1cPl
Di Pego, A. (2010). “Modernidad, filosofía y totalitarismo en Hannah Arendt”. Páginas de Filosofía, 13, 35-57. https://acortar.link/tlR19F
Forti, S. (2008). El totalitarismo: una trayectoria de una idea límite. Herder. https://www.jstor.org/stable/j.ctvt9k506
Fuster, Á. (2016). Pensamientos sobre responsabilidad y educación: un perfil de Hannah Arendt como educadora. Lectora: Revista De
Dones I Textualitat, 22, 129–144. https://revistes.ub.edu/index.php/lectora/article/view/Lectora2016.22.12
Honkasalo, J. (2009). “La actual crisis de los derechos humanos a la luz del pensamiento de Hannah Arendt”. Revista Pléyade, 4m 91-117. https://acortar.link/iYxTXa
Infobae, (2023). “Dieron a conocer la cifra de desaparecidos en Colombia: es mayor de lo que se había calculado” (informe, 02 de febrero de 2023, https://acortar.link/aOvUVp)
Innerarity, D. (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutenberg. https://books.google.com.cu/books/about/La_sociedad_del_desconocimiento.html?id=vdKX0AEACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Jaspers, K. (1990). La Filosofía. Fondo de Cultura Económica.
Jurisdicción Especial para la Paz. (2024). Jurisdicción Especial para la Paz | JEP. https://www.jep.gov.co/JEP/Paginas/Jurisdiccion-Especial-para-la-Paz.aspx
Kuhn, T. (2007). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/tpm/wp-content/uploads/sites/210/2023/03/La-estructura-de-las-revoluciones-cientificas-TK_compressed.pdf
La Torre, M. (2016). Contra la tradición. Perspectivas sobre la naturaleza del derecho. Universidad Externado de Colombia. https://www.jstor.org/stable/j.ctv1503hzj
Lafer, C. (1994). La reconstrucción de los derechos humanos. Un diálogo con el pensamiento de Hannah Arendt. Fondo de Cultura Económica. https://www.fcede.es/site/es/libros/detalles.aspx?id_libro=961
Leal-Granobles, Y. (2023). Hannah Arendt: pensar entre el pasado y el futuro. Estudios de Filosofía, 68, 195-216. https://doi.org/10.17533/udea.ef.352171
Martínez, M. (2011). Biopolítica de los derechos humanos: un acercamiento desde el pensamiento de Hannah Arendt”. En-claves del pensamiento, 9, 25-39. https://acortar.link/4rM4LX
Orrico, J. (1997). “Política y Educación: Hannah Arendt”. Catedra Nova, 5, 23-42. https://acortar.link/hGe1O6
Paredes, D. (2018). “La cuestión de la violencia en la crítica de Hannah Arendt a Karl Marx”. Revista de estudios sociales, 63, 20-28. https://acortar.link/tehqhJ
Popper, K. (1972). “La lógica de la investigación científica”. En K. Popper, T. Adorno, R. Dahrenddorf, J. Habermas, H. Albert y H. Pilot (autores), La disputa del positivismo en la sociología alemana (P. 101-119). Tecnos. https://raularagon.com.ar/biblioteca/libros/Popper%20Karl%20-%20La%20Logica%20de%20la%20Investigacion%20Cientifica.pdf
Ruiz Gutiérrez, A. M. (2025). Una crítica a la Crítica: pensar lo nuevo, «sin barandillas» (Hannah Arendt). Estudios de Derecho, 82(179). https://revistas.udea.edu.co/index.php/red/article/view/356098
Sánchez, N. (2021). Hannah Arendt: la filosofía frente al mal. Alianza. https://books.google.com.cu/books/about/Hannah_Arendt_La_filosof%C3%ADa_frente_al_ma.html?id=qrIkEAAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Torregroza, E. J. (2009). La deconstrucción del concepto de filosofía política en el pensamiento de Hannah Arendt. Isegoría, 40, 135–148. https://doi.org/10.3989/isegoria.2009.i40.649
Urabayen, J. (2016). Comprender la realidad: pensar y actuar en Arendt. Contrastes: revista internacional de filosofía, 21(1), 149-164. https://revistas.uma.es/index.php/contrastes/article/view/2314
Verdross, A. (1962). “El derecho a la luz de la filosofía de la existencia”. En A. Verdross, La Filosofía del Derecho del Mundo Occidental. Visión panorámica de sus fundamentos y principales problemas (p. 342-354). Centro de Estudios Filosóficos de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

