Educational outcomes in critical reading and victimization: A spatial econometric model for Colombian municipalities
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1500Keywords:
educational evaluation, educational outcomes, victimization, spatial econometricsAbstract
The relationship between educational outcomes and violence remains an ongoing debate in educational policy. This paper seeks to establish whether significant spatial effects exist in the relationship between victimization risk—that is, the risk of human rights violations or international humanitarian law violations—and municipal educational outcomes in critical reading. The mean scores on standardized tests at the municipal level were used as the outcome variable, and the municipal victimization risk index and the initial ability group of 1,119 Colombian municipalities for the 2019 and 2021 data points were used as explanatory variables of interest. To do this, spatial dependence tests were initially performed on the dependent variable, the independent variables, and the error term. Subsequently, using an instrumental variable approach, an econometric model was proposed that includes spatial lags in the independent variable of victimization risk and in the error term. The results show statistically significant spatial effects. Additionally, it was found that a unit increase in the victimization risk index in a municipality's neighborhood is associated with a reduction of -3.9 and -5.6 in critical reading scores, respectively, for 2019 and 2021. Furthermore, it was found with statistical significance that the lower the initial ability group a municipality belongs to compared to the highest category called "Cities," the intermunicipal gaps in critical reading scores tend to widen.References
Anselin, L., y Rey, S. (2014). Modern spatial econometrics in practice: A guide to GeoDa, GeoDaSpace and PySAL. GeoDa Press LLC.
Arrow, K. (1970). The Organization of Economic Activity: Issues Pertinent to the Choice of Market Versus Non-Market Allocation. En The Analysis and Evaluation of Public Expenditures: The PPB System (Vol. 1).
Bonet, J. (2006). Desequilibrios regionales en la política de descentralización en Colombia.
Bonet-Morón, J. (2004). Descentralización fiscal y disparidades en el ingreso regional: La experiencia colombiana. Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional, 49. https://www.banrep.gov.co/es/descentralizacion-fiscal-y-disparidades-el-ingreso-regional-experiencia-colombiana
Caballero-León, L. M. (2020). Comprensión de la Violencia Escolar en Colombia. Pensamiento y Acción, 29, 105-120. https://doi.org/10.19053/01201190.n29.2020.12101
Cárdenas Giler, D. X., Wilches Medina, A. M., Carrillo Vera, S. P., y Martillo Avilés, C. N. (2023). Métrica de calidad para entornos educativos. RECIMUNDO, 7(1), 445-455. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(1).enero.2023.445-455
Cassany, D. (2017). Aproximaciones a la lectura crítica: Teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 32. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275
De Zubiría, J. (2018). ¿Memorizar o pensar? Entrevista en el colombiano [VIDEOBLOG Julián De Zubiría]. https://www.youtube.com/watch?v=vUYE-Lhapk8
Departamento Nacional de Planeación. (2022). Informe de resultados. MDM 2021. https://portalterritorial.dnp.gov.co/AdmInfoTerritorial/MenuInfoTerrEstMDM
Fergusson Talero, L., Ibáñez Londoño, A. M., y Riaño Rodríguez, J. F. (2015). Conflict, educational attainmnet and structural transformation: «La Violencia» in Colombia. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/8609
Galvis, L., y Meisel, A. (2011, septiembre 29). Persistencia de las desigualdades regionales en Colombia: Un análisis espacial. Banco de la República (banco central de Colombia). https://www.banrep.gov.co/es/persistencia-las-desigualdades-regionales-colombia-analisis-espacial
Giraldo, C. (2009). Finanzas Públicas en América Latina: La Economía Política (Desde abajo). https://www.academia.edu/9468226/Finanzas_P%C3%BAblicas_en_Am%C3%A9rica_Latina_La_Econom%C3%ADa_Pol%C3%ADtica
Guerrero, P. A. G. (2014). Finanzas públicas y desigualdad fiscal en los municipios de Boyacá, 1985-2010. APUNTES DEL CENES, 33(57), 177. https://doi.org/10.19053/22565779.2908
Hodge, E. (2025). La ley antiterrorista chilena: Análisis crítico a la luz de la seguridad. Revista chilena de derecho y ciencia política, 16, 12. Epub 30 de agosto de 2025. https://dx.doi.org/10.7770/rchdcp-v16n1-art469
ICFES. (2022). Acerca del examen Saber 11°. Examen Saber 11°. https://www.icfes.gov.co/web/guest/acerca-del-examen-saber-11%C2%B0
Jaramillo, M. L. (2012). Ambientes educativos y territorios del miedo en medio del conflicto armado: Estudio sobre escuelas del Bajo y Medio Putumayo. Revista Colombiana de Educación, 62, 21-39.
Melo-Becerra, L. A., Hahn-de-Castro, L. W., Ariza-Hernández, D. S., y Carmona-Sanchez, C. O. (2016). El desempeño municipal en el sector educativo: Un análisis a partir de una función multiproducto. Banco de la República. https://doi.org/10.32468/dtseru.243
Musgrave, R. A. (1959). The Theory of public finance. McGraw-Hill.
Oates, W. (2011). Fiscal Federalism (1.a ed.). Edward Elgar Publishing limited.
Pérez Caicedo, C., Cuastumal Meneses, L., Obando Guerrero, L. M., y Hernández Narváez, E. D. L. (2020). Factores socioambientales de la violencia urbana y la convivencia escolar: Panorama de tres instituciones educativas en Pasto (Colombia). Territorios, 43, 1-22. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/territorios/a.7356
Restrepo-Botero, D. I. (1992). Descentralización y Neoliberalismo (Balance de un proceso). (1.a ed.). Fondo Editorial CEIR - REALIDAD MUNICIPAL.
Rodríguez, J. A. (2014). Constitución fiscal y disparidades regionales en el desarrollo económico: Una exploración de los casos de Colombia, Canadá y España (1.a ed.). Universidad Nacional de Colombia Facultad de Ciencias Económicas. http://www.fce.unal.edu.co/pec/196-ceditorial/catalogo/h-economia-financiera/1841-constitucion-fiscal-y-disparidades-regionales-en-el-desarrollo-economico.html
Samuelson, P. A. (1954). The Pure Theory of Public Expenditure. The Review of Economics and Statistics, 36(4), 387. https://doi.org/10.2307/1925895
Siabato, W., y Guzmán-Manrique, J. (2019). La autocorrelación espacial y el desarrollo de la geografía cuantitativa. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 28(1), 1-22. https://doi.org/10.15446/rcdg.v28n1.76919
Soja, E. (2014). En busca de la Justicia Espacial (1.a ed.). Tirant Humanidades.
Tamayo Martínez, N., Rincón Rodríguez, C. J., De Santacruz, C., Bautista Bautista, N., Collazos, J., y Gómez–Restrepo, C. (2016). Problemas mentales, trastornos del afecto y de ansiedad en la población desplazada por la violencia en Colombia, resultados de la Encuesta Nacional de Salud Mental 2015. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45, 113-118. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2016.09.004
Unidad para la Atención y Reparación Integral a las Víctimas. (2023). Índice de Riesgo de Victimización 2022. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/medicion-del-indice-de-riesgo-de-victimizacion/75285
Vargas, J.-F., Gamboa, L., y García, V. (2013). Efecto Indirecto de la Violencia sobre la Equidad en Educación. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/8990545/Efecto+Indirecto+de+la+Violencia+sobre+la+Equidad+en+Educaci%C3%B3n.pdf/8f0f3ca9-e0d9-e941-50f6-4c46a15cefd7?t=1660310966005
Vera Márquez, Á. V., Palacio Sañudo, J. E., y Patiño Garzón, L. (2015). Población infantil víctima del conflicto armado en Colombia. Dinámicas de subjetivación e inclusión en un escenario escolar. Perfiles Educativos, 36(145). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.145.45916
Williamson, J. (1990). What the Washington Consensus Means by Policy Reform. En Latin American adjustment: How much has happened? Institute for International Economics. https://www.worldcat.org/title/latin-american-adjustment-how-much-has-happened/oclc/21329124
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

