The impossibility of education in colombia to be a peace builder: a look from the critical thinking of Franz Hinkelammert

Authors

  • Jaime Alexander Moreno Gómez Universidad Industrial de Santander Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1508

Keywords:

economy, education, neoliberalism, peace, rationality, Hinkelammert

Abstract

This reflection article seeks to problematize the socially accepted and politically instrumentalized claim that education is a privileged tool for achieving peace in Colombia. For decades and given the Colombian armed conflict, solutions to the war have been sought, and responsibilities have been assigned that are sometimes not critically thought of. One of them is the call for education to promote, build and train agents of peace. But it must be questioned whether education can really fulfill this task, or rather, due to its rationality and praxis, contributes to maintaining a society where rivalry and selfishness prevail. This analysis is made through the study of Franz Hinkelammert's critical theory, which shows that such impossibility is due, first of all, to the fact that the rationality of education in Colombia is subsidiary to neoliberal economic rationality. In order to establish this theory, discourses, laws and socially accepted academic practices will be cited, reaching the conclusion that a different orientation of educational imaginings and their rationality is needed if education is to be a privileged means to achieve peace.

Author Biography

  • Jaime Alexander Moreno Gómez, Universidad Industrial de Santander
    PhD in Philosophy from the Industrial University of Santander. Email: morenofilosofo@gmail.com

References

Bonilla, L., & Galvis, L. (2012). Profesionalización docente y calidad de la educación escolar en Colombia. Revista ESPE - Ensayos sobre Política Económica, 30(68), 116-163. https://doi.org/10.32468/Espe.6803

Guarín, A., Medina, C., & Posso, C. (2018). Calidad, cobertura y costos ocultos de la educación secundaria pública y privada en Colombia. Revista Desarrollo y sociedad, 81, 61-114. https://doi.org/10.13043/dys.81.2

Hinkelammert, F. J. (1967). Economía y revolución. Editorial el pacífico.

Hinkelammert, F. J. (1970). Ideologías del desarrollo y dialéctica de la historia. Ediciones nueva universidad. https://books.google.com.cu/books/about/Ideolog%C3%ADas_del_desarrollo_y_dial%C3%A9ctica.html?id=SZawAAAAIAAJ&hl=en&redir_esc=y

Hinkelammert, F. J. (1971). Fetichismo de la mercancia, del dinero y del capital. (La crítica marxista de la religión). Centro Crítico Universitario. Cuadernos de la Realidad Nacional (CEREN), 9, 1-34. https://coleccion.uca.edu.sv/files/original/1dcc15c0ceda7d4b7850a1be37245d6870cce64d.pdf

Hinkelammert, F. J. (1972). Dialéctica del desarrollo desigual. (1a edición.). Ediciones universitarias de Valparaiso. https://books.google.com.cu/books/about/Dial%C3%A9ctica_del_desarrollo_desigual.html?id=-yvpnQAACAAJ&redir_esc=y

Hinkelammert, F. J. (1977). Las armas ideológicas de la muerte. (Primera edición.). Editorial Universitaria Centroamericana. EDUCA. https://coleccion.uca.edu.sv/s/franz-hinkelammert/media/13669

Hinkelammert, F. J. (1981). Socialdemocracia y Democracia cristiana: Las reformas y sus limitaciones. (Biblioteca «P. Florentino Idoate. S.J.»). Universidad Centroamericana José Simeón Cañas. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/xmlui/handle/CLACSO/272302?show=full

Hinkelammert, F. J. (1984). Crítica a la razón utópica. Departamento Ecuménico de investigaciones (DEI). https://www.pensamientocritico.info/libros/libros-de-franz-hinkelammert.html?download=19

Hinkelammert, F. J. (1987). Democracia y totalitarismo. Departamento Ecuménico de investigaciones (DEI).

Hinkelammert, F. J. (1988). La teología del imperio. Revista Pasos, 21. https://www.pensamientocritico.info/articulos-1/franz-hinkelammert1/la-teologia-del-imperio.html

Hinkelammert, F. J. (2006). El sujeto y la ley. El retorno del sujeto reprimido. (2da edición.). Editorial Caminos. https://coleccion.uca.edu.sv/files/original/950d0d5233a033ccdfac39eb3101ef59f718df7f.pdf

Hinkelammert, F. J. (2007). Hacia una crítica de la razón mítica. El laberinto de la modernidad. Ed. Arlekín. https://www.pensamientocritico.info/index.php/libros/libros-de-franz-hinkelammert?download=1:critica-de-la-razon-mitica

Hinkelammert, F. J. (2020). Cuando Dios se hace hombre, el ser humano hace la modernidad. Ed. Arlekín. https://www.pensamientocritico.info/libros/libros-de-franz-hinkelammert/espanol.html?download=79:cuando-dios-se-hace-hombre-el-ser-humano-hace-la-modernidad-critica-de-la-razon-mitica-en-la-historia-occidental&start=20

Hinkelammert, F. J., & Mora, H. (2005). Hacia una economía para la vida. Departamento Ecuménico de investigaciones (DEI). https://irp.cdn-website.com/5be65b2b/files/uploaded/FranzHinkelammertpdf-hacia-final.pdf

Jiménez, W., Arenas, W., & Bohorquez, N. (2024). Comprensión del homicidio en las ciudades capitales colombianas. Un estudio de vulnerabilidad. Latin American Research Review, 59, 19-38. https://doi.org/10.1017/lar.2023.46

Lucio, R. (1989). Educación y pedagogía, enseñanza y didáctica: Diferencias y relaciones. Revista de la Universidad de la Salle, 17, 35-46. https://revistauls.lasalle.edu.co/files-articles/ruls/vol1989/iss17/3/fulltext.pdf

Maldonado, M. Á. (2010). Currículo con enfoque en competencias. Ecoe ediciones.

MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencia. MEN.

OREALC/UNESCO. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe. Ediciones Imbunche. https://www.researchgate.net/publication/321275104_Situacion_Educativa_de_America_Latina_y_el_Caribe_Hacia_la_educacion_de_calidad_para_todos_al_2015

Petro, G. (2022). Palabras del presidente de la República Gustavo Petro Urrego, al tomar posesión como jefe de estado. GOV.CO. https://www.cancilleria.gov.co/newsroom/news/palabras-presidente-republica-gustavo-petro-urrego-tomar-posesion-jefe-estado

PRC. (2017). Decreto Ley 882 de 2017. Por el cual se adoptan normas sobre la organización y prestación del servicio educativo estatal. PRC http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-388354_recurso_1.pdf

Santos, J. M. (2016). Discurso en el Foro Nacional por la Educación (Transcripción). GOV.CO. https://www.presidencia.gov.co/discursos/Santos/2016/foronacionaleducacion

Silva-García, G., Pérez-Salazar, B., & González-Monguí, P. E. (2025). La Paz Total. ¿El crimen sí paga? Percepciones del Conflicto y la Negociación en Colombia. Revista chilena de derecho y ciencia política, 16, 02. Epub 15 de abril de 2025.https://dx.doi.org/10.7770/rchdcp-v16n1-art467

Uribe, A. (2006). Intervención en el Congreso de la República. (Transcripción). GOV.CO. https://www.presidencia.gov.co/discursos/Uribe/2006/congreso

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artículo de Reflexión

How to Cite

The impossibility of education in colombia to be a peace builder: a look from the critical thinking of Franz Hinkelammert. (2025). Sophia, 21(1), 1-22. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1508