Literacy in coexistence and citizenship: A documentary review of citizen education for the resolution of violence and socio-cultural conflict

Authors

  • Víctor Hugo Garcés Universidad Distrital Francisco José de Caldas Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874

Keywords:

citizenship, education for citizenship, school coexistence, school violence, conflict processing

Abstract

This article explores the relationship between citizenship training and school coexistence. Based on a documentary tracking, the trends that guide research on this relationship were defined. As a result of this qualitative methodology, of an interpretative order, it was possible to trace the different approaches that address education in citizen coexistence.

Author Biography

  • Víctor Hugo Garcés, Universidad Distrital Francisco José de Caldas
    Magíster en Comunicación-Educación, Licenciado en Educación Básica en Ciencias Sociales y Docente de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, adscrito al grupo de investigación Derechos Humanos en la Escuela (DHELE). Correo:  vhgarces.edu@gmail.com

References

Caballero, L. (2015). La formación ciudadana en la" Bogotá Humana" (2012-2014) en el contexto de las políticas públicas nacionales de educación. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 101-122.

Bogoya, N. y Santana C. (2013). Hacia una pedagogía para la ciudadanía. Revista Infancias Imágenes, 5 (1), 24-27.

Gómez, J. y Cabrera, M. (2005). Las competencias ciudadanas en el contexto de Bogotá como ciudad educadora. Revista Enunciación, 10 (1), 40-46.

Guerra, L. (2014). Prácticas democráticas en la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 1 (1), 33-44.

Herrera, M., Pinilla, A., Díaz, C. e Infante, R. (2005). La construcción de cultura política en Colombia: proyectos hegemónicos y resistencias culturales. Bogotá D. C.: UPN.

Huertas, O. (2016). Incidencia de la educación desde un paradigma complejo en la formación de ciudadanos/as. Revista Ciudad Paz-ando, 8 (2), 125-139.

IPAZUD (2009). Derechos y Deberes Ciudadanos: entre la ciudad y la escuela. Revista Ciudad paz-ando, 2 (2), 79-98.

Muñoz, P., Gamboa, A. y Urbina, J. (2014). Deberes ciudadanos y diversidad cultural: comprensión de los discursos de estudiantes y docentes desde la alteridad y la subjetividad. Revista Infancias imágenes, 13 (2), 23-32.

Pinilla, A. y Torres, J. (2006). De la educación para la democracia a la formación ciudadana, una década de incertidumbres. Bogotá: UPN – IDEP.

Puig, M y Morales, J. (2010). Los proyectos de innovación educativa y el desarrollo de la educación para la ciudadanía. Revista Infancias imágenes, 9 (1), 29-39.

Published

2020-01-30

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Literacy in coexistence and citizenship: A documentary review of citizen education for the resolution of violence and socio-cultural conflict. (2020). Sophia, 16(1), 4-18. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874