About reforms to education and the need for vindication of the plurality

  • Bibiana Vélez Medina (E) PhD. en Ciencias de la Educación. Mg. en Educación y Actual Vicerrectora Académica de la Universidad La Gran Colombia
Keywords: Education, plurality, Filosophy

Abstract

This article is the result of a series of reflections raised following the last Doctoral seminar Philosophy of Education , directed by Dr. Guillermo Hoyos Vásquez before his death in January 2013. This initial version , served as a key input for the writing the first chapter of Reflections text for Education without Resonance : Crisis unnoticed , published by Ediciones Sin Nombre of Mexico and the Technological University of Pereira , 2014 ( Cf. Vélez & Orozco, 2014 . ) .  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brunner, J. J. (1995). Educación Superior en América Latina: una agenda de problemas, políticas y debates en el umbral del año 2000. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

De Soussa Santos, B. (1994). De la mano de Alicia. Porto: Afrontamento.

De Soussa Santos, B. (2004). La Universidad del Siglo XXI: por una reforma democrática y emancipadora de la Universidad. Bogotá: Corporación viva la ciudadanía.

De Zubiría, S. (2007). Universidad, crisis y Nación en América Latina. Revista de estudios sociales. Otras voces., 148-157.

Derridá, J. (1997). Las pupilas de la Universidad. El principio de razón y la idea de universidad. Barcelona: Proyecto A. Edición digital en Derridá en Castellano.

Hoyos, G. (2007). Borradores para una filosofía de la educación. Bogotá: Siglo del hombre editores.

Hoyos, G. (2010). La idea de universidad: Wilhelm von Humboldt y la educación superior en Colombia. Coloquio “Los hermanos Von Humboldt y su impacto en Colombiaâ€. Bogotá: Universidad Javeriana.

Hoyos, G. (2012). La Universidad Latinoamericana para democratizar la democracia. CLACSO.

Lozano G., C. (24 de Agosto de 2011). El ejemplo de Chile: movilización contra el mercado. Semanario Voz.

MANE. (31 de octubre de 2012). Movimiento estudiantil en Colombia. Recuperado el 8 de noviembre de 2012, de http://estudiantescolombia.wordpress.com/2012/10/31/16-a-18-de-noviembre-en-bogota-vi-plenario-nacional-de-la-mesa-amplia-nacional-estudiantil-y-ii-encuentro-social-y-popular/#more-406

Nietzsche, F. (2000). Sobre el porvenir de nuestras instituciones educativas. Barcelona: Tusquets.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Buenos Aires: Katz Editores.

Rocca, D. (21 de junio de 1918). Manifiesto Liminar: la juventud argentina de Córdoba a los hombres libres de Sudamérica. Córdoba, Argentina.

Vega C., R. (29 de junio de 2012). Movimiento estudiantil en Colombia. Recuperado el 8 de noviembre de 2012, de http://estudiantescolombia.wordpress.com/2012/06/29/las-nuevas-tecnologias-y-la-mercantilizacion-del-proceso-educativo/#more-381

Vélez, B., & Orozco , C. (2014). De la educación a la lengua: los fines y los medios. México: Ediciones sin nombre.

How to Cite
Vélez Medina, B. (1). About reforms to education and the need for vindication of the plurality. Sophia, 10(2), 246-252. Retrieved from https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/258
Section
Artículo de Reflexión