Social environments and their relation to conflict and school violence in the cities of Armenia and Manizales, Colombia
Abstract
This article aims to describe how social environments (family, neighborhoods and school) are associated with problems related to school violence in state educational institutions of the cities of Manizales and Armenia. With a quantitative approach, cross-sectional design and descriptive scope, 500 surveys were applied to students in grades sixth to eleventh, and 30 to teachers and coordinators. The results show that residential and school social environments have remarkable variations in the two capitals. In Manizales, the neighborhood environments have a great exposure to psychoactive substances sales and consumption, soccer hooligan gangs and armed personnel; in Armenia, violent or addictive dynamics.Downloads
References
Beltrán, Y.; Torrado, O. y Vargas, C. (2016). “Prevalencia del Hostigamiento Escolar en las Instituciones Públicas de Bucaramanga-Colombiaâ€, Revista Sophia (Colombia), vol. 12, núm. 2, julio-diciembre, pp. 173-186.
Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar, Bogotá: Taurus – Universidad de Los Andes.
Defensor del Pueblo de España. (1999). Informe del defensor del pueblo sobre violencia escolar. Disponible en: http://passthrough.fw-notify.net/download/268287/http://www.conflictoescolar.es/wp-content/uploads/2011/07/INFORME-DEL-DEFENSOR-DEL-PUEBLO-1999.pdf.
Defensor del Pueblo de España-UNICEF (2007). “Violencia Escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006â€. (Nuevo estudio y actualización del informe 2000). Disponible en: http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf.
Del Barrio, C., Gutiérrez, H., Barrios, A., van der Meulen, K. y Granizo, L. (2005). “Maltrato por abuso de poder entre escolares. ¿De qué estamos hablando?â€. Disponible en: http://www.researchgate.net/publication/230628571_Del_Barrio_Gutirrez_Barrios_van_der_Meulen__Granizo_Maltrato_por_abuso_de_poder_entre_escolares_de_qu_estamos_hablando.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística-DANE- (2011). “Encuesta de convivencia escolar y circunstancias que la afectan para estudiantes de 5o a 11o de Bogotáâ€. Disponible en: http://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/formulario_ConvivenciaEscolar_2011.pdf
Galtung, J. (1999). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación y resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia, Colección Red Gernika núm. 6, Bilbao: Bakeaz y Gernika Gogoratuz.
González, E. y Martínez, L. (2012). Convivencia, conflicto y violencia escolar en las instituciones educativas públicas en Armenia Quindío en el año 2012, Armenia: Universidad del Quindío. Tesis para optar el título de trabajadora social.
González, F. et al. (1993). Violencia en la Región Andina. El caso de Colombia, Bogotá: CINEP-APEP.
Jiménez, F. (2011). Racionalidad pacífica. Una Introducción de los Estudios para la Paz. Colección Paz y Conflictos, Madrid: Dykinson.
Moreno, J. (1998). “Comportamiento Antisocial en los Centros Escolares: Una Visión desde Europaâ€, Revista Iberoamericana de Educación (España), núm. 18, septiembre-diciembre, pp.189-206.
Olweus, D. (1993). “La intimidación en la escuela: Lo que sabemos y lo que podemos hacerâ€, Oxford: Blackwell Publishers. (Publicado en español en 1997 como Conductas de acoso y Amenaza Entre Escolares. Madrid: Ediciones Morata). Disponible en: http://www.acosomoral.org/pdf/Olweus.pdf.
Organización Mundial de la Salud OMS (s.f.). “Informe mundial sobre la violencia y la saludâ€. Sinopsis. Ginebra. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/67411/1/a77102_spa.pdf.
Pintus, A. (2005). “Violencia en la escuela: compartiendo la búsqueda de solucionesâ€, Revista Iberoamericana de Educación (España), núm.37, enero-abril, pp.117-34.
Rex, J. (1985). El conflicto social. Un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI Editores.
Rigby, K. (2007). “Bullying in schools and what to do about itâ€. Disponible en:http://www.educationengland.org.uk/articles/rev04rigby.html.
Smith, P.; Morita, Y.; Junger-Tas, J.; Olweus, D.; Catalano, R. y Slee, P. (1999). The nature of school bullying: A cross-national perspective, London: Routledge.
Sullivan, K.; Cleary, M. y Sullivan, G. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria. El acoso escolar cómo se presenta y cómo afrontarlo, Barcelona: Ediciones CEAC.
Valencia, L. y Lugo, L. (2013). Convivencia, conflicto y violencia escolar en las instituciones educativas privadas en Armenia Quindío en el año 2012, Armenia: Universidad del Quindío. Tesis para optar el título de trabajadora social.
Vergara, N. (2012). Convivencia, conflicto y violencia escolar en el primer semestre del año 2012, en la institución educativa Baudilio Montoya del municipio de Calarcá (Quindío), Armenia: Universidad del Quindío. Tesis para optar al título de Trabajadora Social.
Weber, M .(2005). Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.
Zurita, U. (2015). “La violencia escolar desde los medios de comunicación y el poder legislativo en Méxicoâ€. Revista Sophia (Colombia), vol. 11, núm. 1, enero-junio, pp. 81-93.
Creative Commosn Licence 4.0