School environments: spaces for recognition and respect for diversity

  • Indira Carolina Arias Vinasco Normalista Superior, Magíster en Ciencias Sociales de la Universidad de Caldas, docente de didáctica de las Ciencias Sociales y Práctica pedagógica investigativa de la Escuela Normal Superior del Quindío, Integrante de grupo Gippen (Grupo de investigación de prácticas pedagógicas de la Escuela Normal Superior del Quindío).
Keywords: School environments, learning, school coexistence, education

Abstract

This article reflects an analysis of the importance of planned school environments, which allow the construction of relationships that strengthen school coexistence; the role of the teacher as a companion in the process of scientific learning; and the construction of citizenship. This was done with 33 students from eleventh grade in a state high school whose pedagogical model is active urban school in the city of Armenia (Quindío province). The objective was framed in proposing school environments of interaction and communication through the methodological strategy of participatory action research (IAP), which allowed to recognize diversity and improve coexistence among the students (who were the) subject of study. The study made it possible to identify what is reflected by the realities of the students both inside and outside the institution, as well as the challenges faced by teachers in order to create propitious school environments in the construction of a school from and for otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Mexico : Trillas .

Bauman, Z. (2005). Identidad. Buenos Aires: Losada.

Cano, M. I., & Lledo, Ã. (1995). Espacio, cominicación y aprendizaje. Sevilla: Diada Editorial S.L.

Chaparro, C. (1995). El ambiente educativo: condiciones para una práctica educativa innovadora. Tunja. : CINDE-UPTC.

Chaux, E. (2003). Agresión reactiva instrumental y el ciclo de la violencia . Revista de estudios sociales, 47 - 58.

Chaux, E. (2004). Competencias ciudadanas. De los estándares al aula . Bogotá : Uniandes .

Dewey, J. (1894). Carta de Jhon Dewey a Alice Dewey . Illinoins: Morris Library.

El Congreso de Colombia.(2013). Ley 1620 de 2013. Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. Bogotá: El Congreso.

Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bakeaz. Centro Documentación Estudios para la Paz.

Goleman, D. (2012). Inteligencia emocional. España: Kairos.

Gómez, F. (2016). Constitución Política de Colombia Anotada (34 ed.). Bogotá: Leyer.

Hall, S y du Gay, P. (1996). Cuestiones de identidad . Buenos Aires, Madrid: Amorrourtu.

Martín Barbero, J. (febrero de 2002). Jóvenes: comunicación e identidad. Pensar Iberoamérica(0).

MEN. (2004). Formar en ciencias !El desafio¡ lo que necesitamos saber y saber hacer . Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

MEN. (2013). Guía 49. Guías pedagógicas para la convivencia escolar. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Novak, J. (1988). Aprendiendo a aprender . Barcelona : Martínez Roca.

Ospina, H. (1999). Educar, el desafío de hoy: construyendo posibilidades y alternativas. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York: International Universities Press.

Raichvarg, D. (1994). La educación relativa al ambiente: Algunas dificultades para la puesta en marcha. Memorias Seminario Internacional. La Dimensión Ambiental y la Escuela, 2-28.

Vygotski, L. (1979). El desarrollo de los procesos sicológicos superiores . Buenos aires : Grijalbo.

Published
2018-07-31
How to Cite
Arias Vinasco, I. C. (2018). School environments: spaces for recognition and respect for diversity. Sophia, 14(2), 84-93. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.852
Section
Artículos de investigación