Teaching citizenship: new demands on schools

Keywords: citizenship, curriculum, school, democratic training

Abstract

Today, schools, especially at the initial and basic education levels, are required to have a curriculum that guarantees citizenship training in a cross-cutting and meaningful manner. The central objective of this study is to understand how the curricular intentionality of citizenship training is undermined by training requirements, the lack of conceptual and didactic elements, and the poor preparation of teachers in this area of education.  From a qualitative approach, teachers of early education from institutions in the city of Bucaramanga, Colombia, participated in structured interviews. It was noted that citizenship training is diluted in educational routines and in the absence of a correspondence between curricular principles and the possibilities for their realization in the family and social environment of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francy Julieth Quiceno Botero, Uniminuto
Estudiante Licenciatura en Pedagogía Infantil
Hector Mauricio Rojas Betancur, Universidad Industrial de Santander
Profesor Titular

References

Arias Maldonado, M. (2019). Educación para la ciudadanía. Revista de libros (21), 1-5. Obtenido de https://www.revistadelibros.com/articulo_imprimible_pdf.php?art=2039&t=blogs

Avendaño Castro, W. R., Paz Montes, L. S., & Parada Trujillo, A. E. (2016). Construcción de ciudadanía: un modelo para su desarrollo en la escuela. Ãgora USB, 16 (2), 359-678.

Barrios, M. (2010). Apuntes sobre familia, comunicación y cambio social. Reflexiones en torno a la obra de Virginia Gutiérrez de Pineda y Gino Germani. Folios (24), 163-179.

Cabra Torres, F. (2014). Evaluación y formación para la ciudadanía. Una relación necesaria. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 177-193. Obtenido de https://bibliotecavirtual.uis.edu.co/login?url=http://search.ebscohost.com

Eurydice. (2012). Citizenship Education in Europe. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency . EACEA P9 Euridyce. <http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice>%5D.

Forero, N. A., & Velásqüez, A. M. (2018). Educación para la ciudadanía mundial en Colombia :Oportunidades y desafíos. Revista Mexicana de Investigacion Educativa, 23(78), 937–961.

Fueyo Gutiérrez, A., Rodríguez Hoyos, C., & Hoeshcmann, M. (2018). Construyendo Ciudadanía Global en Tiempos de Neoliberalismo: Confluencias entre la Educación Mediática y la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91(32.1), 57-68.

Galvis, R., & M., B. (2012). Participación ciudadana: Una mirada desde los jóvenes. Docencia Universitaria, 13 (1), 87 -103.

Martínez Ruiz, V. (2017). Formación ciudadana de docentes del suroccidente colombiano desde una perspectiva participativa. Barcelona: Universitat de Barcelona.

MEN. (2002). Lineamientos curriculares «Educación ética y valores humanos». Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Mosquera Mosquera, C. E., & Rodriguez Lozano, M. N. (2018). Proyecto educativo como fundamento para pensar la subjetividad política desde la cultura escolar. El Ãgora USB, 18 (1), 255-267.

Munar Jaramillo, Y. (2016). Prácticas y saberes sobre ciudadanía en jóvenes escolares: una aproximación desde experiencias escolares y extraescolares con estudiantes de grado décimo del Colegio Francisco Javier Matiz (Tesis). Bogotá: Universidad Distrital.

Novella, A. M., Agud, I., Llena, A., & Trilla, J. (2013). The concept of citizenship constructed by youths who experienced childhood participation. Bordon, 65(3), 65(3), 93–108. Obtenido de https://bibliotecavirtual.uis.edu.co/login?url=http://search.ebscohos

Olivo, M. G. (2019). Educación para la Ciudadanía en Chile. Informacion Tecnologica, 28 (5), 151-164.

Prats, J., Molina-Neira, J., Ruiz, A., & Molina, F. (2017). Análisis de las representaciones e ideas sociales del alumnado en educación para la ciudadanía democrática: ejemplo de mixed-methology desde y para la investigación transdisciplinar. Revista Internacional de Sociología de la Educación (RSE), 6 (1), 1-25.

Quiroz Posada, R. E., & Mesa Arango, A. (2011). Currículo crítico en la formación ciudadana. Educere(52), 620-628.

Ramírez, L. (2018). Desarrollo sociomoral y educación para la paz: construyendo entornos favorables para el desarrollo de competencias para la ciudadanía. Avances en PsicologÃa Latinoamericana, 36 (2), 227-233.

Reguillo, R. (2003). Ciudadanías juveniles en América Latina. Viña del Mar: Última Década.

Torres, L. (2016). Historia reciente en la escuela colombiana: acercamiento a las nociones de memoria, historia y conlicto. Revista Colombiana de Educación, 71, 165-195.

Walter Linne, J. (2018). Nomadización, ciudadanía digital y autonomía. Tendencias juveniles a principios del siglo XXI. Chasqui (137), 39-54.

Published
2020-01-30
How to Cite
Quiceno Botero, F. J., Betancur Lozano, M. J., & Rojas Betancur, H. M. (2020). Teaching citizenship: new demands on schools. Sophia, 16(1), 65-75. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.906
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)