The student vision on institutional evaluation at ICEUABJO
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1494Keywords:
external evaluation, student vision, self-assessment, higher education, institutional evaluationAbstract
Institutional evaluation has been an educational and practical policy that has been implemented in higher education institutions in Mexico. The references, guidelines, techniques and procedures that are developed are determined by bodies and agents external to the educational institutions themselves, even when at the beginning of their methodology, a self-assessment is proposed that allows the people who make up them to locate which aspects are considered optimal and which are subject to improvement. In that sense, those who benefit from these evaluative processes are sometimes not widely considered. Given this, this article gives an account of the visions that students of the Degree in Education Sciences at the Autonomous University “Benito Juárez” of Oaxaca, in Mexico, have regarding the institutional evaluation that is implemented and has been implemented, in the institution itself.References
Alonso, L. E. (2007). Sujeto y Discurso: El Lugar de la Entrevista Abierta en las Prácticas de la Sociología Cualitativa. En Delgado, J. M. y Gutiérrez, J. (Edits.). Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Editorial Síntesis. https://www.academia.edu/40422660/METODOS_Y_TECNICAS_CUALITATIVAS_DE_INVESTIGACION_PDF
Atilano, P. (2020). El Análisis en la Investigación Educativa. En Pérez-Arenas D. (Coord.). Metodología y Didáctica de la Investigación Educativa. De la Problematización a la Integración del Informe. México: ISCEEM. https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2016/01/An%C3%A1lisis-de-contenido-en-investigaci%C3%B3n-educativa-UNMP-UNPA-2003.pdf.pdf
Blaxter, L., Hughes, C., y Tight, M. (2005). Cómo se hace una Investigación. Madrid: Gedisa. https://books.google.com.cu/books/about/C%C3%B3mo_se_hace_una_investigaci%C3%B3n.html?id=HyczEAAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Casanova, M. A. (2002). Manual de Evaluación Educativa. Madrid: La Muralla. https://books.google.com.cu/books/about/Manual_de_evaluaci%C3%B3n_educativa.html?id=rCjlPAAACAAJ&redir_esc=y
Gallegos Zúñiga, Jaime. (2024). El Mercado Integrado Latinoamericano, desafíos pendientes. Revista chilena de derecho y ciencia política, 15, 05.https://dx.doi.org/10.7770/rchdcp-v15n1-art336
Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (2008). Normas de Evaluación para Programas, Proyectos y Material Educativo. México: Trillas. https://granatensis.ugr.es/discovery/fulldisplay/alma991006446689704990/34CBUA_UGR:VU1
Knobel, M. y Lankshear, C. (2003). Maneras de Saber: Tres Enfoques para la Investigación Educativa. Morelia: UPN. Maneras de Saber: Tres Enfoques para la Investigación Educativa https://s0f5cfeac60172a5f.jimcontent.com/download/version/1377462319/module/5978436857/name/Manerasdesaber.pdf
McDonald, B. (1985). La Evaluación y el Control de la Educación. En Gimeno Sacristán J. y Pérez Gómez A. (Comps.). La Enseñanza, su Teoría y su Práctica. Madrid: Akal/Universitaria. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro%3Fcodigo%3D304419&ved=2ahUKEwiHxZ-m7NqQAxUUSjABHV6mJkgQFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw0uW0wr86c276QUjX8GqQWz
Stake, R. (2005). Investigación con Estudio de Casos. Madrid: Morata. https://books.google.com.cu/books/about/Investigaci%C3%B3n_con_estudio_de_casos.html?id=gndJ0eSkGckC&source=kp_book_description&redir_esc=y
Stufflebeam, D., y Shinkfield, A. (1987). Evaluación Sistémica: Guía Teórica y Práctica. Madrid: Paidós Ibérica. https://books.google.com.cu/books/about/Evaluaci%C3%B3n_sistem%C3%A1tica.html?id=EwdwSgAACAAJ&redir_esc=y
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

