Teaching profile of the teacher who teaches mathematics in English in bilingual institutions on the Costa Atlántica

Authors

  • Jeanklooh Torne Zarate Universidad del Atlántico Author
  • Ivan padilla escorcia Universidad del Atlántico Author
  • Jesús David Guerrero Roa Author
  • Sonia Valbuena-Duarte Universidad del Atlántico Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1518

Keywords:

bilingualism, bilingual education, teacher profile, mathematics education, bilingual mathematics

Abstract

This study aimed to characterize the teaching profile of mathematics teachers who teach in English at bilingual institutions in the Department of Atlántico, Colombia. A qualitative methodology with a descriptive approach was applied, analyzing the syllabi of subjects related to English in mathematics teacher education programs. In addition, semi-structured interviews were conducted with preservice teachers, graduates of the Mathematics Degree Program at the Universidad del Atlántico, and principals of bilingual institutions, in order to triangulate their perceptions regarding the relevance of English proficiency in the teaching profession and the labor market. Findings indicate that mathematics teachers who teach in English should demonstrate an English proficiency level of B2 or higher, in accordance with international bilingual education standards. It is concluded that Mathematics Degree Programs should promote the integration of English across all courses in the curriculum (didactics, research, and seminars) so that language learning becomes an essential and continuous process throughout the academic trajectory.

Author Biographies

  • Jeanklooh Torne Zarate, Universidad del Atlántico
    Undergraduate student in Mathematics at the University of the Atlantic, Puerto Colombia, Atlántico, Colombia. Email: klooh199@gmail.com
  • Ivan padilla escorcia, Universidad del Atlántico
    PhD candidate in Mathematics Education at the National Polytechnic Institute of Mexico, Professor and Researcher at the Faculty of Educational Sciences of the University of the Atlantic. Email: iapadilla@mail.uniatlantico.edu.co
  • Jesús David Guerrero Roa
    Mathematics student at the University of the Atlantic, Puerto Colombia, Atlántico, Colombia. Email: jesusguerreroroa@gmail.com
  • Sonia Valbuena-Duarte, Universidad del Atlántico
    PhD in Science, Professor and Researcher at the Faculty of Education Sciences of the University of the Atlantic. Email: sbalbuena@mail.uniatlantico.edu.co

References

Avendaño, W. R., Rueda, G., & García, O. (2022). Dominio del inglés frente al proyecto de vida: Percepciones de estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 15(3), 97–106. https://doi.org/10.4067/S0718-50062022000300097

Castillo-Sánchez, M., Gamboa-Araya, R., & Hidalgo-Mora, R. (2019). Factores que influyen en la deserción y reprobación de estudiantes de un curso universitario de matemáticas. Uniciencia, 34(1), 219–245. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.13

Clavijo-Cáceres, D., & Balaguera-Rodríguez, A. Y. (2020). La calidad y la docencia universitaria: Algunos criterios para su valoración. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(1), 127–139. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11688

Consejo de Europa. (2020). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Servicio de Publicaciones del Consejo de Europa. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf

García, L. M., & Rodríguez, J. M. (2019). Bilingual education in Colombia: Rhetoric and reality. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(6), 708–721. https://www.researchgate.net/publication/262665886_Bilingual_Education_in_Colombia_Towards_a_Recognition_of_Languages_Cultures_and_Identities

García Restrepo, L., Giraldo Agudelo, D., Aguirre-Loaiza, H., Núñez, C., & Quiroz-González, E. (2021). Calidad de vida laboral y autoeficacia profesional en docentes de educación superior. Praxis, 17(1), 85–98. https://doi.org/10.21676/23897856.3539

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2023). Informe nacional de resultados Saber 11° 2022. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/21440788/Informe_nacional_de_resultados_Saber_11_2022.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2023). Informe nacional de resultados Saber Pro y Saber TyT 2022. https://www.icfes.gov.co/wp-content/uploads/2024/11/Informe_Nacional_Superior_2022.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Colombia. (2014). Programa Nacional de Inglés 2015–2025. Ministerio de Educación Nacional https://www.academia.edu/32878359/PROGRAMA_NACIONAL_DE_INGL%C3%89S_2015_2025

Ministerio de Educación Nacional. Colombia. (2021). Programa Nacional de Bilingüismo – Educación rinde cuentas. Ministerio de Educación Nacional https://educacionrindecuentas.mineducacion.gov.co/pilar-1-educacion-de-calidad/programa-nacional-de-bilinguismo/

Ochoa-Sierra, L., & Cueva-Lobelle, A. (2023). Análisis de las resoluciones de concursos públicos docentes: El perfil del profesor universitario de lenguaje y educación. Educación y Humanismo, 25(44), e5721. https://doi.org/10.17081/eduhum.25.44.5721

Rubio Hernández, F. J., & Olivo-Franco, J. L. (2020). Dificultades del profesorado en sus funciones docentes y posibles soluciones: Un estudio descriptivo actualizado. Ciencia y Educación, 4(2), 7–25. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp7-25

Valbuena Duarte, S., Conde Carmona, R. J., & Padilla Escorcia, I. A. (2018). Caracterización de la práctica pedagógica e investigación en educación matemática: Una mirada desde los maestros en formación y los egresados. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(4), 128–140. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i4.502

Valbuena-Duarte, S., Porras García, M. E., & Barrios Cogollo, C. F. (2021a). Realidades educativas contemporáneas en el perfil del docente de matemáticas en Colombia. Praxis, 17(1), 39–54. https://doi.org/10.21676/23897856.3509

Vargas González, M. F., Noguera Salgado, N., & Maroto Vargas, A. P. (2024). Carreras de enseñanza bilingüe: Un paso más en la ruta hacia la Costa Rica bilingüe. Actualidades Investigativas en Educación, 24(2), 1–26. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57146

Williamson, D., Núñez, C., Vásquez, C., & Añez, A. (2023). Impacto profesional de los licenciados egresados de la carrera de inglés de la UMECIT a consecuencia de los problemas sociopolíticos y económicos de Panamá. Revista Semilla Científica, 4, 577–589. https://doi.org/10.37594/sc.v1i4.1300

Published

2025-12-02

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Teaching profile of the teacher who teaches mathematics in English in bilingual institutions on the Costa Atlántica. (2025). Sophia, 21(1), 1-22. https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1518

Most read articles by the same author(s)