The pedagogical thought of Saint Laura Montoya: A precursor of the Latin American liberation current
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.21v.1i.1523Keywords:
pedagogy of liberation, Saint Laura Montoya, Latin American thoughtAbstract
Saint Laura Montoya (Colombia, 1874-1949) had many facets to her life, including that of educator. In her written work, especially in *History of God'sMercies in a Soul: Autobiography of Saint Laura Montoya*, one can identify ideas and reflections that anticipate what would later be known as the liberation pedagogy movement in Latin America. A review of this work and other texts that expand uponor discuss her pedagogical thought raises a central question: to what extent do herthought and educational practice align with liberation pedagogy? This movement, which developed from the 1950s onward, is related to the ethics and philosophy of liberation of Enrique Dussel, the sociology of liberation of Orlando Fals Borda, the liberation theology of Leonardo Boff, and the pedagogy of liberation of Paulo Freire. In a context marked by alienation in various aspects of life, Saint Laura Montoya's pedagogical proposal emerges as an action aimed at restoring the natural and human order of the region. This is one of the main findings of the research: long before the concept of liberation appeared, Saint Laura Montoya's work was already constructing, unintentionally, an analytical category that anticipated this line of thought for the future.References
Bárcena, F. (2021). La experiencia de la educación. Herder.
Bardin, L. (2011). Análisis de contenido. Akal. https://books.google.com.pe/books?id=IvhoTqll_EQC&printsec=frontcover&hl=es#v=one page&q&f=false
Boff, L. (1982). Iglesia, carisma y poder: Ensayos de eclesiologia militante. Editorial SAL TERRAE. https://books.google.com.cu/books/about/Iglesia_carisma_y_poder.html?id=KymqAtFB8 LwC&source=kp_book_description&redir_esc=y
Collins, R. (2009). The Sociology of Philosophies: A Global Theory of Intellectual Change. Harvard University Press. https://books.google.com.cu/books/about/The_Sociology_of_Philosophies.html?id=2HS1 DOZ35EgC&redir_esc=y
Domingues Almeida, V., & Gomes Brito De Sá, M. R. . (2020). A Pedagogia Freireana: amor e ódio na curva de um tempo. Linguagens, Educação E Sociedade, (45), 48–69. https://doi.org/10.26694/les.v0i45.11094
Dussel, E. D. (2007). Política de la liberación: Crítica creadora. Editorial Trotta. https://books.google.com.cu/books/about/Pol%C3%ADtica_de_la_liberaci%C3%B3n_Cr% C3%ADtica_cre.html?id=1Lw-zwEACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. Fondo De Cultura Económica. https://books.google.com.cu/books/about/Filosof%C3%ADa_de_la_liberaci%C3%B3n.ht ml?id=nercTRtlBKQC&source=kp_book_description&redir_esc=y
Fals-Borda, O. (2000). Acción y espacio: Autonomías en la nueva república. TM Editores. https://books.google.com.cu/books/about/Acci%C3%B3n_y_espacio.html?id=TnBMAAA AMAAJ&redir_esc=y
Freire, P. (2023). ¿Extensión o comunicación?: La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores - México. https://books.google.com.cu/books/about/Extensi%C3%B3n_o_comunicaci%C3%B3n.htm l?id=7urT0AEACAAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
Freire, P. (2018). La lectura y escritura como procesos de y para la liberación. Eleutheria, 14(54), https://eleutheria.ufm.edu/la-lectura-y-escritura-como-procesos-de-y-para-la-liberacion/
Gaitán Zapata, M. (2011). “Y la escuela, nos moldió”: aproximación a una propuesta pedagógica misional en contextos indígenas colombianos. Revista Educación Y Pedagogía, 20(52), 77–89. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9884
Gil, A. O. (2022). Educación intercultural crítica: una alternativa para la construcción del posconflicto colombiano. Revista Análisis, 54(100), 45–64. Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/21459169.12345
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage. https://books.google.com.cu/books?id=2oA9aWlNeooC&printsec=frontcover&redir_esc=y #v=onepage&q&f=false
López Arrillaga, C. E. (2019). Práctica educativa en la educación primaria desde la perspectiva de la pedagogía del amor. Revista Scientific, 4(11), 280-294. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=563660237019
Mejía, M. R. (2019). Educación popular: un legado latinoamericano. Siglo del Hombre.
Méndez Rendón, J. C. (2017). La problemática del hombre sujeto latinoamericano. Una mirada desde la pedagogía de la liberación [Tesis de doctorado]. Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín. Escuela de Teología, Filosofía y Humanidades.
Montoya, L. (2008). Beata Laura Montoya Upegui. Autobiografía o Historia de las misericordias de Dios en un alma. Cargraphics S.A https://www.studocu.com/co/document/universidad-nacionalabierta-y-a-distancia/psicologia/9789587811124-vp/20602865
Montoya Upegui, L. (2015). Estrategias de evangelización y catequización de las misioneras Lauritas en el Occidente Antioqueño (1914-1925). Revista de Estudios Sociales, 51, 118-131. https://journals.openedition.org/revestudsoc/8850
Moreno Cárdenas, M. (2021). “Hacer ciudadanía” desde las narrativas devocionales. El proceso de construcción de Santa Laura Montoya en el suroeste antioqueño [Tesis de doctorado]. El Colegio de Michoacán A.C. Centro de Estudios Antropológicos.
Osorio, María Eugenia, Camacho, Carmen Sofía, & Toro Tamayo, Luis Carlos. (2020). Las joyas del archivo Santa Laura Montoya Upegui (Jericó 1874-Medellín 1949): historia de la recuperación de su acervo documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 43(1), e7. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n1erf1
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
Romão, J. E. (2019). Pedagogía del amor: Paulo Freire hoy: Didacticae. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 5, 73-84. https://doi.org/10.1344/did.2019.5.73-84
Santos, B. de S. (2019). El fin del imperio cognitivo. La afirmación de las epistemologías del sur. Trotta. https://www.trotta.es/libros/el-fin-del-imperio-cognitivo/9788498797800/
Santos, B. de S., & Meneses, M. P. (2019). Knowledges born in the struggle: Constructing the epistemologies of the Global South. Routledge. https://www.researchgate.net/publication/338924688_Knowledges_Born_in_the_Struggle_ Constructing_the_Epistemologies_of_the_Global_South_1st_Edition
Santos, B. de S. (2023). O futuro começa agora: Da pandemia à utopia. Boitempo.Segato, https://www.researchgate.net/publication/357023530_Santos_Boaventura_de_Sousa_2020 _O_futuro_comeca_agora_-_Da_pandemia_a_utopia
Segato, R. L. (1999). Identidades políticas / alteridades históricas. Una crítica a las certezas de pluralismo global, Maguare, 14, 114-147. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7419129.pdf
UNESCO. (2020). Educación Intercultural Bilingüe y enfoque de interculturalidad: avances y desafíos. UNESCO/UNICEF. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44269-educacionintercultural-bilingue-enfoque-interculturalidad-sistemas-educativos
Walsh, C. (2020). Interculturalidad, descolonización del Estado y del conocimiento. Ediciones Abya-Yala. https://monoskop.org/images/c/ce/Walsh_Mignolo_Garcia_Linera_Interculturalidad_des colonizacion_del_Estado_y_del_conocimiento_2006.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0

