Didactic engineering for the learning of the lineal function through the modeling of situations
Abstract
This article analyzes the way students learn the concept of linear function from a didactic engineering, in which they will develop tasks of modeling situations in context. The main purpose is to enhance the learning of the concept of function through modeling Of situations, which is achieved through the confrontation between a priori and a posteriori conceptions of students in phase 4 of engineering. The methodology used, the instruments used and the objectives drawn make this a qualitative research given that it is not intended to evaluate models, nor validate hypotheses or preconceived theories to analyze them by mathematical methods. Among the results obtained, it was found that the difficulties related to the learning of the concept of linear function are associated with the transfer through the different semiotic registers of representation that it possesses, especially the transfer to the algebraic and graphical registers. It was concluded that it is indeed possible to achieve a learning of the concept of function in which students develop variational thinking through the recognition, perception and characterization of variation and change in different contexts, to model it, describe it and represent it using different semiotic registers, As proposed by the curriculum guidelines proposed by the Ministry of National Education.ÂDownloads
References
Artigue, M., Douady, R., Moreno, L., & Gómez, P. (1995). Ingeniería didáctica en educación matemática
Azcárate Giménez, C., & Deulofeu Piquet, J. (1996). Funciones y gráficas. De Colecciones Matemática: Cultura y Aprendizaje. Madrid: Síntesis
Brousseau, G. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas/Introduction to study the theory of didactic situations: Didáctico/Didactic to Algebra Study (Vol. 7). Libros del Zorzal.
Caicedo, S. J., & Díaz, L. (2014). PV aplicado en la resolución de problemas de variación
Campeón, M. C., & Aldana, E. B. (23 de Octubre de 2016). Aprendizaje del concepto de función a partir de la modelación de fenómenos del contexto mediante una ingeniería didáctica. Pereira, Colombia.
Dorado, I., & Díaz, J. L. (2014). La matemática como herramienta de modelización para dar respuesta a situaciones problema. Repositorio digital de documentos en educación matemática. Recuperado el 9 de Noviembre de 2015, de http://funes.uniandes.edu.co/5810/
Higueras, L. R. (1998). La noción de función: Análisis epistemológico y didáctico. Servicio de Publicaciones.
MEN. (1998). Estándares básicos de competencia en matemáticas. Bogotá: Publicaciones MEN.
Panizza, M. (2003). II Conceptos básicos de la teoría de situaciones didácticas
Peña , R. P., & Aldana, E. A. (Octubre de 2013). Análisis del concepto de función en estudiantes sordos de grado décimo. Educación científica y Tecnología, 151 - 153.
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2006). Metodología de la investigación (Sexta ed.). (R. A. Bosque, Ed.) México, México: McGraw Hill.
Ugalde, W. J. (2013). Funciones: desarrollo histórico del concepto y actividades de enseñanza aprendizaje. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 14(1).
Vilanova, S., Rocerau, M., Valdez, G., Oliver, M., Vecino, S., Medina, P., ... & Ãlvarez, E. (2001). La educación matemática: el papel de la resolución de problemas en el aprendizaje. OEI. Revista Iberoamericana de Educación, 1-11.
Villa, J. A., & Mesa, Y. M. (Abril de 2007). Elementos históricos, epistemológicos y didácticos para la construcción del concepto de función cuadrática. Revista Virtual universidad Católica del Norte, 1-18.
Villa-Ochoa, J. A., Quintero, C. A. B., Arboleda, M. D. J. B., Castaño, J. A. O., & Bedoya, D. A. O. (2009). Sentido de realidad y modelación matemática: el caso de Alberto. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnología, 2(2), 159-180
Creative Commosn Licence 4.0