Icon-verbal interaction and album reception: Challenges of reading in primary school

  • Mariana Valencia Leguizamón Universidad del Quindío
  • Daniel Rodríguez León universidad del Quindío
Keywords: significant competence, icon-verbal interaction, album, reading reception.

Abstract

This article brings together the results of the research: Formal characterization of the reception of the album in school context (second grade of the Institución Educativa Normal Superior de Armenia). A path towards the strengthening of significant competence, advanced with the purpose of knowing how children in second grade of schooling read album, and the influence of their reading modes on the development of meaningful competence (Ministry of National Education (1998), MEN, for its initials in Spanish) (MEN, 1998).* The methodology (that was) adopted implied: 1) the recognition of the group’s own reading practices; 2) the establishment of a corpus of album, from the Seed Collection; 3) the design and application of instruments for data collection, and their subsequent analysis. For interpretation, two mechanisms were used: 1) comparison between reading behavior during two reading circumstances (collective and individual); and 2) establishment of emerging categories. From the analysis, it is concluded: 1) greater frequency of appealing to the iconic code than to the verbal one in collective reading; 2) a tendency to fill lexical and narrative gaps with linguistic and cultural tools of the own repertoire; 3) skill in the recognition of the narrative point of view and the chronological unity of the story; and 4) recognition of the act of reading as a socially hierarchical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Valencia Leguizamón, Universidad del Quindío
Quindío, Armenia
Daniel Rodríguez León, universidad del Quindío
Quindío, Armenia

References

Arizpe, E. y Styles, M. (2004). Lectura de imágenes. Los niños interpretan textos visuales. (Trad. María Vinós). México: FCE.

Bourdieu, P. (2012). El sentido social del gusto. Argentina: Siglo Veintiuno.

Campagnaro, M. (2013). Educare lo sguardo: Riflessioni pedagogiche sugli albi illustrati. Encyclopaideia: Rivista di fenomenologia pedagogia formazione. 17(35): 89-108.

Colomer, T. y Martina F. (coords.) (2012). La literatura que acoge. Inmigración y lectura de álbumes. Barcelona/Caracas: Banco del Libro-GRETEL.

Durán, T. (2015). álbum (es). Carácas: Ekaré, Variopinta, y Banco del Libro de Venezuela.

Durán, T. (2008). Aprendiendo de los álbumes. Actas do 7º Encontro Nacional/5º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração. Braga: Universidade do Minho.

Durán, T. (coords) (2001). Hay Que Ver: Una Aproximación al álbum ilustrado. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Evanchan, G. (2015). The development of fluency and comprehension literacy skills of second grade students by providing regular use of the fluency development lesson. Doctoral thesis, University of Akron.

Garralón, A. (2015). álbum es Carácas: Ekaré, Variopinta, y Banco del Libro de Venezuela.

Gutiérrez, G. y Vanderwood, M. (2013). A Growth Curve Analysis of Literacy Performance Among Second’ Grade, Spanish-Speaking, English-Language Learners. School Psychology Review. 42(1): 3-21.

Lee, S. (2014). El límite entre fantasía y realidad. Sophie, Van der linden. La trilogía del límite. Albolote: Bárbara-Fiore Ediciones.

Lewis, D. (2001). Reading Contemporary Picture Books: Picturing Text. Londres y Nueva York: Routledge-Farmer. “The Picture Book: A Form Awaiting Its Historyâ€. Signal 77, 99-112.

Margallo, A. y Fittipaldi, M. (2009). El álbum: una lectura para la integración de los adolescentes recién llegados. Textos, (51): 80-90.

Mendoza, A. (2008). Textos entre textos. Las conexiones textuales en la formación del lector. Barcelona: Horsori.

Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares en el área de Lenguaje. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional .

Ministerio de Educación Nacional (2011). Plan Nacional de Lectura y Escritura de Educación Inicial, Pre escolar, Básica y Media. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Nikolajeva, M., Scott, C. (2001). How Picturebooks Work. Nueva York: Garland Publishing.

Oram, H. y Kitamura S. (1989). Fernando Furioso. Caracas: Ekaré.

Pantaleo, S. (2014). Reading Images in Graphic novels: Taking students to a ‘Greater Thinking Level. English in Australia. 49(1): 38-51.

Prado A, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Huelva: La Muralla.

Potocki, A., Ecalle, J., y Magnan, A. (2013). Narrative Comprehension Skills in 5-Year-Old Children: Correlational Analysis and Comprehender Profiles. Journal of Educational Research, 106(1): 14-26.

Rathmann, P. (2001). Buenas Noches Gorila! Caracas: Ekaré .

Real, N. y Valencia, M. (2014). Práctica docente y libro álbum. Un aporte a la educación literaria. Infancias imágenes. 13(1), 115-120.

Salisbury, M. y Styles, M. (2014). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Barcelona: Ediciones Blume.

Schärer, K. (2010). ¡Así fue! ¡No, fue así! ¡No, así! Barcelona: Océano.

Silva-Díaz, M. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Durán, T. (2015). “Breve panorámica de la trayectoria del álbum en Españaâ€, «Apéndice». En Sophie Van der Linden, álbum[es] (pp. 126-128). Carácas: Ekaré, Variopinta, y Banco del Libro de Venezuela.

Durán, T. (2008). Aprendiendo de los álbumes. Recuperado de: http://195.23.38.178/casadaleitura/portalbeta/bo/documentos/ot_aprendiendo_de_los_albumes_d.pdf. Originalmente publicado em: (Octubre de 2008) Actas do 7º Encontro Nacional/5º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração. Braga: Universidade do Minho.

Durán, T. (coords) (2001). Hay Que Ver: Una Aproximación al álbum ilustrado. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Evanchan, G. (2015). The development of fluency and comprehension literacy skills of second grade students by providing regular use of the fluency development lesson. Doctoral thesis. University of Akron.

Garrafón, A. (2015). “El libro-álbum en América Latinaâ€, «Apéndice». En Sophie Van der Linden, álbum[es] (pp. 129-132). Carácas: Ekaré, Variopinta, y Banco del Libro de Venezuela.

Gutiérrez, G. y Vanderwood, M. (2013). “A Growth Curve Analysis of Literacy Performance Among Second' Grade, Spanish-Speaking, English-Language Learnersâ€, En School Psychology Review. University of California – Riverside: 42(1): 3-21.

Lee, S. (2014). “El límite entre fantasía y realidadâ€. En Bárbara Fiore, La trilogía del límite (Ed., pp. 85-94). Albolote (España): Bárbara-Fiore Ediciones.

Lewis, D. (2001). “The Picture Book: A Form Awaiting Its Historyâ€. En Signal, Reading Contemporary Picture Books: Picturing Text. Londres y Nueva York: Routledge- Farmer (77): 99-112.

Margallo, A. y Fittipaldi, M. (2009). “El álbum: una lectura para la integración de los adolescentes recién llegadosâ€. En Textos, (51): 80-90.

Mendoza Fillola, A. (Coordinador) (2008). Textos entre textos. Las conexiones textuales en la formación del lector. Barcelona: Horsori.

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia (1998). Lineamientos curriculares en el área de Lenguaje. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Nikolajeva, M y Scott, C. (2001). How Picturebooks Work. Nueva York: Garland Publishing.

Oram, H. y Kitamura S. (1989). Fernando Furioso. Caracas: Ekaré.

Pantaleo, S. (2014). “Reading Images in Graphic novels: Taking students to a ‘Greater Thinking Level’â€. En English in Australia. University of Victoria, Canadá. 49(1): 38-51.

Prado A, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Huelva: La Muralla.

Potocki, A., Ecalle, J., y Magnan, A. (2013). «Narrative Comprehension Skills in 5-Year-Old Children: Correlational Analysis and Comprehender Profilesâ€, Journal of Educational Research, Université Lumière Lyon. 106(1): 14-26.

Rathmann, P. (2001). Buenas Noches Gorila! Caracas: Ekaré.

Real, N. y Valencia, M. (2014). Práctica docente y libro álbum. Un aporte a la educación literaria. Infancias imágenes. 13(1), 115-120.

Salisbury, M. y Styles, M. (2014). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Barcelona: Ediciones Blume.

Schärer, K. (2010). ¡Así fue! ¡No, fue así! ¡No, así! Barcelona: Océano.

Silva-Díaz, M. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Published
2019-03-29
How to Cite
Valencia Leguizamón, M., & Rodríguez León, D. (2019). Icon-verbal interaction and album reception: Challenges of reading in primary school. Sophia, 15(1), 48-59. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.712
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)