The university professor: subject of human development in socially responsible contexts

  • Francisco Yusty Gerente Dynamix Consultores S.A.S.
  • Mario Alberto Álvarez López
Keywords: human development, university professor, social responsibility, education.

Abstract

The purpose of this article is a reflection on the possibility of configuring university professors as subjects of human development, by placing them in a context of social responsibility with the emancipatory project and with the commitment to transform social reality.This deliberation has been installed as a result of research on the meaning of development that is present in educational bets (Institutional Educational Projects – PEI, for their initials in Spanish) of the universities of the Valle del Cauca province, in an analytical, interpretative and critical perspective; with the call of contemporary authors and intellectuals of the social sciences and the humanities. University professors in the city of Cali have apparently become active agents of the prevailing economic model, distancing themselves from the budgets of human development. We propose here a socially responsible university professor, one capable of resisting market bets, by strengthening the humanistic approach envisioned in the paradigm of “Human Development.â€

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt, H. (2005). The Human Condition. Barcelona: Espasa Libros.

Durkheim, É. (2013). Educación y sociología. Barcelona: Ediciones Península.

Dussel, E. (1980). Filosofía de la liberación. Bogotá: Universidad Santo Tomas. Centro de Enseñanza Desescolarizada. Sección de Publicaciones.

Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. Rosario: Kolectivo Editorial Último Recurso.

Follari, R. (1998). Sobre el concepto de Desarrollo Humano. Un largo y sinuoso camino. Nueva Sociedad, 158, 97-98..

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores

Jáuregui, R. (2003). El maestro según Simón Rodríguez. Educere, 6 (21), 94-99.

Lévinas, E. (1999) De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Marcuse, H. (1969). Un ensayo sobre la liberación. México: Editorial Joaquín Mortiz, S.A.

Nussbaum, M. (2005) El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Espasa Libros , S.L.U.

Ospina, W. (1997). Dónde Está la franja amarilla. Bogotá: Editorial Norma.

Programa de las Naciones Unidas Para el Desarrollo, PNUD. (2015). Informe sobre Desarrollo Humano: Trabajo al servicio del desarrollo humano. Nueva York: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.

Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Barcelona: Editorial Planeta S.A.

Todorov, T. (2001) Nosotros y los otros. Mexico: Siglo XXI Editores

Touraine, A. (1997) ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Mexico: Fondo de Cultura Económica.

Touraine, A. (2016). El fin de las sociedades. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Van Dijk, T. (2009) Discurso y Poder. Barcelona: Editorial Gedisa.

Zuleta, E.(1995). Educación y democracia. Bogotá: Corporación Tercer Milenio.

Published
2019-03-29
How to Cite
Yusty, F., & Álvarez LópezM. A. (2019). The university professor: subject of human development in socially responsible contexts. Sophia, 15(1), 83-96. https://doi.org/10.18634/sophiaj.15v.1i.905
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)